Cat merita sa cheltuiesti pentru promovarea unui magazin online? Interviu cu Liviu Taloi, consultant comert online
Imagine principala
Liviu Taloi, consultant in comert online din 2004, vorbeste intr-un interviu pentru StartUpCafea despre tendinţele de piata, deschiderea unui magazin online si promovarea lui, probleme juridice si bune practici, dar si despre plati online, relatia cu firmele de curierat si potentialul de exit dintr-o astfel de afacere.
Vezi mai jos interviul VIDEO INTEGRAL si ideile pe scurt
Deschiderea unui magazin online si tendinte de piata
Fata de comertul traditional, care stagneaza, comertul online creste cu 25-30%, rata de crestere suficient de buna
\t
Exista o deschidere de piata noua. Daca retailerilor pana acum le era frica de canibalizarea de piata, acum au inteles ca e un canal suplimentar de vanzare, vine cu venituri suplimentare
\t
Nu exista o nisa suprasaturata. Nisa de IT&C e destul de aglomerata. Vine din urma fashion-ul
\t
Ai putea sa vinzi aproape orice, trebuie sa ai resurse, sa iti bugetezi doi-trei ani de zile ca sa rezisti pe piata
\t
Profitabilitatea mare e acolo unde e marja de profit mare. Daca ai adaos suficient de mare, sa-ti permita sa te dezvolti, o sa fie OK
\t
Recomandari: un produs de lux, care costa suficient de mult, un produs cu marja mare - deci, de lux -, produs mic, ca sa fie logistica mai ieftina, un produs de lifestyle, in tendinte
\t
Bugetul pentru crearea unui magazin online variaza in functie de nisa, de sistemul informatic, de marja de profit
\t
De la o suta de comenzi zilnic, devine profitabil sa investesti in tehnologie in loc sa angajezi mai multi oameni
\t
Daca esti un magazin mic - 5-6 oameni - cu un butic offline si vrei ca in doi ani sa ajungi in topul nisei, trebuie sa investesti mai mult. Pe IT&C, la fel, trebuie sa muncesti mai mult, pentru ca nisa e aglomerata
\t
Daca vrei sa testezi produsul vandut, e ideala o platforma precum shopmania.biz, cu cost anual sau lunar mic, pentru ca iti permite sa te axezi pe logistica, pe vanzare, pe marketing, nu pe tehnologie
\t
Daca esti comerciant cu magazine offline, cand intri in online nu trebuie sa incepi de la zero, ci direct de la 30 de comenzi pe zi, dar asta inseamna sa investesti in marketing online
\t
O platforma personalizata, scrisa de la zero costa intre 3.000 si 10.000 euro; e un buget care merita cand vrei sa faci mai mult decat sa testezi lucrurile
Recomand un mix de canale, nu doar unul. Incearca-le pe toate daca poti, in acelasi timp. E un buget mai mare, dar macar trei canale in acelasi timp. E trial and error, nu exista o reteta de succes
\t
Pentru o perioada, se recomanda un test, inclusiv pe canale media ieftine, precum content marketing, social media, comparatoare de preturi
\t
Intre zero si 300 vizite pe zi, adică 4-5 comenzi zilnic, se ajunge in trei-patru luni de zile. intre timp, e bine de testat relatiile cu clientii si cu furnizorii
\t
De la inceput, merita investit in content marketing si social media
\t
Magazinele online mari cheltuie unu, maximum doi la suta din cifra de afaceri; la inceput, poti sa ajungi la 30-40% din cifra de afaceri, cel putin in primii doi-trei ani
\t
Sunt trei directii de mers: brandingul, traficul platit si traficul din referali - shopmania, price, alte site-uri, plătit sau neplătit
\t
Nu poti lucra doar cu trafic platit, e prea scump, dar nici nu exista costuri zero pe trafic, inclusiv brandingul este o investitie
\t
Daca nu te grabesti si vrei sa cresti organic, poti sa inveti singur sa te promovezi. Daca angajezi o agentie, tot trebuie sa stii ce sa ceri si sa controlezi. Pentru scalare rapida, nu ar fi rau sa externalizezi, dar probabil va fi mai ieftin sa angajezi un om intern
Proprietarii de magazine online se tem de returul produselor, dar e un drob de sare, returul este foarte mic. In Romania, e sub 1% în medie
\t
Magazinele online mici nu se uita la aspectul legal inca de la inceput. Trusted.ro ofera un ghid pentru problemele legale
\t
Unii afla mai repede problemele, precum cei care lucreaza cu dezvoltatorii romani de platforme, care stiu deja problemele legale din experienta cu alti clienti
\t
Pe zona de food, logistica e foarte grea, la fel si partea legala. Sunt aceleasi legi care se aplica si magazinelor online de food, de la eticheta la valori nutritive, la fel ca un magazin offline
\t
Trebuie sa pui link catre ANPC si autoritatea sanitar-veterinara in cazul celor care vand mancare
\t
Ziarele, software sau produsele digitale precum gazduirea web sunt produse perisabile, unde discutia returnarii e mai complicata
\t
Obligatorii sunt respectarea legea comertului electronic, ordonanta cu privire la regimul contractelor la distanta, dar si inregistrarea ca operator de date personale
\t
CNP-ul nu e obligatoriu atunci cand se emite o factura pentru o persoana fizica
Plata online cu cardul creste ca pondere in comertul online romanesc, ne apropiem de 5% la nivelul intregii industrii. In turismul online, e in jur de 40-50%
\t
Plata cu cardul este o plata in avans, nu la livrare. Clientul care cumpara platind in avans e mai serios decat cel ce cumpara ramburs, care se poate razgandi in momentul livrarii
\t
Riscul e mai mare sa-ti fure portofelul la coada la supermarket decat sa-ti fie furate datele cardului
\t
In Romania, frauda pe internet e sub 0,1%, nivelul Uniunii Europene
\t
Oamenii sunt mai tentati sa cumpere cu cardul produse mai ieftine, desi riscul este identic indiferent de pret, insa riscul e perceput diferit. In plus, oamenii sunt mai dispusi sa cumpere din afara României cu cardul decat din Romania
\t
In cazul falimentului Malev, si-au recuperat banii pe biletele de avion cei care au platit cu cardul, dupa ce banca le-a returnat banii, este o dubla masura de siguranta, banca iti garanteaza tranzactia
\t
Comerciantul poate profita de contractul cu procesatorii de plati online, care au departamente antifrauda, asumandu-si pierderile in cazul unei fraude online, insa in cazul cresterii sustinute de cereri de returnari de plati, poti fi trecut la o categorie mai mare de risc si creste si comisionul procesatorului
\t
Cererea de credite, de cumparare in rate pe site-uri, e mai mica dupa criza, dar cererea de credite arata o tendinta in crestere
\t
Implementarea platilor in rate in cadrul magazinelor online e simpla, fie daca se lucreaza cu banci sau IFN-uri, prin platforme online deja existente
Cui vinzi magazinul online si relatia cu firmele de curierat
Retailul online reprezinta intre 2-2,5% din totalul retailului romanesc, similar cu Italia, dar diferit de Marea Britanie, unde se apropie de 30-40%
\t
Exista interes din partea investitorilor pentru intrarea pe piata romaneasca, exista si exemple in IT&C si fashion
\t
Exista potential, dar fiind o piata inca mica, investitorii sunt interesati, insa asteapta o crestere a valorii pietei
\t
Daca faci profit, poti vinde si unui investitor local, si unuia din afara tarii
\t
Investitorii locali sunt mai aplecati sa investeasca in magazine online din Romania si, in prima faza, sunt de preferat
\t
Pretul este un criteriu important in alegerea firmei de curierat, insa aproape toti curierii sunt pregatiti sa faca fata comertului electronic
\t
Implementarea unui sistem de preluari de comenzi e simpla, printr-o interfata care permite tiparirea AWB-ului direct dupa plasarea comenzii pe site-ul magazinului online