Denisa Crăciun
Peste 58% din fondatorii din România au înființat chiar și peste 3 startup-uri, în timp ce aproape 42% sunt la prima afacere deschisă, potrivit unui raport despre ecosistemul antreprenorial din țara noastră.
Contrar așteptărilor, majoritatea startup-urilor early stage din țară sunt fondate de echipe (81,9%), și nu de o singură persoană, care a fondat și conduce startup-ul în mod independent (doar 18%), conform studiului The State of Romanian-born Early Stage Startups, lansat de comunitatea Launch, bazat pe răspunurile primite de la aproape de 200 de fondatori din ecosistemul antreprenorial românesc.
Datele arată că peste 63% din startup-urile românești au angajați, în timp ce 36% nu au. Chiar și așa, în mod surprinzător, majoritatea startup-urilor respondente (aproape 72%) nu au implementat încă ESOP (Employee Stock Ownership Plan), în timp ce 28% au făcut acest lucru.
„Prin această inițiativă (raportul), obiectivul nostru este să conturăm călătoria antreprenorilor români cu toate experiențele lor bune, rele, pentru a inspira viitorii antreprenori care vor să vină pe scena tech”, spune Alexandru Agatinei, CEO How to Web, co-organizator Launch.
De cealaltă parte, Silvia Carasel, Project Manager Google for Startups & Grow with Google Romania, co-organizator Launch, susține că „startup-urile românești în fază incipientă și ecosistemul românesc de startup-uri reprezintă unul dintre principalii catalizatori ai inovației, având un impact semnificativ asupra creșterii economice a României. Misiunea Google pentru Startups este de a sprijini startup-urile locale furnizând tehnologii avansate, know-how și resurse necesare pentru a crește și a se extinde global”.
Astfel raportul arată că nu este o surpriză că echipele fondatoare de startup-uri la început de drum sunt alcătuite din persoane cu abilități diverse. Astfel, în 94% din cazuri, echipele acoperă o combinație de abilități în domenii ca: dezvoltare tehnologică, produs, finanțe, comunicare și relații publice, vânzări, marketing, UX / UI, design, recrutare și resurse umane.
Majoritatea fondatorilor au început dezvoltarea produselor în ultimii 2 ani (38,6%), urmați de cei care și-au construit serviciile/produsele în ultimii 3-5 ani (31,3%).
Totodată, în ultimul an, 23,5% dintre fondatori au trecut la dezvoltarea produsului și, momentan, doar 1,8% au trecut la această etapă la începutul anului 2023.
În ceea ce privește stadiul în care se află aceste produse ale startup-urilor românești early stage, raportul arată că:
Peste 50% din startup-urile din România au fost pornite pe cont propriu, în timp ce aproape 50% dintre fondatori au căutat finanțare externă.
Potrivit raportului:
Finanțarea externă nu este „aplicabilă” pentru majoritatea startup-urilor early stage născute în România, fapt arătat în răspunsurile de mai jos - 45,8% au răspuns că se auto-finanțează.
Când vine vorba de cealaltă jumătate, situația stă astfel:
48,8% din startup-urile respondente, care au obținut finanțare, spun că procesele recente de strângere de fonduri au durat:
Vezi AICI raportul complet „The State of Romanian-born Early Stage Startups”.