Claudiu Zamfir

Antreprenorii români vor putea avea board of advisors printr-un program RBL . Cum te poate ajuta în afaceri

Thumbnail

Antreprenorul Sergiu Neguț, cunoscut pentru investițiile sale în firme ca Frufru, Softelligence sau 2Performant, consideră că un start-up sau o firmă ceva mai matură care vrea să obțină o investiție de la un fond de capital de risc poate avea nevoie de diverși specialiști reuniți într-un board of advisors, care să aducă o varietate mai largă de opinii. Fundația Romanian Business Leaders (RBL) a lansat un program care să-i ajute pe patronii de firme mici din România să-și construiască astfel de comitete consultative.

Sergiu Neguț, membru al Fundației Romanian Business Leaders, el însuși cu experiență în boards of advisors la diverse firme, a explicat ce bveneficii poate aduce un astfel de consiliu consultativ antreprenorului care vrea să-și extindă afacerea.

Potrivit acestuia, board of advisors pentru companii antreprenoriale sunt cei 5-9 membri care se întâlnesc de 6-12 ori pe an. „Buna funcționare a acestui board este cea care face cu adevărat diferența între buna și reaua funcționare a unor companii, pentru că la acest nivel se pun întrebările esențiale, se aprobă planurile strategice anuale și bugetele de lucru!” - crede el.

RBL a lansat modulul Advisory Boards  prin care își propune să ajute peste 100 de antreprenori din România să-și construiască astfel de consilii, în următorii 3 ani.

Memebrii unui board of advisors nu au responsabilitate patrimonială, fiduciară în legătură cu firma și nu pot da afară directorul firmei din această poziție. În schimb, specialiștii din aceste consilii, prin experiența, cunoștințele și, de multe ori, reputația și renumele lor, îl pot ajuta pe antreprenor să ia cele mai bune decizii strategice într-un start-up cu potențial de creștere la scară.  
 

Ce poate face un board of advisors pentru tine și afacerea ta:

  • Ajută la imagine. „Dacă vrei să atragi un invetitor, acel investitor oricum o să-ți pună acolo un board of advisors. Și pe structura acesta, dacă ai creat-o deja, ai un plus de imagine, e aproape ca și cum ai avea auditor”.

 

  • Vine cu idei proaspete. „Noi, oamenii, suntem subiectivi, luăm poziții subiective. Cele mai bune decizii sunt acelea în care subiectivismul meu și subiectivismul tău stau un pic de vorbă și își reglează o zonă de mijloc. Dacă iei media unei estimări date de un grup de experți, ajungi foarte aproape de o valoare reală pe care niciunul dintre experți nu o poate da”.

 

  • Te poate ajuta să scapi de ideile preconcepute, părtinitoare. „Oamenii care au crescut împreună au biasuri similare. De aia zice că dacă te apuci de start-up cu colegii de facultate, deja ai o mică problemă, pentru că deja gândiți la fel. Și tu pentru rolurile principale pe care le ai la nivel strategic - managementul riscului și managementul creșterii - de obicei ai nevoie de mai multe opinii decât opiniile tale sau ale celor care seamănă foarte mult cu tine. La nivelul ăsta de board of advisors principala atribuție este să ai mai multe opinii, idei, păreri despre toate subiectele care ar putea să interesese businessul”

Aceste păreri diferite ale membrilor din board of advisors sunt de două feluri:

- „Cele care te feresc de subiectivitpțile tale: <<mie mi se pare că..., voi ce păreri aveți?>> .

- A doua categorie este legată de necunoașterea ta: dacă eu nu am în echipa de top pe nimeni care să fi făcut Finanțe și vreau să îmi listez firma la bursă, să-mi iau un investotor, e clar că în strcutura mea de board of advisors ar bine să am pe cineva care a făcut bucata aia”.

Cât de repede e bine să-ți creezi un board of advisors în firmă? „Cât de repede” - crede Sergiu Neguț.

Este o practică a companiilor foarte mici care intră în atenția fondurilor de venture capital să facă advisory boards înainte de a genera venituri de vreun fel, măcar venituri semnificative. Pentru că ele văd membrii advisory boards ca pe niște punți către o piață semnificativă, o rețea de investitori, către orice chestiune de care ar avea nevoie pe un traseu de creștere accelerată” - mai spune Sergiu Neguț.

Thumbnail

În practică, în firmele românești, numprul optim de membri ai boards of advisors este de 3-5 persoane, dar poate ajunge și la 7 persoane, dacă firma se decide să intre pe anumite piețe și are nevoie de doi specialiști care cunosc foarte bine acele piețe. „O întâlnire prea mare nu este productivă, pentru că nu apucă toată lumea să vorbească. O întâlnire prea mică nu este suficient de diversă, nu sunt destule opinii” - explică investitorul.
 
Ca arii de competență, un board of advisors, de exemplu la o firmă de tehnologie din România poate aborda diverse teme strategice:

  • viziunea membrilor boardului supra afacerii,
  • proiecte de business development, achiziții sau fuziuni,
  • creșterea vânzărilor,
  • extinderea către alte pieșe, localități și modul în care s se facă acest lucru (prin partener extern, printr-o persoană care să fie angajată în firmă etc.).

Dar cu atragi specialiștii alături de tine?

Pe termen scurt, dacă ai o afacere ingenioasă, care suscită curiozitate, poți atrage un board of advisors neremunerat, foarmat din personalități sau manageri interesați să fie asociați în piață cu firma ta.

Pe termen lung, însă, antreprenorul trebuie să se gândească să ofere bani sau acțiuni în firmă. „Dacă vrei niște hot shots în  board of advisors cu ce îi plătești? Găsești oameni interesați să meargă la întîlniri gratis, dar pe termen lung trebuie să găsești o structură de incentives: o combinație de acțuni, opțiuni, cash, orice din zona aia care să facă pentru ei tema relevantă” - crede Sergiu Neguț.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
953
Conţinut
Adauga comentariu

Atrage clienți noi

Google AdWords Express

Primești 200 de lei bonus pentru promovare online.