Claudiu Zamfir

Granturi PNRR de max. 100.000 EUR pentru firme: 8 sfaturi de la un consultant pentru a-ți crește șansele în Programul de digitalizare IMM

fonduri-calculator-dreamstime.

Programul pentru digitalizarea IMM-urilor urmează să se deschidă în luna decembrie 2022, în cel mai bun caz, ghidul de finanțare fiind în dezbatere publică, iar un consultant pentru finanțări îi sfătuiește pe antreprenori să înceapă de pe acum pregătirea proiectelor pentru granturile PNRR de câte 20.000-100.000 de euro pentru firmele non-IT.

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a prelungit până pe 18 noiembrie 2022 dezbaterea asupra ghidului solicitantului, dar estimează în continuare că undeva în decembrie 2022 va lansa apelul de proiecte pentru granturile de digitalizare din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Răzvan Gălățan, consultant pentru accesare de finanțări nerambursabile, în cadrul companiei Goodwill Consulting, estimnează că apelul s-ar putea amâna până în luna ianuarie 2023.

Într-o conferință organizată la București, consultantul a oferit 8 sfaturi și observații utile pentru antreprenorii interesați de aceste granturi:

  1. Analiza de nevoi. „Sfatul meu este ca firmele să înceapă urgent cu analiza de nevoi. O pot face furnizorii de soluții IT, eu aș recomanda ca un specialist să o facă, un consultant în doemniul IT, nu un  consultant pentru finanțări. Analiza de nevoi transpune exact la care nevoi răspunde softul pe care vrei să-l cumperi, ce poți să faci cu el. În trecut am avut apel de digitalizare pe POS CCE și acolo aveai de depus un proiect IT și atunci ni s-a dat și un model. Și în acel proiect IT, trebuia să detaliezi toate soluțiile, să neutralizezi ofertele, pentru că nu aveai voie să ai nume de branduri , nu aveai voie să scrii acolo Apple, de exemplu. Trebuia să scrii doar procesor cu capacitatea minimă X, de exemplu”.
  2. Profitul din exploatare. „Sfat: obligatoriu să ai profit din exploatare. Profitul în exploatare este o condiție în 99% din cazuri. Doar în programele de compensare, cum au fost HoReCa, Măsura 2, nu a fost condiția aceasta. Altfel, în majoritatea programelor, trebuie să ai profit în exploatare pe anul anterior depunerii cererii de finanțare”.
  3. Ai grijă să nu ai firma în dificultate! „Primul semn - capitalurile proprii negative. Dacă ai capitaluri proprii negative, 80-90% ești în dificultate. Ai mai avea o șansă dacă ai un profit reportat care să-ți acopere acea pierdere pe capital, dar în general, dacă ai capitaluri proprii negative, nu poți să ai profit reportat”.
  4. Regiunile cu concurență mai mică. „Să-ți alegi o regiune unde concurența e mai mică, dacă vrei să-ți implementezi acolo proiectul! Pentru cine are posibilitatea și are mai multe puncte de lucru în mai multe regiuni, e bine să te îndrepți către o regiune cu concurența mai mică. Poți să aplici pe mai multe puncte de lucru în mai multe regiuni: îți vei alege una pentru bugetul căreia te bați”. Ca de obicei, cea mai mare concurență se anticipează în regiunea București-Ilfov.
  5. Ce poți cumpăra să consumi grantul. „Eu am întâlnit varianta în care antreprenorii cu microîntreprinderi sunt foarte nemulțumiți de plafonul de 30.000 de euro, grantul maxim pe care îl pot obține la programul de digitalizare. Cred că cea mai bună soluție și care chiar să eficientizeze este să cumperi un CRM, cu care să începi să monitorizezi, să ai un ticketing, sunt soluții, dar depinde ce firmă ai, ce business ai și dacă te ajută. Soluții sunt. Poți face un magazin online mai bun, care să atragă clienții. Dacă ai business de comerț online poți aplica, dar pierzi 10 puncte pentru domeniile prioritizate”.
  6. Firmele legate pot trece la un nivel superior de finanțare. „Dacă ai două firme legate, poți să treci și legea te și obligă să treci de la microîntreprindere la firmă mică, de exemplu.   Principiul legăturilor este următorul: dacă o firmă deține o altă firmă cu peste 50%, ele sunt automat legate. În schimb, dacă o persoană fizică este cu peste 50% în două firme, acele societăți trebuie să activeze pe aceeași piață sau pe o piață adiacentă, ca să fie legate. Deci ele nu sunt legate neapărat. Deci dacă eu am o firmă care fabrică mobilă și alta care fabrică altceva, total diferit, să zicem pixuri, ele nu se leagă, că nu sunt nici piețe comune, nici adiacente. În schimb, dacă am o firmă care fabrică mobilă și alta care face transport, ele sunt piețe adiacente, pentru că firma de transport poate să transporte mobila. Piețe adiacente înseamnă să fie imediat pe lanț”.
  7. Achizițiile în proiectele PNRR. „Dacă proiectul este sub 30.000 EUR, atunci ai achiziție directă și poți cumpăra direct, ca beneficiar privat. Aici vor fi achiziții mici, sub 30.000 euro. Dacă e sub 30.000 euro, faci achiziție directă, se face notă de justificare a valorii, în care justifici că aceea este valoarea reală, ți-o asumi și mergi și cumperi. Partea mai mare va fi softul. Dacă ai o firmă mijlocie, poate poți să cumperi 100 de laptopuri și ar depăși 30.000 euro și ar trebui să ai procedură competitivă de achiziție. Doar ce este peste 30.000 euro se publică pe site-ul Fonduri-UE.ro. Poți cumpăra și mai scump, dacă demonstrezi că acel dispozitiv acoperă tehnic niște nevoi”.
  8. La ce ne ajută TikTok. Poate sună simplist, dar dacă îți faci pagină de Facebook și cont de TikTok pentru firmă, poți să-ți mai crești puțin șansele la finanțare. De ce? Pentru că punctezi la criteriile DESI - un indice al economiei și societății digitale, al Uniunii Europene (The Digital Economy and Society Index). „Dacă firma are profil pe cel puțin două rețele sociale, bifează două criterii DESI. Poate să aibă pe Facebook, TikTok, Instagram, LinkedIn, de exemplu” - spune Răzvan Gălățan, directorul operațional al GoodWill Consulting.
Parallax

Vizualizari
11371
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri