Start Up Nation 2017: Cifrele îmbulzelii de la Registrul Comerțului - Afaceri - StartupCafe.ro
Ovidiu D. Popica

Start Up Nation 2017: Cifrele îmbulzelii de la Registrul Comerțului

Imagine principala
ONRC da vina pe Fisc pentru intarzieri

Îngrămădeala de la ghișeele registrului comerțului, din săptămâna premergătoare termenului limită pentru depunerea proiectelor în programul Start Up Nation, a fost generată de creșterea numărului de solicitări pentru înființarea firmelor noi și de întârzierile de transmitere a certificatelor de sediu social generate de administrațiile fiscale, se arata într-o informare transmisă de ONRC, la solicitarea StartupCafe.ro.

Cu o săptămână înaintea termenului limită pentru depunerea proiectelor Start Up Nation 2017, antreprenorii care au amânat pentru ultimele zile înființarea firmelor s-au plâns că nu primesc în timp util, de la Registrul Comerțului, deciziile de autorizare. Registrul arată însă cu degetul spre administrațiile fiscale: 

”Din cauza unor dificultăți tehnice, serviciile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală utilizate de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale au fost nefuncţionale în perioada 11.07.2017-12.07.2017, iar întârzierile de transmitere a certificatelor de sediu social au fost de 24 de ore, uneori chiar de 48 de ore” arată ONRC, în răspunsul la solicitarea StartupCafe.ro.

Certificatul de sediu social, cuiul lui Pepelea

Certificatul de sediu social este unul dintre documentele obligatorii pe care un antreprenor să-l aibă la dosar, ca să poată înființa o firmă nouă. În mod obișnuit, registrul comerțului solicită documentul de la administrațiile fiscale, pe canal instituțional (solicitarea și obținerea se face direct între cele două instituții) iar dacă fiscul nu îl trimite la timp, registrul emite o decizie de amânare a soluționarii dosarului, până primește documentul solicitat.  

Biroul de presă ONRC explică în ce mod și în cât timp obține certificatul de sediu social, ”pe linie directă”, conform procedurilor (e util de reținut, pe viitor, dacă vă gândiți să vă faceți o nouă firmă):

”(1)Pentru cererile AFP însoţite de actul doveditor al dreptului de folosinţă, primite de către organul fiscal competent (n.r. - adică administrația fiscală, căreia îi este arondată adresa sediului social) în prima jumătate a programului de lucru, între orele 8,00-12,00, certificatele de sediu social şi adeverinţele pentru documentul de sediu social se emit şi se transmit către oficiile registrului comerţului în aceeaşi zi, până la ora 16,00, […]”.

”(2)Pentru cererile AFP însoţite de actul doveditor al dreptului de folosinţă, primite de către organul fiscal competent în a doua jumătate a programului de lucru, între orele 12,00-16,00, certificatele de sediu social şi adeverinţele pentru documentul de sediu social se emit şi se transmit către oficiile registrului comerţului în prima jumătate a programului de lucru din ziua imediat următoare, între orele 8,00-12,00, [...]”.

Așadar, în cam 4 ore dacă solicitarea registrului vine dimineața sau în dimineata următoare dacă solicitarile ajung la fisc după prânz. Termene pe care, arată explicit registrul comerțului, agențiile fiscale din orașele cum mai mulți antreprenori întârziați nu le-au mai respectat și, timp de câteva zile, presiunea s-a mutat pe ghișele ONRC.

Ce face registrul comerțului când nu are la dosar tot ce-i trebuie? Răspuns simplu, conform procedurii: amână. 

(...) Dacă certificatele de sediu social nu sunt transmise în termenele prevăzute la alin. (1) şi (2), oficiile registrului comerţului amână soluţionarea cererilor de înregistrare, pe motivul lipsei certificatului de sediu social şi a adeverinţei pentru documentul de sediu social.

Totuși de ce am folosit termenul ”îmbulzeală” și cum s-a traduce acesta în cifre. StartupCafe a încercat insistent să obțină cifre oficiale privind volumul de activitate de la registrul comerțului încă de acum o săptămână - în plină agitație la ghișee - însă răspunsul la solicitare a sosit abia ieri dupamiază. Iată căteva cifre, in tabelul cu date primit de la ONRC (date prelucrate de StartupCafe.ro):

Un cui în plus: birocrația discretă

Partea mai puțin vizibilă în volumul de activitate din acele zile este ceea ce funcționarii de la registrul comertului numesc ”rezoluții”, adică decizii luate și consemnate în ”birocrația discretă” - dar obligatorie - a oficiilor registrului comertului.

De pildă, decizia de amânare a înființării unei firme tocmai pentru că administrația fiscală nu a trimis la timp documentul de care era nevoie devine o rezoluție cu termen de soluționare, consemnată ca atare de funcționarii registrului. Dacă între timp documentul de care este nevoie apare, funcționarul emite o altă rezoluție care înseamnă preschimbarea termenului intr-unul mai scurt.

”Birocrația discretă”, cum am numit-o mai sus, invizibilă pentru antreprenorul de la ghișeu sporește și ea volumul de activitate chiar dacă nu ia forma unor teancuri de dosare ci înseamnă, mai degrabă, tot soiul de operațiuni scriptice pe care funcționarii trebuie să le facă în catastifele registrului comerțului. La ghișee însă asta se traduce în timp de așteptare și cozi. 

Conducerea registrului afirmă că a făcut tot posibilul să reducă ”impactul acestor întârzieri asupra înregistrării societăților de către participanții la programul Start Up Nation, prin preschimbarea din oficiu a termenelor de soluționare, pe măsură ce certificatele de sediu social şi adeverinţele pentru documentul de sediu social au fost transmise de către organul fiscal competent. Astfel,înregistrarea profesioniștilor s-a realizat în ziua comunicării certificatului de sediu sau în ziua imediat următoare”

”La ORCT București și ORCT Ilfov, toate cererile de înregistrare privind înființarea și autorizarea unor societăți care au fost depuse în ziua de 13.07.2017 și au avut documentația completă, au fost soluționate și eliberate în data de 14.07.2017”.

Ceea ce spune, practic, Registrul Comerțului este că a grăbit cât a putut propriile sale proceduri, în așa fel încât chiar și cei care au depus acte pentru firmă cu o singura zi înaintea termenului limită de la Start Up Nation 2017 (14 iulie 2017, ora 20.00) să poate avea firmele înființate dacă dosarul conținea tot ce trebuia. Pentru unii antreprenori, a fost, la limită o demonstrație că se poate înființa o firmă, în Romania în chiar 24 de ore.

Dincolo de cifre și declarații oficiale, ultimele zile dinaintea termenului limită pentru Start Up Nation au scos la iveală cel puțin două slăbiciuni: una a sistemelor birocratice care arată cât de ușor se pot da peste cap la o îmbulzeală mai zdravană; cealaltă a antreprenorilor (sau, in multe cazuri a consultanților pe care aceștia i-au plătit) care, în buna tradiție a întreprinzătorului român planifică prost și lasă lucruri importante de rezolvat în ultimul moment. Ba chiar, dacă e să privim statisticile proiectelor depuse la Start Up Nation în ziua limită, chiar în ultima secundă! 

Vizualizari
1416
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu