Claudiu Zamfir

UPDATE. Înscrieri online la Măsura 2-2022: granturi IMM de 5.000-120.000 Euro pentru firme agro-alimentare. Au apărut și reclamații

Thumbnail

Joi, 26 mai 2022, de la ora 10.00, a început sesiunea de înscrieri propriu-zise la Măsura 2 a schemei de finanțare pentru fermieri și antreprenori din sectorul agro-alimentar prin OUG 61/2022 - granturi de capital de lucru de câte 5.000-120.000 de euro.

UPDATE sâmbătă, ora 10.00. Oamenii au continuat să aplice și sâmbătă, chiar dacă bugetul disponibil, de 250 milioane euro este epuizat. 10.766 de cereri erau depuse sâmbătă, 28 mai, la ora 10.00. S-a deschis și o petiție online în care se cere suplimentarea bugetului Măsurii 2.

UPDATE ora 18.40: Câte firme vor apuca finanțare din bugetul de 250 milioane EUR - estimare Termene.ro/ SMIS.ro.

UPDATE ora 14.40: Ministerul Antreprenoriatului consideră că platforma de înscriere a funcționat normal.

UPDATE ora 13.35: Am primit și pe mail, la StartupCafe.ro reclamații privind platforma IMM recover. Un utilizator se plânge de „setari gresite ingradind posibilitatea accesarii”. „Eu am un camp inactiv, nu pot depune. In campul cu rosu nu se poate completa si nu se poate selecta nimic, prin urmare nu se poate inainta cererea. In manualul pdf publicat ieri, acest camp nu exista. La unii postentiali beneficiari apare”, ne-a spus cititorul StartupCafe.ro, care a atașat și o captură de ecran.

Thumbnail

 

Update ora 12.15: În primele 2 ore s-au înscris 10.000 de solicitanți (ora 12.05) . În acest timp, și pe pagina de Facebook a StartupCafe.ro apar tot mai mulți solicitanți care se plâng de probleme cu platfirma de granturi IMM la începutul sesiunii. Alții spun însă că nu au întâmpinat probleme dacă au dat refresh.

Captură de ecran făcută la ora 10.46 de un aplicant care a avut probleme la încarea cererii:

Thumbnail

Update ora 11.30. Continuă să apară reclamații. Un consultant a filmat și a postat pe Facebook momentul în care accesa portalul de granturi IMM Recover, reclamând că nici la ora 10.31 nu putea depune cererea:

„Granturi AGRI-FOOD - ESEC TOTAL!! A fost pe dealuri, fix cum incepe si video. Aplicatia nu a functionat la 40% dintre utilizatori. Numere RUE date cu dedicatie sau incompetență” - a acuzat consultantul.

 

 

UPDATE ora 11.05: Mesaj de la MAT: „Pe data de 2 iunie vom afișa pe site lista solicitanților eligibili conform evaluării realizate automat de sistem și cei care sunt respinși tot automat de sistem”.

Statusul lansării apelului granturi pe capital de lucru în proiectul IMM Agri Food este următorul:

  • 1 min 80 dosare depuse
  • 2 min 900 dosare depuse
  • 3 min 1818 dosare depuse
  • 4 min 3058 dosare depuse
  • 6 min 4300 dosare depuse
  • 8 min 5638 dosare depuse
  • 9 min 6188 dosare depuse
  • 10 min 6591 dosare depuse
  • 15 min 7539 dosare depuse
  • 20 min 8059 dosare depuse
  • 55 min 9548 dosare depuse

UPDATE ora 11.00: În prima oră a sesiunii s-au depus 9646 solicitări.

UPDATE ora 10.51: Au apărut și reclamații. Unii consultanți s-au plâns că nu au putut să încarce cererea de finanțare în primele minute ale sesiunii, chiar dacă au dat refresh.

UPDATE ora 10.46: În primele trei sferturi de oră s-au depus 9431 de cereri. La suma maximă care poate fi cerută, de 120.000 EUR, bugetul ar ajunge pentru numai 2.083 de firme. Totuși, se recomandă ca solicitanții să nu se descurajeze și să depună în continuare cereri până la epuizarea termenului dat. Sunt și firme care cer sume mici, în preajma pragului de 5.000 de euro , pot fi și respingeri de la finanțare, deci se mai face loc în buget. De asemenea, trebuie amintit că la Măsura 2 prin OUG 130/2020, cu granturi de 2.000-150.000 euro, bugetul s-a majorat ulteror, pentru ca toți aplicanții admiși să apuce granturi COVID, dar atunci era și campanie electorală.

UPDATE 0ra 10.10. În primele 10 minute s-au introdus 6589 de cereri.

UPDATE ora 10.06: În primele 6 minute de înscrieri sunt deja aproape 5.000 de solicitări introduse. Primele 13  cereri depuse figurează la ora 10.00, fiind introduse în sub 1 minut. Prima cerere este depusă pentru firma CDM CODFOOD S.R.L.

Thumbnail

UPDATE ora 9.40: Pentru reîmprospătarea interfeței web ca urmare a actualizării platformei din 25.05.2022, vă rugăm să utilizați combinația de taste Ctrl + F5 (utilizatori de Windows) sau Cmd + Shift + R (utilizatori de macOS)” - mesaj pentru aplicanți, pe platformade granturi IMM Recover.

Formularul electronic de înscriere va fi activ pe portalul de granturi IMM Recover pe link-ul:  granturi.imm.gov.ro,  ÎNCEPÂND DE JOI, 26 MAI  2022, ora 10:00 și va rămâne activ până MARȚI,  31 MAI, ora 20:00 - a precizat Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, care administrează Măsura 2. 

Aici vorbim despre etapa a doua a înscrierilor, adică de depunerea efectivă a cererilor de finanțare. Atenție că finanțarea se face în ordinea în care s-au depus cererile, deci pe principiul primul venit-primul servit. Prin urmare, este posibil ca bugetul să se topească imediat, cu mult înainte de închiderea sesiunii.

Etapa 1 a înscrierilor pe portalul IMM Recover - preînscrierea este disponibilă de mai mult timp, dar MAT a îndemnat  aplicanții ca începând de miercuri, 25 mai 2022, să realizeze demersurile premergătoare înscrierii.

Foarte important, pe site-ul său, MAT a publicat și procedura de implementare a măsurii însoțită de anexe, care a apărut și în Monitorul Oficial.

Un buget de 250 de milioane de euro este disponibil pentru Măsura 2 - “Granturi pentru capital de lucru acordate entităților din domeniul agroalimentar”, din cadrul Acțiunii 4.1.2-POC, schemă de ajutor de stat instituită prin ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 61 din 06 mai 2022, privind unele măsuri pentru acordarea de microgranturi și granturi pentru capital de lucru entităților din domeniul agroalimentar cu finanțare din fonduri externe nerambursabile.

Descarcă de AICI procedura Măsurii 2 - 2022 și anexele.

Descarcă de AICI, în format PDF, procedura pentru Măsura 2 a schemei de ajutoare de stat în baza OUG 61/2022.

Sunt 8 anexe publicate alături de procedură, foarte importante în pregătirea proiectului:

Anexa 1 Formular înscriere  

Anexa 2 Contract de acordare a ajutorului de stat

Anexa 3 Model Împuternicire

Anexa 4 Lista agenții

Anexa 5 Declaratie IMM

Anexa 6 Calculul intreprinderii

Anexa 7 Declarație ajutor de stat

Anexa 8 Raport de progres

Ordin procedura 24.05.2022

Procedură

Documentele au fost publicate în Monditorul Oficial nr. 511 și nr. 511 bis din 24 mai 2022.

Descarcă de AICI OUG 61/2022.

Descarcă de AICI Manualul de înscriere la Măsuta 2.

Call Center portal IMM Recover: 0219059.

Măsura 2 - 2022: solicitanți eligibili

Granturile se acordă pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat încheiat cu  următoarele categorii de beneficiari:

  • IMM-uri,
  • societăți agricole,
  • cooperative agricole,
  • grupuri de producători,
  • organizații de producători.

Solicitanții eligibili activează în domeniile agricultură, piscicultură si acvacultură, industria alimentară și alte activități asimilate acesteia, iar activitatea lor curentă a fost afectată de efectele pandemiei COVID -19. Lista completă a codurilor CAEN eligibile se găsește în anexa la OUG 61/2022.

Condiții de eligibilitate a solicitanților de granturi prin OUG 61/2022, Măsura 2

Granturile pentru capital de lucru se acordă beneficiarilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

  • a) au înregistrat profit operațional din activitatea curentă/operațională respectiv din activitatea de exploatare, în unul din ultimele trei exerciții financiare înainte de depunerea cererii de finanțare pentru obținerea grantului, potrivit situațiilor financiare depuse la ANAF;
  • b) dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru în procent de 15% din valoarea grantului, la data acordării grantului pentru capital de lucru, cofinanţare care este liberă de ajutor de stat, potrivit prevederilor legale în vigoare;
  • c) mențin sau, după caz, suplimentează numărul de salariați, față de data depunerii cererii (Registru salariatilor din Revisal emis cu maxim 24 de ore înaintea trimiterii formularului de înscriere, asumat de reprezentantul legal), pe o perioadă de minimum 6 luni, de la data acordării granturilor, cu excepția situațiilor în care contractele individuale de muncă sunt încheiate pentru sezonieri sau/și zilieri;
  • d) Codul CAEN REV 2 pentru care se solicita ajutor de stat era autorizat potrivit prevederilor legale in vigoare la data de 31 decembrie 2019.
  • e) nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019, în sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a unor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, modificat și completat prin Regulamentul (UE) nr. 1084/2017, ale Regulamentelor de exceptare în bloc în sectorul agricultură (ABER) și Regulamentul de exceptare în bloc în sectorul pescuitului și acvaculturii (FIBER).
  • f) suma totală a ajutoarelor de stat primite în cadrul temporar Covid 19 instituit de Comisia Europeană însumată cu cuantumul ajutorului de stat solicitat în cadrul prezentei măsuri se încadrează în plafoanele menționate de Cadru temporar COVID-19, respectiv de 345.000 euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii, 290.000 euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole, respectiv 2.300.000 euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în celelalte domenii de activitate.
  • g) nu există împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu au fost executate și recuperate integral, conform prevederilor legale în vigoare.
  • h) nu sunt supuși concordatului preventiv, procedurilor de lichidare, insolvență sau faliment.
  • i) nu au solicitat ajutor de stat în cadrul măsurii 1- microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile sub formă de sumă forfetară, așa cum este definită în cadrul O.U.G. nr. 61 din 06 mai 2022 privind unele măsuri pentru acordarea de microgranturi și granturi pentru capital de lucru entităților din domeniul agroalimentar cu finanțare din fonduri externe nerambursabile.
  • j) au mai puțin de 250 de angajați și o cifră de afaceri anuală netă care nu depășește echivalentul în lei a 50 de milioane de euro sau active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 de milioane de euro.

Valoarea granturilor acordate la Măsura 2 din 2022

Prin Măsura 2 se finanțează cererile de finanțare (formularele de înscriere) în ordinea depunerii acestora, în următoarele condiții:

  • a) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 și 33.350 euro, valoarea grantului este de 5.000 euro;
  • b) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 mai mare de 33.350 euro, valoarea grantului este în procent de 15% din cifra de afaceri și nu poate depăși suma de 120.000 euro.
  • c) Valoarea granturilor pentru capital de lucru nu include cofinanțarea beneficiarilor de ajutor de stat, care trebuie să fie liberă de ajutor de stat, la constituirea capitalului de lucru, în procent de 15% din valoarea grantului solicitat.

Granturi de capital de lucru 2022: Cheltuielile eligibile la Măsura 2

Beneficiarii vor putea utiliza granturile pentru capital de lucru  de câte 5.000-120.000 euro pentru următoarele cheltuieli angajate după data de 1 februarie 2020:

  • a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
  • b) datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități, potrivit contractelor încheiate;
  • c) cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat și/sau cheltuieli privind arenda sau redevența pe bază de contract de arendă sau contract de concesiune aferente terenurilor agricole;
  • d) cheltuieli privind achiziția de servicii necesare activității curente/operaționale, cu excepția serviciilor de consultanță;
  • e) cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activității curente/operaționale;
  • f) cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii necesare reluării activității curente/operaționale;
  • g) cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului și bugetele locale.

Cheltuiala cu taxa pe valoarea adăugată este eligibilă, doar dacă este nerecuperabilă.

Condiție: Cheltuielile efectuate din granturile pentru capital de lucru trebuie sa fie în legătură cu activitățile/sub-activitățile codului CAEN pentru care s-a solicitat finanțare și să fie angajate nu mai devreme de data de 1 februarie 2020 si aferente unei perioade care nu depășește 180 de zile de la data încasării grantului.

Granturi de capital de lucru 2022: Cheltuieli neeligibile la Măsura 2:

  • Cheltuielile cu consultanța NU sunt eligibile.
  • NU sunt eligibile cheltuielile cu salariile nete, achizițiile de bunuri second-hand, nu sunt permise achizițiile în sistem leasing și nici cheltuielile cu chiria activelor corporale. Ca excepție, sunt eligibile cheltuielile privind chiria pe bază de contract încheiat pentru sediul social/punctul de lucru înregistrat în care se desfășoară activitatea pentru care se solicită finanțare.
  • NU sunt eligibile a fi decontate din ajutorul de stat următoarele categorii de cheltuieli: terenuri, terenuri construite, imobile, mijloace de transport, rate și/sau rambursări la credite/linii de credite/leasing, dobânzi aferente acestora, garanțiile de orice fel.

Anunțuri/comunicate de presă și la Măsura 2 din 2022

La fel ca beneficiarii de la Măsura 2 în baza OUG 130/2020 - granturi de capital de lucru de maximum 150.000 de euro, și acum, la granturile de capital de lucru de 5.000-120.000 euro noua Măsură 2, în baza OUG 61/2022, se prevede obligația beneficiarilor de a publica două comunicate de presă, unu la începerea proiectului și unu la finalizarea proiectului.

Procedura face trimitere la  Manualul de identitate vizuală, care prevede publicarea anunțurilor /comuniatelor de presă în mass-media de către cei care primesc fonduri europene.

Astfel procedura M2-2022 stipulează:

Conform Manualului de identitate vizuală, obligațiile beneficiarului sunt:

  • Publicarea de anunțuri sau comunicate de presă la începutul și la finalizarea proiectului;
  • Expunerea într-un loc vizibil a unui afiș pentru proiectele de investiții pentru care valoarea contribuției publice este mai mică de 500.000 euro;
  • Utilizarea de autocolante și plăcuțe pentru mijloace fixe care, conform legislației contabile naționale depăşesc valoarea de 2.500 lei şi au o durată de viață mai mare de un an.

StartupCafe.ro, site mass-media cu experiență de 7 ani în presa de business, va oferi și beneficiarilor de la Măsura 2 din 2022 serviciul de publicare a anunțurilor/comunicatelor mass-media necesare în proiecte, în aceleași condiții de până acum.

 

 

Parallax

Vizualizari
20243
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri