Ovidiu D. Popica

VIDEO: De la uium, la turtă dulce și cozonaci online. Cum s-a digitalizat la Iași, Magazia Morăriței, o moară cu brutărie tradițională.

Antreprenoarea Cecilia Țugulia, fondatoarea afacerii Magazia Morăriței

Ce legătură ar putea să existe între o moară, niște saci cu mălai pentru mămăligă și digitalizare? Te invit la Iași, să vezi cum o metodă de schimb comercial veche de sute de ani a capitalizat o afacere de panificație, pornită de la sat și extinsă cu ajutorul internetului nu doar în partea de nord a Moldovei, ci chiar în toată țara. 

Pe StartupCafe.ro, site-ul antreprenorilor bine informați, începem o nouă miniserie video care îți arată, din experiențele altor mici antreprenori, cum poate internetul să te ajute să îți dezvolți afacerea. 

Miniseria Video Cum poate ajuta internetul afacerea ta powered by Google Romania.png

Vezi materialul video sau citește mai departe și află de la antreprenoarea Cecilia Țugulia, fondatoarea afacerii de familie pe care am vizitat-o în Iași:

  • Ce este uiumul

  • Cum a început afacerea cu moara și brutăria tradițională

  • Cum s-a extins afacerea, cu magazin propriu, de la sat la oraș

  • Cum a apărut internetul în viața afacerii

  • Ce înseamnă online-ul pentru Magazia Morăriței

  • Cum ajută recenziile din profilul companiei pe Google

  • Ce avantaj neașteptat a adus internetul afacerii

 

Cecilia Țugulia: Uiumul este taxa pe care morarul o percepe în momentul în care cineva vine să macine grâu sau porumb. Nu se plătește, nu se dau bani, dar se dă o parte din produs. 

Acesta este uiumul, este un termen arhaic, este o modă veche de schimb. Trocul, așa se întâmpla acum multe sute de ani și încă se mai întâmplă așa la Moara Probota. 

Chiar dacă în era digitalizării poate părea ciudat, dar încă avem și această componentă. Așa că, dacă e să ne uităm în Magazia Morăriței, avem mai multe etape de comerț, pornind de la troc și ajungem până la comerțul în online. 

Tot privind la uiumul adunat în saci, familia morarului s-a dus apoi cu mintea la o mică o brutărie. Așa că morarul, nevasta, fiica și feciorul au pus mână de la mână și, într-o coastă a morii, într-un vechi garaj, s-au apucat de clădit un cuptor pe vatră. Când totul a fost gata, au aprins lemnele și s-au pus pe frâmântat.   

Cecilia Țugulia: Magazia Morăriței este un concept nou, am putea spune, la nivelul anului 2016 când ne-am gândit să facem această afacere. Este un butic de pâine artizanală care a reușit să adune în jurul său și multe produse românești.

Este un business de familie care a pornit firesc, să spunem așa, pentru că în familia mea există un morar și acela este tatăl meu. El a fost cel care, în anul 1990, a construit, la propriu, cărămidă cu cărămidă, o moară în comuna Probota, județul Iași, undeva la 30 de kilometri distanță de orașul în care ne aflăm. 

A fost un proiect grandios pentru acele timpuri, care a necesitat foarte multe resurse din partea familiei mele, atât financiare cât și umane. 

Am lucrat alături de tatăl meu, deși aveam pe acea vreme doar 9 ani, l-am ajutat cât de mult am putut noi, și eu, și fratele meu, și mama mea. Și el a reușit  să crească în comuna Probota o moară de grâu, o moară de porumb, o presă de ulei de floarea soarelui presat la rece. 

În anul 2016 împreună cu el, cu mama și cu soțul meu am pus bazele primei brutării atestate tradițional din județul Iași, și anume Magazia Morăriței. 

Cum s-a extins afacerea, de la sat la oraș, cu magazin propriu de turtă dulce, cornulețe și alte produse tradiționale

Dacă uium-ul, adică partea morarului, a capitalizat afacerea și a ajutat-o să se dezvolte de la servicii de morărit, la mică producție de panificație, brutăria tradițională a extins Magazia Morăriței de la sat la oraș.  

Cecilia Țugulia: Magazinul a apărut în februarie 2017 și a fost un proiect gândit din start ca fiind parte integrantă din zona aceasta de producție și comercializare. 

Adică, în momentul în care am pornit brutăria, mi-am dorit ca pâinea noastră să fie comercializată în spațiul propriu și nu numai să fim prezenți fizic. Ne-am gândit să avem o activitate și în mediul online, pentru că, pentru mine, internetul a făcut o mare diferență. 

La vremea respectivă abia începuse activitatea asta în online și m-am gândit că expunerea pe internet m-ar ajuta pentru vizibilitate. 

Cu internetul, socoteala antreprenoarei a fost simplă: dacă orășenii caută tot felul de lucruri pe internet, de ce nu ar căuta online și de-ale gurii: pâine cu maia, sau pâine cu drojdie, de exemplu. Ori cozonac, cornulețe sau sărățele. Așa că drumul digital al afacerii avea să înceapă fără prea mari pretenții: poze făcute cu telefonul și postate pe paginile de socializare. 

Cecilia Țugulia: M-am gândit: așa cum eu caut pe internet diverse lucruri pe care aș dori să le cumpăr sau să aflu mai multe despre ele, m-am gândit că poate vor fi și alți oameni care vor dori să afle unde ar putea să găsească o pâine de foarte bună calitate în Iași și astfel că am început să activez, să spunem așa, pe rețelele de socializare. 

Am început cu un cont de facebook, m-am gândit și la un site, am început să fac diverse tatonări, în ceea ce privește costurile unui site, pentru că, fiind o afacere, la început bugetul meu era destul de limitat. Și, chiar dacă viziunea mea era destul de mare, plapuma era mai scurtă decât îmi propusesem eu. Și atunci a trebuit să mă scalez la puterea financiară de atunci. 

Dar, nu am scăpat din vedere extinderea în mediul acesta al internetului. Așa că a apărut și pagina de Instagram. Și site-ul a fost până la urmă făcut într-o formă mai rudimentară la început, dar boom-ul, să spunem așa și nevoia de a publica site-ul a apărut fix în momentul în care, așa cum bine știți a apărut și pandemia.

Ăla a fost momentul decisiv, să spunem, așa că am fost nevoiți să fim foarte prezenți în zona aceasta de online pentru că eram în casă cu toții, deși noi ca și activitate nu am fost închiși datorită faptului că eram furnizori de produse alimentare. 

Noi ne-am continuat activitatea, dar clienții nu puteau să ajungă la fel de ușor la noi. Și, atunci, am început să publicăm pe site-ul nostru, magaziamoraritei.ro, imagini făcute cu telefonul. 

Chiar arăta într-un fel de care nu sunt foarte mândră, dar aia au fost nevoia de moment: clienții așa au putut să ne găsească și să ne acceseze produsele, iar noi puteam să pregătim pachete și să răspundem cerințelor celor care nu puteau să iasă din casă și să vină să facă cumpărăturile așa cum erau obișnuiți. Deci, pentru noi, internetul a fost foarte important ca și metodă de comunicare cu clienții noștri. 

Ce înseamnă prezența pe internet, pentru afacere

Pandemia a grăbit, vrând-nevrând, componenta de comerț electronic a afacerii. Așa au apărut pe site-ul magaziamorăriței.ro butonul de comandă și secțiunea de magazin online care este în dezvoltare. 

Cecilia Țugulia:  Vindem în online, dar mai puțin. Platforma încă nu este perfect funcțională, adică zona asta de e-commerce e încă în lucru. 

Am făcut pași, dar mai avem încă de parcurs, dar clar este în în zona noastră de dezvoltare acest aspect.

Pentru noi, internetul este mai mult un fel de hook (n.r. - cârlig), să spunem așa. Este modalitatea prin care clienții ne pot găsi și pot vedea ce găsesc fizic în magazin. 

Internetul ne ajută să aducem clientul în magazin. Postăm în fiecare zi, publicăm în fiecare zi ce noutăți avem în gama noastră de produse și, astfel, clientul este curios și reușim să îl aducem în magazin în acest fel. 

Pe lângă curiozitate mai e, însă, ceva care poate aduce clienții la magazin. Sau, dimpotrivă, îi poate îndepărta: recenziile. Pe Google Profilul Companiei de pildă, afacerea Ceciliei a strâns deja câteva zeci de recenzii cu o notă medie apropiată de nota maximă. 

Cecilia Țugulia: Feedback-ul este un aspect foarte important în dezvoltarea unei afaceri și, uneori, clienții nu îți transmit față în față aici, în magazin, când vin, un feedback real. Dar, în spatele internetului ei își exprimă mai liber opțiunile. 

Și, am avut recenzii foarte bune. Am avut și recenzii mai puțin bune pe care le-am luat în considerare și am modificat ceea ce era defect, să spunem așa sau nu era conform așteptărilor clienților. Au fost foarte multe produse pe care le-am făcut mai bune, produse pe care am renunțat să le mai facem, produse pe care le-am adus datorită cererilor din mediul online. 

Magazia Morăriței a descoperit și un alt avantaj al prezenței online: înmulțirea parteneriatelor cu producători din nișa produselor tradiționale. Afacerea s-a folosit de internet ca să descopere alte afaceri dar și să fie, la rândul său, descoperită de alți producători.

Cecilia Țugulia: O altă latură a internetului: pentru noi este o sursă de informare despre ce producători mai există pe piață pe care noi am putea să-i promovăm și să-i aducem în magazin, pentru că noi promovăm produsele românești și produsele tradiționale, produsele certificate ecologic, produsele care respectă principii de alimentație sănătoasă și căutăm colaborări cu producători care au aceeași viziune ca și noi.

Sau invers: sunt producători care își doresc un loc în Magazia Morăriței și află de noi din mediul online, ne văd activitatea, ne contactează și ne spun: suntem producători de - nu știu, pufuleți, să spunem -, vrem să fim prezenți în în magazinul dumneavoastră; credem că avem aceleași principii și am vrea să colaborăm.  

Și, de acolo pornește o întreagă poveste. Așa sunt foarte multe produse care sunt prezente astăzi în magazin datorită accesului acesta în mediul online. 

Am întrebat-o pe antreprenoare cum ar descrie, altor mici antreprenori, impactul pe care prezența online l-a avut asupra afacerii sale de familie. 

Cecilia Țugulia: Pe internet clienții vă vor găsi mai ușor. Astfel, produsele dumneavoastră sau serviciile dumneavoastră vor fi accesate mult mai rapid. Este o facilitate pe care noi, antreprenorii, trebuie să o fructificăm la maxim. 

E absolut obligatoriu să fiți prezenti în online fără o platformă, o deschidere către această realitate virtuală. 

Dacă vreți o creștere serioasă a facerii, dacă vreți să să fiți din ce în ce mai căutați și din ce în ce mai prezenți, trebuie să fiți prezenți în mediul online. Este obligatoriu acest lucru.

La Probota, valțurile morii strivesc mărunt sac după sac iar în brutărie stă la dospit următoarea șarjă de pâine cu maia. Jarul din cuptiorul de cărămidă așteaptă să rumenească moldovenește bunătățile iar morărița va fi gata să trimită în casele mușteriilor miros de pâine coaptă, ca pe vremuri. 

 

Nota redacției: ”Cum poate ajuta internetul afacerea ta” este o miniserie editorială realizată de StartupCafe.ro - Hotnews.ro, produsă de Studio Hotnews, cu sprijinul Google Romania.

 

 

Miniseria Video Cum poate ajuta internetul afacerea ta powered by Google Romania.png
Parallax

Vizualizari
4132
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri