Claudiu Zamfir
Microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii (IMM) din România vor avea la dispoziție o perioadă de înscrieri de 7 zile pentru a-și depune proiectele în sistemul de granturi IMM Recover, în cadrul Acțiunii 4.1.1-POC, prin care beneficiarii vor putea obține ajutoare de câte 50.000-500.000 de euro, din fonduri europene, conform propunerii de Ghid al solicitantului scoase miercuri în consultare publică.
Vorbim despre Acțiunea 4.1.1-Investiții în activități productive, prin care microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii vor putea obține ajutoare de minimis de câte 50.000-200.000 de euro sau ajutoare de stat de câte 50.000-500.000 de euro, pentru „investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență”. Buget total: 417.830.668 euro
Acum Autoritatea de Management a Programului Operațional Competitivitate (AMPOC), din subordinea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, a publicat în consultare Ghidul solictantului, până pe 4 iulie 2022. Se pot transmite observații și propuneri pe adresa de e-mail: secretariat.poc@mfe.gov.ro .
Conform ghidului propus apelul de proiecte va ține 7 zile. Înscrierea se va deschide pe data de 16 august 2022, așa cum a spus ministrul fondurilor UE, Marcel Boloș. „Înregistrarea şi transmiterea cererilor de finanțare (proiectelor) se va face începând cu ora 9.00 a primei zile de deschidere a apelului în cadrul aplicației IMMRECOVER. Apelul va fi deschis timp de 7 zile calendaristice până la ora 23:59:59” - se precizează acum în ghidul propus.
Pe urmă, solicitanții selectați la finanțare vor avea 10 zile să-și transfere proiectele în sistemul electronic de gestionare a fondurilor europene, MySMIS2014.
În ghidul propus sunt descrise procedurile de depunere a proiectelor.
De asemenea, în plus față de OUG 82/2022, prin care s-au stabilit condițiile de finanțare la Acțiunea 4.1.1-POC, propunerea de ghid al solicitantului prevede și obligația firmelor beneficiare de a desemna un responsabil cu protecția datelor cu caracter personal (DPO), pentru implementarea prevederilor Regulamentului General de Protecție a Datelor Personale - celebrul GDPR -, în cazul în care proiectele, prin obiectul lor, „generează monitorizarea și prelucrarea constantă și sistemică, pe scară largă, a datelor cu caracter personal, fie la niveș de rezultat (ex: sisteme informatice), fie la nivel de activități (ex: instruiri)”, conform acestei instrucțiuni AMPOC.
Alternativ, beneficiarii pot apela și la firme care asigură astfel de servicii de conformare GDPR, dar această cheltuială, deși obligarorie, nu este eligibilă din granturile obținute.
Ce prevede proiectul de Ghid al solicitantului:
Descarcă de AICI proiectul de Ghid al solicitantului pentru Acțiunea 4.1.1-POC, în format PDF.
Informațiile privind beneficiarii eligibili, condițiile de finanțare, grila de punctaj și alte elemente relevante sunt cele cuprinse în OUG 82/2022, prezentată deja de StartupCafe.ro AICI.
Pe scurt, proiectele aferente acestui apel vor finanța investiții destinate retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență și vor avea ca activități eligibile:
In articol se face o afirmatie eronata, si anume ca desemnarea unui responsabil cu protectia datelor, ar fi obligatorie.
Daca va uitati in Ghid, acolo unde se mentioneaza despre desemnarea unui DPO, exista o nota de subsol, care face trimite la un link: https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2019/08/b153da563961c2a18631ec663286e6c6.pdf
Ei bine, de aici se descarca inca un document, din care reiese (daca stii sa-l citesti...) ca aceasta obligativitate exista doar in cazul "...proiectelor CARE, prin obiectul lor genereaza monitorizarea și prelucrarea constantă și sistemică, pe scară largă, a datelor cu caracter personal, fie la nivel de rezultat (ex.: sisteme informatice), fie la nivel de activități (ex: instruiri), este necesară efectuarea de verificări pentru obținerea de asigurări minime în ceea ce privește respectarea protecției datelor cu caracter personal."
Asadar, "DOAR IN CAZUL PROIECTELOR CARE..." exista aceasta obligativitate, NU PENTRU TOATE PROIECTELE !!!
Problema insa e mai grava: daca cei care evalueaza proiectele "citesc" și interpreteaza Ghidul la fel ca autorul articolului, e clar ca din cauza incompetentei unora, cei care incearca accesarea unor fonduri pentru activitati care NU presupun obligativitatea legala de desemnare a unui DPO, vor fi totusi obligati sa faca o astfel de desemnare.
Daca Hotnews ar fi o agentie de stiri profesionala, ar trebui sa ceara rapid clarificari emitentului acestui Ghid. Nu de alta, dar tampenia asta se propaga de ani buni prin copy-paste de la un Ghid la altul, si poate ar fi mai bine daca s-ar clarifica acest aspect, iar la grila de evaluare, ar mai aparea o intrebare, daca proiectul se inscrie in categoria celor CARE necesita desemnarea obligatorie a unui DPO (conform documentului din nota de subosol) si abia apoi sa fie verificata existenta desemnarii unui DPO ...