Povestea unui studio de animaţie 3D din Cluj, care vrea să îl readucă la viaţă pe Fram, ursul polar
Raluca Abrihan

Povestea unui studio de animaţie 3D din Cluj, care vrea să îl readucă la viaţă pe Fram, ursul polar

Thumbnail

Lansat în urmă cu trei ani la Cluj, Deveo Studio, un studio de animaţie 3D, creat de doi tineri IT-işti, încearcă să aducă prin intermediul realităţii augmentate, lumea poveştilor şi tehnologia în acelaşi loc pentru a da viaţă celor mai simpatice personaje animate. Unul dintre ele este faimosul Fram, ursul polar. Vezi într-un scurt video cum dau cei de la Devo Studio viaţă persfonajelor din poveşti şi de câţi bani au nevoie pentru a crea un desen animat în 3D.

La începutul anilor '30 lua naştere Fram, ursul polar, în romanul lui Cezar Petrescu. A fost adaptat apoi, în 1983, în serialul cu acelaşi nume.

Mulţi ani mai târziu, un studio de animaţie 3D de la Cluj şi câţiva artişti vor să-l readucă la viaţă pre Fram sub o formă care să le poată atrage atenţia copiilor din noile generaţii.

"Aventurile lui Fram, ursul polar” este o animație 3D, realizată de regizorul Ștefan Buzea împreună Patricia Poienaru (Arsia Production) și Deveo Studio, din Cluj-Napoca, care îşi caută finanţare pe platforma de crowdfunding Idiegogo. Proiectul are nevoie de circa 200.000 de euro, iar prin intermediul campaniei realizatorii lui speră să strângă circa 40.000 de euro. O parte din finanţare vine de la Centrului Român de Cinematografie.

Povestea Deveo Studio şi a animaţiilor 3D

Deveo Studio este un studio de ilustrație și animație, care servește în special producători din domenii creative, cum ar fi edituri de carte pentru copii, creatori de conținut video pentru Youtube sau canale de desene animate pentru copii și producători de jucării și jocuri pentru copii, potrivit descrierii pe care o fac reprezentanţii studioului.

Fondatorii studioului din Cluj-Napoca sunt Beldean Ciprian și Barbu Adrian. Din timpul facultății, Ciprian, antreprenor și manager Deveo Media SRL, a început să dezvolte websiteuri și logo designs, prin intermediul site-ului de freelance Rent-A-Coder. Pe parcursul unui proiect, pe acest site, a reușit să aducă, în Cluj-Napoca, o companie americană, Property Shark, din New York, ulterior vândută la Yardi Systems. În 2009, el a început o colaborare cu Left Behind Games California pentru producția de jocuri 3D, iar din 2013 a început, pe cont propriu, un business de ilustrație și animație, pentru publicul tânăr (3-7 ani). Adrian Barbu este art director și ilustrator de carte de peste 25 de ani.

Afacerea Deveo Media, care se află în spatele studioului de animaţie a pornit cu 10.000 euro, o finanțarea boţinută prin programul SRL-D, jumătate din bani au fost investiţi în echipamente şi restul în promovare. Pe parcursul anilor, a mai primit finanțări în valoare de 18.000 euro de la Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), pentru cărți digitale interactive şi pentru proiectul “Lumea lui Fram”, disponibile în App Store & Google Play, precum și pentru un teatru de păpuși multimedia, lansat în 2018.

Ilustratorii au nevoie de un mediu de lucru creativ, în care să-și dezvolte competențele profesionale, mai spun ei. Aşa că majoritatea lucrează de acasă. Însă, pentru proiectele unde este nevoie de mai mulți artiști , logistica de a-i conecta pe toți și de a comunica informațiile rapid, s-a dovedit a fi foarte dificilă. “În concluzie, din nevoia de colaborare s-a născut un hub creativ numit Deveo Media”.

Cei mai mulţi dintre clineţii startup-ului sunt din SUA, Canada, Australia, Koreea de Sud, Germania sau Danemarca. În 2016, firma a înregistrat o cifră de afaceri de 240.000 lei, în 2017 veniturile s-au dublat, ajungând la 570.000 lei, iar anul trecut Deveo Media SRL a avut o cifră de afaceri de 1 milion de lei, conform termene.ro. Startup-ul are doar doi angajaţi, dar colaborează cu peste 20 de artişti ilustratori.

Suntem un studio de tip “one-stop” , adică clientul beneficiază de toate serviciile necesare dezvoltării produsului lui colaborând cu un singur furnizor. Putem prelua un proiect de la faza de scenariu și să-l livrăm într-un format gata pentru publicare. Folosim Realitate Augmentată pentru a crea un pod între tehnologie și cărti, evitând efectul de canibalizare, un efect ce apare când ai două produse care se “mănâncă” între ele. În cazul RA, ea nu funcționează dacă nu ai cartea în formatul fizic, iar ceea ce ai pe digital aplică un layer de animație pentru cartea fizică.

În unele cazuri e necesar să explicăm că nu avem un buton la calculator care să facă imagine sau animație, este o muncă creative. Chiar din acest motiv site-ul nostrum “Deveo Studio.com” are și un buton mare roșu pe care îl numim “Butonul de făcut artă” care defapt pornește un process creative decât o linie de producție a unui robot – pvoestesc cei doi fondatori.

Iar când vine vorba de provocări, cea mai mare problemă vine din zona de finanţare. Dar şi problema produselor de import îi costă destul de mult pe artiştii români.

Ilustrația și animația fac parte din domeniile creative, dar, din păcate, la ora actuală, nu există suficienți producători, în România, care să susțină această industrie să-și atingă potențialul, pe care îl are în alte țări, precum SUA.

În al doilea rând, nici timpul nu este prietenul nostru cel mai bun. Spunem asta deoarece, de mai multe ori, ne-am confruntat cu decizia studiourilor de televiziune de a importa seriale/filme de animație străine, pe baza licenței de drepturi de exploatare.

Din această perspectivă, România are foarte multe de oferit, de la persoane cu abilități extraordinare de ilustratori și până la idei implementate cu succes.

Cele mai costisitoare etape, în procesul de producţie, sunt fără îndoială animația și modelarea 3D a personajelor.

Cum se desfăşoară în etape acest proces:

  • acesta începe de la pre-producție, partea vitală a fiecărei animații. Aici are loc conceptualizarea personajelor principale și a locațiilor unde se va desfășura acțiunea.
  • după ce această etapă va fi finalizată, și începe producția efectivă a animației, aici producătorii se vor concentra pe realizarea layout-urilor, R&D, modelarea 3D, texturarea și iluminarea.
  • în final, post-producția sau “locul unde magia devine realitate”, după cum îl descriu cei de la studiul din Cluj. în această etapă se pun laolaltă tot ceea a fost creat în producție, este realizată partea de grafică în mișcare și sunt corectate culorile.

Cum pot proiectele româneşti să facă faţă competiţiei proiectelor marilor studiouri internaţionale? Prin curaj și încredere în valoarea proiectului. Chiar în această perioadă am lansat campania de crowdfunding, pe Indiegogo, ‘’Aventurile lui Fram, ursul polar”(link aici) bazându-ne pe ceea ce transmite această inițiativă. Animația la care noi ne dorim să ne uităm, este potrivită pentru copiii și adulții de toate vârstele, care sunt educați în spiritul valorilor umane pozitive, precum grija față de mediul înconjurător și legătura cu țara natală.

O asemenea inițiativă poate să facă față competiției, cu succes, în momentul în care se investește timp suficient și resurse financiare în proiectul de film animat. Totuși, având în vedere că rareori ambele variabile sunt îndeplinite, cel puțin una trebuie să fie asigurată. În cazul de față, atât noi cât și proiectul Aventurile lui Fram, ursul polar, mergem înainte cu perseverență, răbdare și optimism deoarece suntem înconjurați de oameni talentați și productivi – au mai explicat cei doi fondatori ai Deveo Studio.

 

Vizualizari
1682
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings