Claudiu Zamfir
Comisia Europeană a propus luni noi norme cu scopul declarat de a „face ca procedurile privind impozitul reținut la sursă în UE să devină mai eficiente și mai sigure pentru investitori, pentru intermediarii financiari (de exemplu, bănci) și pentru administrațiile fiscale ale statelor membre”.
Odată adoptată de statele membre, propunerea CE ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2027, menționează Comisia Europeană, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro.
Această inițiativă – un element-cheie al Comunicării privind impozitarea întreprinderilor pentru secolul XXI și al Planului de acțiune al Comisiei din 2020 privind uniunea piețelor de capital – ar urma să promoveze „o impozitare mai echitabilă”, să combată frauda fiscală și să sprijine investițiile transfrontaliere în Uniunea Europeană.
Termenul „impozit reținut la sursă” se referă, de exemplu, la situația în care un investitor rezident într-un stat membru al UE este obligat să plătească impozit pe dobânzile sau dividendele obținute într-un alt stat membru. În această situație se regăsesc adesea investitorii transfrontalieri. Într-un astfel de scenariu, pentru a evita dubla impunere, multe state membre ale UE au semnat convenții care evită impozitarea de două ori a aceleiași persoane sau societăți. Datorită acestor convenții, investitorii transfrontalieri pot depune o cerere de rambursare pentru orice impozit excedentar plătit în alt stat membru.
Problema este că aceste proceduri de rambursare dureză mult, sunt costisitoare și greoaie, generând frustrări pentru investitori și descurajând investițiile transfrontaliere în interiorul UE și investițiile realizate din afara Uniunii. În prezent, procedurile de reținere la sursă aplicate în fiecare stat membru variază foarte mult. Investitorii trebuie să utilizeze peste 450 de formulare diferite în întreaga UE, majoritatea fiind disponibile numai în limbile naționale. În același timp, scandalurile Cum/Ex și Cum/Cum au scos la iveală modul în care pot fi utilizate în mod abuziv procedurile de rambursare: pierderile fiscale rezultate din aceste practici au fost estimate la 150 de miliarde EUR pentru perioada 2000-2020.
Astfel, Comisia spune că principalele măsuri pe care le-a propus „vor ușura viața investitorilor, a intermediarilor financiari și a autorităților fiscale naționale”:
Comisia Europeană estimează că aceste proceduri standardizate le vor permite investitorilor să economisească aproximativ 5,17 miliarde EUR pe an.
De asemenea, o obligație de raportare standardizată le va oferi agențiilor de administrare fiscală ale statelor UE (cum este ANAF în România) instrumentele necesare pentru a verifica eligibilitatea pentru rata redusă și pentru a detecta potențialele abuzuri.
Intermediarii financiari certificați (cum sunt băncile) vor avea obligația să raporteze plata dividendelor sau a dobânzilor către administrația fiscală relevantă, astfel încât aceasta din urmă să poată urmări tranzacția. Mai exact, marile bănci din UE vor fi obligate să se înscrie într-un registru național al intermediarilor financiari certificați. Acest registru va fi deschis și intermediarilor financiari mai mici și din afara UE, pe bază de voluntariat.
Contribuabilii care investesc în UE prin intermediari financiari certificați vor beneficia de proceduri accelerate de reținere la sursă și vor evita dubla impozitare a plăților de dividende. Cu cât se înregistrează mai mulți intermediari financiari, cu atât va fi mai ușor pentru autoritățile fiscale să prelucreze cererile de rambursare, indiferent de procedura utilizată - susține Comisia Europeană.