Smile Media
Antreprenorii care vor să obțină fonduri europene nerambursabile între 200.000 și 1 milion de euro au ultima ocazie în această toamnă, când este așteptat un ultim apel pe POR 2.2, o linie de finanțare pentru investiții în dezvoltarea firmelor mici și mijlocii. Goodwill Consulting îți explică ce firme pot depune proiecte, ce condiții trebuie să îndeplinească și prezintă un exemplu de succes pe un proiect POR 2.2 aprobat la un apel precedent.
Într-un interviu recent pentru Startupcafe.ro, secretarul de stat din cadrul Ministerului Fondurilor Europene, Mihaela Toader anunța că Măsura 2.2 din POR 2018 se va redeschide în următoarele săptămâni.
”Programul Operaţional Regional 2.2 - sau mai pe scurt POR 2.2, cum îl numim noi consultanții -, este cea mai importantă sursă de finanţare nerambursabilă din fonduri europene pentru întreprinderi mici şi mijlocii. Este o linie de finanţare în primul rând accesibilă, în al doilea rând care oferă un ajutor enorm pentru realizarea de investiţii masive, în întreprinderile mici şi mijlocii din România. Este ultima oportunitate de a realiza investiţii, cu ajutor extern, până în anul 2021. Deci, în actualul cadru, exerciţiul financiar 2014-2020, nu o să mai existe niciun alt apel dedicat IMM-urilor”, atenționează Nagy-Imecs Péter, director operațional Goodwill Consulting, firmă specializată în consultanță pentru fonduri europene destinate întreprinderilor mici și mijlocii.
Dacă un antreprenor reprezintă o întreprindere mică sau mijlocie din România și are un an fiscal vechime și a înregistrat profit din exploatare, în ultimul exerciţiu financiar, este deja un candidat cu şanse maxime, cu şanse reale, eligibil pentru această linie de finanţare.
Unul dintre clienții pe care Goodwill Consulting i-a ajutat să obțină finanțări europene nerambursabile este Lenox Prod, o firmă românească ce produce încălțăminte în fabrica de la Frumușani, Călărași.
Fondatorul, Sorin Nicolau, absolvent de chimie alimentară convertit în negustor de încălțăminte pe la începutul anilor 90, își amintește cum a pornit firma în 2005-2006: cu 12.000 de lei, împrumutați cu adeverință de salariu, de la bancă.
”Eram angajat, mi-aduc aminte că aveam 1500 de lei salariu, vindeam deja încălțăminte dar aveam o altă viziune despre produse. Doream să vând propriul produs, creat de mine. Știam clienții, am convins un mic atelier să lucreze pentru mine și așa am pornit la drum”, povestește Sorin Nicolau.
A început să producă - 15 perechi pe zi - în propriul atelier, cu utilaje second-hand cumpărate de la fosta fabrică Pionierul, aflată atunci în prag de faliment. ”Primul profit al firmei a fost de vreo 20.000 de lei. I-am reinvestit pe toți! Azi, producem 1500 de perechi pe zi și avem 120 de angajați”, spune antreprenorul.
Primul contact cu fondurile europene a însemnat și începutul parteneriatului, în 2012, cu Goodwill Consulting.
”Acum 6-7 ani mi-am dat seama că una din problemele mele în încălţăminte este tehnologia. Lucram cu foarte multă tehnologie învechită...Bun, produce, dar viitorul este super-tehnologia. Și, ca să ai acces la ea, trebuie să ai bani. Iar pentru o firmă mică sau mijlocie este foarte greu. Și atunci fondurile europene au fost exact ca o mănuşă. Dacă nu ar fi fost fondurile europene,vă spun sigur: în primul rând că nu puteam să accesez anumite pieţe. Și asta, automat, dacă nu accesezi anumite pieţe, producţia nu poți să ți-o măreşti, și eram undeva cred că la 30% din ceea ce sunt acum”, explică Sorin Nicolau
În ultimii ani Lenox Prod a depus cu ajutorul Goodwill Consulting 5 proiecte pe bani europeni și a obținut finanțări de aproape 4 milioane de lei. Ultimul proiect aprobat prin POR 2.2 (Program Operaţional Regional 2.2), în sesiunea 2016, a adus producătorului de încălțăminte o finanțare de 1,97 milioane lei ce va fi utilizată pentru diversificarea liniei de produse și extinderea exportului.
Sorin Nicolau, antreprenor:
Cumpăr şapte linii de matriţe. Aceste şapte linii de matriţe, efectiv îmi extind toată nișa de vânzări pentru Lenox; nu numai încălțăminte militară și de protecție, ci încălţăminte de tracking, încălţăminte sport casual (...)
Încercăm să dezvoltăm firma şi estimăm că, după ce vom reuşi să implementăm acest proiect, să ducem la o producţie de aproape 4.000 de perechi pe zi.
Firma a ajuns într-un punct în care produce anumite tipuri de modele iar noi, acum, ca să ne dezvoltăm, încercăm să câştigăm piaţa de export. Deja exportăm în Grecia, în Bulgaria, în Austria, în Franţa...dar vrem să devenim un brand european. Și pentru asta îmi trebuiau nişte matriţe care sunt al naibii de scumpe.
Pe cei de la Goodwill, întâmplător, am aflat de ei.. Îmi era foarte frică de fondurile europene iar cei de la Goodwill Consulting, din punctul meu de vedere, sunt perfecţi pentru firmele mici şi mijlocii. De ce: modul lor de abordare se pliază pentru cei mici şi mijlocii. Goodwill este interesat de final şi nu de partea de până la final. Asta este ceea ce e foarte important.
Ei mi-au făcut proiectul, ei ştiind foarte bine partea tehnică - hîrtii, certificate şi tot ce le trebuie -, iar eu venind cu suportul strict tehnic: matriţele - cum arată, ce să fac și toate celelalte - şi, mai departe, susţinându-mă permanent faţă de solicitările care apar în cadrul POR.
Rolul consultantului este esenţial, fără el nu poţi să faci. El te îndrumă, este ca un îndrumător. Pentru că este o colaborare, e o discuţie. Nu este o simplă ”ia hârtia, dă-mi hârtia”, nu! Este o discuţie totală; ceea ce vrei să faci în viitor, ceea ce faci cu produsele respective, direcţia finală pe care o iei.
Dacă consultantul nu este bine pregătit şi nu ştie ghidul şi toate lucrurile acestea cum sunt prevăzute, şansa de a câştig este aproape de zero. Iar ei ştiu să facă. El îți face proiectul, te îndrumă şi, în final, te face să câştigi!
Este foarte important, cine este interesat să ia acţiune acum! Să facă primul pas acum, să nu mai rateze această posibilitate.
Au fost foarte multe firme, în cadrul apelului 2016, care au reuşit și care, de fapt, reprezintă dovezi, care sunt poveşti de succes, printre care și Lenox Prod, cu care s-a realizat această mică prezentare, dar și alte 600 de IMM-uri care deja au semnat contractul de finanţare.
Bazându-ne pe experienţa noastră cu aceste proiecte - respectiv, am avut 61 de proiecte depuse în primul apel din care am câştigat 60 -, susţinem cu încredere, mai ales pe baza poveştilor de succes pe care le-am văzut printre clienţii noştri, că merită să faceţi primul pas.
Un consultant poate să fie de mare ajutor, în tot acest proces. Noi, în primul rând, asigurăm verificarea atentă a eligibilităţii şi a tuturor şanselor, tuturor criteriilor de punctare, verificarea și evaluarea şanselor de succes şi dacă un aplicant este eligibil și are și şanse reale de succes începem o colaborare efectivă îl ţinem de mână și îl acompaniem până la ultimul decont și până la absorbţia efectivă a banilor câştigaţi, pe tot procesul de implementare.
Interesul nostru este ca aceste fonduri să şi producă efectele dorite de antreprenor în firmă. Un principiu de bază și de colaborare la Goodwill Consulting este o orientare, în primul rând, către clienţi și proiect şi monetizarea serviciilor doar pe baza rezultatelor obţinute.
Noi ne luăm banii doar dacă banii sunt în primul rând aprobaţi și, în al doilea rând și absorbiți efectiv în firmă. Din acest motiv, avem interes direct ca acei bani care sunt, teoretic, disponibili pentru o întreprindere să fie și aprobați, să ajungă la ţintă, ca să fie și cheltuiți cât mai eficient şi să se atingă scopurile dorite de antreprenor.
Noi considerăm că asta este singura metodă corectă de a presta servicii de consultanţă, cu eficienţă maximă.
Programul Operațional Regional - Axa Prioritară 2 Îmbunătățirea competitivității întreprinderilor mici și mijlocii - Prioritatea de investiții 2.2 Sprijinirea creării și extinderea capacităților avansate de producție și dezvoltarea serviciilor (POR 2.2) este o oportunitate de finanțare nerambursabilă acoperită din Fondul European de Dezvoltare Regională și bugetul de stat care oferă întreprinderilor micro, mici și mijlocii finanțare nerambursabilă pentru investiții cu o valoare de maximum 1.000.000 de euro în perioada de programare 2014-2020.
Valoarea finanțării nerambursabile: 200.000 - 1.000.000 Euro/proiect
Finanțare nerambursabilă: 70%
Contribuție proprie: 30%
Firma a fost înfiinţată înainte de 03.01.2017
Număr mediu de angajaţi: între 3 și 249, în anii 2017 și 2018
Firma a înregistrat profit din exploatare în anul 2017 și 2018
Capitalurile proprii ale firmei în 2017 și 2018 sunt pozitive
Firma utilizează banii pentru investiții în mediul rural și urban Regiuni:
Toate regiunile sunt eligibile pentru a primi finanțare prin POR 2.2, cu excepția regiunii București-Ilfov.
Pot depune proiecte și firme din regiunea București-Ilfov dacă investiția este pentru puncte de lucru din celelalte regiuni eligibile
Activitățile de construire/extindere/modernizare a spaţiilor de producţie/prestare de servicii ale întreprinderi;
Achiziţionare mijloace fixe corporale;
Instalaţii/echipamente pentru eficienţă energetică și surse regenerabile;
Investiții în active necorporale.
Consultanţă, proiectare;
Certificarea/recertificarea produselor, serviciilor, proceselor, de către un organism de certificare acreditat;
Certificarea/recertificarea sistemelor de management ale calității, mediului, siguranţei alimentelor, sănătăţii şi securităţii ocupaţionale, securității informaţiilor, energiei, calității pentru dispozitive medicale, serviciilor IT, responsabilității sociale, simple sau integrate;
Internaţionalizare: participarea la târguri şi expoziţii internaţionale, misiuni economice, în calitate de expozant.
peste 1250 proiecte de succes, din care 1000 pentru IMM
60 de proiecte câștigate în sesiunea 2017, pe POR 2.2
de 10 ani în România, peste 50 de consultanți de specialitate, 5 birouri, acoperire națională
servicii integrate: scriere proiect, implementare și organizare proceduri de achiziții
servicii de proiectare în cazul proiectelor cu construcții
Profitaţi acum de verificarea gratuită a eligibilităţii şi evaluarea şanselor de succes din partea consultanţilor Goodwill Consulting: CLICK AICI