Răzvan Tătaru

Peste două treimi din afacerile de familie din Europa Centrală și de Est, inclusiv din România, încă sunt conduse de fondatori (studiu)

O tânără și bunica ei discută afaceri de familie

Peste două treimi (64%) dintre afacerile de familie din Europa Centrală și de Est sunt conduse încă de prima generație de antreprenori care le-au înființat, potrivit unui raport transmis, miercuri, StartupCafe.ro, care mai arată că mai mult de 40% din respondenți nu au un plan de succesiune.

36% dintre afacerile de familie din Europa Centrală și de Est (ECE), inclusiv din România, au trecut de prima generație. Comparativ, la nivel global, 32% dintre afacerile de familie sunt conduse de fondatori, iar 68% au trecut la următoarele generații, potrivit celui mai recent raport PwC CEE NextGen, realizat în rândul a 180 de antreprenori din regiune, inclusiv din România.

„Deși, aproape trei sferturi dintre fondatori spun că păstrarea afacerii în familie este un obiectiv cheie pe termen lung, conform sondajului NextGen, mulți nu au luat încă măsuri pentru acest obiectiv, cum ar fi o politică de guvernanță a afacerii”, a declarat Mihai Anița, Partener și Leader al serviciilor de Audit PwC România.

La originea acestei aparente lipse de planificare în numeroase afaceri de familie se pot afla mai mulți factori. Majoritatea celor din generația următoare spun că o problemă cheie este indisponibilitatea generației actuale de a se pensiona. Totodată, mai mult de jumătate (53%) spun că acest aspect este dificil de abordat.

6 din 10 respondenți din următoarea generație (60%) arată că știu clar care sunt pașii pe care trebuie să îi facă pentru a se pregăti pentru viitorul rol în cadrul afacerii de familie, doar 11% fiind nesiguri.

Un factor esențial în planificarea succesiunii îl reprezintă pregătirea noii generații pentru a prelua conducerea. Majoritatea (52%) dintre respondenții NextGen apreciază că a fi lideri ai afacerii sau membri ai consiliului de administrație reprezintă o provocare, iar 40% consideră că au capacitatea de a deține un astfel de rol.

„NextGen din Europa Centrală și de Est au, în general, o percepție pozitivă asupra oportunităților de carieră și a ambițiilor în cadrul afacerii de familie. Trei sferturi (75%) au răspuns că au posibilitatea de a învăța și de a se dezvolta în cadrul afacerii de familie, doar  6% fiind în dezacord cu această afirmație. Acest lucru indică, probabil, o NextGen implicată, dornică de afirmare, care este puțin nesigură, dar și entuziasmată în legătură cu propria carieră și viitorul afacerii lor de familie”, arată George Ureche, Director PwC România.

Alte concluzii ale raportului:

  • Realizarea unei creșteri a afacerii este principala prioritate pentru NextGen ECE  în următorii doi ani, mai mult de jumătate dintre respondenți menționând creșterea ca fiind cea mai importantă;
  • NextGen dezvăluie însă dorința de a explora idei noi, principalele domenii în care consideră că pot aduce cel mai mult valoare fiind modernizarea practicilor de management, expansiunea internațională, investiții în alte afaceri, diversificarea serviciilor și a produselor și separarea acționariatului de management;
  • 36% din generația următoare cred că există rezistență instituțională la schimbare în cadrul organizației;
  • 51% dintre NextGen din ECE cunosc existența unui plan de succesiune în cadrul afacerii lor de familie. Cu toate acestea, o minoritate semnificativă de 15% nu a fost implicată în elaborarea acestuia;
  • Majoritatea NextGen din ECE (75% față de 82% la nivel global) sunt personal interesați de inteligența artificială generativă - și majoritatea consideră că nivelul lor de cunoștințe este ridicat;
  • Doar 7% au implementat inteligența artificială în organizațiile lor, aproape 40% încă nu.

Raportul a fost realizat în rândul a 180 de antreprenori din regiune, inclusiv din România.

Parallax

Vizualizari
190
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri