CZ

De ce eșuează 9 din 10 afaceri? Lecții de la șeful Fribourg Capital și Elefant.ro

Imagine principala
Ion Sturza

Antreprenorul Ion Sturza, președinte al fondului de investiții Fribourg Capital, care controlează și magazinul on-line Elefant.ro, consideră că fondatorii de mici afaceri și startupuri greșesc atunci când consideră că un eșec al acestora este cauzat de produsul slab sau de ideea de business.

Ion Sturza, un important investitor în startupuri și firme aflate la început de drum, în zona de tehnologie și internet, a vorbit miercuri la conferința Businessdays de la Cluj-Napoca, organizată de Impact Hub și Liberty Technology Park Cluj.

Eu consider că antreprenorul este o specie rară, se naște unul la un milion, o dată la 100 de ani și acela se numește Steve Jobs. Restul sunt meseriași. Atunci când vrem să ne aventurăm să ne ocupăm de afaceri, trebuie să știm un pic de economie, un pic de legal, de resurse umane, de proceduri corporate” - a spus omul de afaceri moldovean, fost prim-ministru al Republicii Molodva.

Din experiența sa de investitor, el consideră că mulți dintre fondatorii de startupuri asociază eronat eșecul unui business cu produsul sau cu ideea de afaceri în sine.

Foarte mulți nu înțeleg și asociază eșecul - în special în tehnologie - cu faptul că poate produsul nu e bun, poate ideea nu a fost bună, ceea ce este total greșit”, crede Sturza.

Eu încerc să le explic tinerilor din programele de accelerare și din multele companii tehnologice pe care le avem noi în portofoliu că în primul rând eșecul este de diferite origini și că 9 din 10 companii eșuează nu pentru că ideea sau produsul a fost rău, ci pentru că execuția a fost proastă și că, din punct de vedere operațional, a fost un eșec”, a mai spus președintele și fondatorul fondului de investiții Fribourg Capital.

3 elemente importante a enumerat Ion Sturza pentru succesul unui startup, mai ales în domeniul tehnologiei:

  • Execlența operațională. ”Ceea ce încercăm noi cu echipele noastre nu este atât să intervenim în partea de produs - pe care, până la urmă, dacă nu îl facem noi, ne ducem și îl fac chinezii - , ci să susținem o execelență operațională - cum se face afacerea, inclusiv partea de etică”.
  • Marketingul. ”Al doilea element foarte important este partea de marketing. Până la urmă, toate ideile și toate produsele și mai ales în tehnologie au nevoie să le duci în piață. Piața este globală. Astăzi, concurentul lui Google nu este un alt Google sau Yahoo, ci este un mic indian, care s-a născut sau abia se naște sau care este la colegiu. Deci este o piață globală în care, dacă nu știi cum să o penetrezi și cum să te poziționezi, ești terminat într-o noapte și nici nu observi”.
  • Vânzarea firmei. ”Al treilea element foarte important pe care noi încercăm să îl aducem în relație cu companiile noastre este o strategie foarte clară de exit. Eu nu mă căsătoresc cu afacerile. Afacerea este doar o formă de a fi ocupat, de a ieși dimineața din casă și să nu lenevești, să fii într-o condiție bună mental și fizic. De aceea, fiecare trebuie să se gânească la afaceri ca la ceva care nu ocupă spațiul privat. O strategie clară de exit - ce faci tu până la urmă cu afacerea asta? Mulți or să spună arogant: <<O las pentru nepoți și strănepoți>>. Greșit! Toate afacerile se fac pentru a fi vândute la momentul oportun, la prețul oportun”.

Ion Sturza: Decidenții au o cvasi-teamă de tehnologie

Fost prim-ministru al Republicii Moldova, antreprenorul Ion Sturza deplânge teama decidenților politici de progresul tehnologic.

”Sunt două comunități care merg paralel astăzi: comunitatea digitală și comunitatea obișnuită, inclusiv comunitatea factorilor decizionali sau politici. Indiferent la ce nivel - de sefi de state, de guverne sau local - toți vorbesc, promit. Dar până la urmă este o cvasi-teamă de tot ce se numește tehnologie. Este o neînțelegere care poate un pic să frâneze impelemntarea tehnologiei sau schimbarea aceasta tectonică ce are loc în viața omenirii, cum este trecerea de la era post-industrială la era digitală”, a mai spus Ion Sturza.

Ion Sturza (57 de ani) este un important antreprenor moldovean, cu afaceri in România și Republica Moldova. El este președinte și fondator al fondului de investiții Fribourg Capital. Printre investițiile sale se numără magazinul on-line axat pe carte Elefant.ro, Liberty Technology Park S.A din Cluj, SEO Monitor, Upswing, Planable.

Fribourg Capital, companie de investiții ce acționează în Europa de Est, a lansat recent divizia Fribourg Digital cu un fond de investiții în valoare de 20 de milioane de euro, dedicat startupurilor IT.

Sturza a fost prim-ministru al Republicii Moldova în anul 1999. El are o avere estimată în jurul a 85-95 milioane de euro.

Foto: Agerpres
Parallax

Vizualizari
9658
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
pustiul
pustiul
Sa fie oare acelasi Ion Sturza care a lucrat in ministerul de externe al republicii sovietice moldova si apoi a fost prim ministrul moldovei? Oare de acolo vine genul de gandire "Steve Jobs. Restul sunt meseriași."? https://en.wikipedia.org/wiki/Ion_Sturza

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri