Raluca Abrihan

Consultant IMM: De ce nu primesc firmele româneşti bani de la bănci. Când e bine să te apuci de antreprenoriat

Imagine principala
imm

În prezent, doar 44.000 din cele 450.000 de firme existente în România sunt eligibile pentru a primi finanţare din partea băncilor. Instituţiile bancare sunt interesate să vadă în proiecţiile financiare capacitatea unui business de a economisi, explică directorul unui grup de firme specializate în servicii de consultanță dedicate companiilor mici și mijlocii.

 

„Economisirea face dovada unor sume disponibile după ce-ţi achiţi toate cheltuielile curente. Adeseori, acea sumă reprezintă valoarea ratei lunare pe care banca va considera că firma ta şi-o poate permite“, consideră Mirabela Miron, preşedinte AVISSO.

Ea atrage atenţia asupra principalelor dificultăţi cu care se confruntă mediul antreprenorial românesc: cadrul fiscal instabil, provocările pieţei forţei de muncă, lipsa de predictibilitate şi crizele politice succesive.

„Când vine vorba de influențele fiscale şi problemele legate de resursa umană, de cele mai multe ori, companiile mici şi medii resimt mult mai profund efectele, însă tot ele pot dovedi şi o capacitate mai mare de adaptare și flexibilitate. Numărul angajaţilor care trec de la multinaţionale spre companii locale este în creştere tocmai datorită oportunităţilor mult mai bune de a avansa ierarhic și orientarea mult mai eficientă spre nevoile angajatului“, mai spune consultantul.

 

Organizaţiile de tip IMM sunt obligate să acorde o atenţie deosebită managementului financiar, cel care poate face adeseori diferența între profit şi faliment, arata reprezentanta AVISSO.

Un cashflow cu probleme duce la crize, iar atenţia este distrasă de la activitatea de bază. În acest context, soluția la îndemână pentru afacerile care nu își permit propriul departament de contabilitate constă în externalizarea acestor activități, obținând astfel o plasă de protecție într-un ecosistem fiscal lipsit de predictibilitate, cu multe schimbări care se produc în legislație uneori, de la o lună la alta.

Indiferent de dimensiunile acesteia, o companie ar mai trebui să țintă cont de procedurile scrise și bine implementate, de ierarhia bine stabilită, fișe ale postului riguros întocmite, evaluări serioase şi periodice ale personalului, precum şi de încurajarea feedback-ului din partea angajaților.

 

Când este recomandat să te apuci de antreprenoriat

 

„Antreprenoriatul presupune o doză mare de risc, iar în cazul unui antreprenor debutant trebuie să prevaleze realismul în privința resurselor pe care le poate mobiliza. Determinarea pentru a reuşi, pentru a intra şi rămâne pe o piaţă este cu atât mai mare cu cât riscul financiar este unul personal. Pentru tinerii antreprenori, șansele de succes sunt mai mari atunci când aceştia deschid o afacere în domeniul pe care îl cunosc cel mai bine“, atrage atenţia Mirabela Miron.

  • Astfel, un absolvent de facultate este bine să parcurgă o perioadă de cel puţin 3-5 ani în domeniul său de activitate, timp în care să-și însușească necesarul minim de cunoştinţe în zona financiară şi economică.
  • În egală măsură, un antreprenor care investește în servicii de consultanţă este mult mai responsabil cu proiectul său şi alege sursa de finanţare cea mai potrivită.
  • În cazul accesării de fonduri nerambursabile, în absența unei consilieri de specialitate, companiile se pot expune riscului de a nu înţelege pe deplin dificultatea implementării unor astfel de proiecte. Nerespectarea indicatorilor asumaţi prin cererea de finanţare şi a planului de afaceri în termen de 3-5 ani de la finalizarea implementării, atrag automat rambursarea totală sau parţială a sumei primite.

„Deși ghidul de finanțare precizează o cotă de finanțare nerambursabilă de 70% şi o contribuție a beneficiarului de doar 30%, de cele mai multe ori, costurile colaterale, care pot fi dobânzi la credite bancare contractate pentru derularea activităților din proiect până la obținerea finanțării nerambursabile sau alte comisioane adiacente, pot scădea procentul real de finanţare nerambursabilă cu până la 50%“, spune preşedintele AVISSO.

 

Planul de afaceri – un parcurs previzibil, nu o piatră de moară

 

Totul trebuie să înceapă de la planul de afaceri bine pus la punct. Acesta indică antreprenorului în ce moment al dezvoltării afacerii sale se află, îl ajută să monitorizeze progresul acesteia și în egală măsură are scopul de a atrage surse de capital pentru investiţii sau de a obţine credite bancare.

„Un posibil finanţator este întotdeauna interesat de momentul când va putea să facă exit și de rata de sustenabilitate a investiției sale. De aceea, se va uita cu atenţie la rezumatul executiv al planului, la management, marketing şi la aspectele financiare ale business-ului. Ca partener de afaceri, acesta este interesat de potenţialul de creştere și de oportunitățile pe care le oferă firma, se va uita atent la suma care trebuie investită, expunerea economică pe care o implică, cine conduce firma şi dacă există resursele necesare.

De cealaltă parte, instituțiile bancare sunt mai degrabă interesate de situaţia de garanţii, documente contabile, structura firmei, stabilitatea şi posibilele probleme legale. O bancă va analiza întotdeauna viitorul firmei, noile produse, ameninţările şi oportunităţile, dar şi proiecţiile financiare”, explică Mirabela Miron, președinte AVISSO.

Parallax

Vizualizari
1415
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri