CZ

Cine vrea sa intre in afaceri? Sapte programe romanesti de consultanta si o lectie gratuita de la un business angel

Imagine principala
Cine vrea sa intre in afaceri? Sapte programe romanesti de consultanta si o lectie gratuita de la un business angel
Antreprenorii romani aflati la inceput de drum pot primi indrumare care se poate dovedi pretioasa, in diverse programe de consultanta pentru afaceri gratuite - intr-o forma sau alta. Cum ne ajuta consultanta de business si cu ce costuri? StartupCafe a facut o scurta analiza asupra catorva programe de consultanta pentru afacerile mici, disponibile in Romania. In final, cateva sfaturi gratis de la omul de afaceri Sergiu Negut, un cunoscut investitor de tip business angel.

Consultamta in afaceri este acel serviciu pe care ti-l ofera un consultant - un profesionist extern, tie, ca antreprenor, in diferitele stadii ale dezvoltarii afacerii tale.

De la bun inceput, trebuie sa intelegem ca activitatea de consultanta de business este o afacere in sine, nu  "munca in folosul comunitatii", "acte caritabile", "facere de bine" sau "munca voluntara".

Bineinteles, insa, ca pot exista si programe de consultanta - sa le spunem - gratuite, in care consultanti de business, mentori, "guru", oameni de afaceri cu experienta ii ajuta pe tinerii antreprenori. Acesti consultanti pot face asta pentru prestigiul propriu (care se poate tranforma in bani, pe termen lung), pentru un anumit procent din firma ajutata (in acest caz, mentorii aduc si finantari, ca "business angels"), pentru dezvoltare personala (pur si simplu, oamenii de afaceri cu experienta pot simti nevoia sa-si ascuta propriile abilitati ajutand antreprenori debutanti din diferite domenii) etc.

Consultantii nu iau decizii in locul antreprenorilor, insa pot avea un anumit control asupra deciziei, stabilit prin contract, mai ales in cazurile in care serviciul de consultanta se ofera in schimbul unui procent din afacere.

Dupa nivelul de implicare si abordare, consultanta de business poate fi acordata de catre:

- consultanti - care au o abordare mai putin personala, cu o aplecare mai degraba asupra afacerii. Ei pot scrie planul de afaceri sau planul de marketing, pot oferi indrumare antreprenorului in dezvoltarea afacerii, pot da sfaturi, se pot ocupa de anumite demersuri birocratice in relatia cu autoritatile, pot organiza sefinte si brainstorming-uri.

- coaches - au o abordare mai personala, concentrata mai mult pe antreprenor decat pe firma. Acesti "antrenori" ii ajuta, ii invata pas cu pas pe antreprenori sa-si faca planurile de afaceri si de marketing, "sta pe capul lor" sa nu mai amane aiurea diverse sarcini. Daca un consultant poate rezolva o problema a unei firme, un coach il ajuta pe antreprenor sa-si gaseasca el singur rezolvarea problemelor din firma.

Dupa relatia pe care o au cu antreprenorii, consultanta poate fi acordata de:

- consultanti (in care exista o relatie contractuala consultant-client, prin care primul este subordonat celuilalt in business),
- mentori (oameni de afaceri cu experienta care dau sfaturi tinerilor antreprenori),
- business angels (investitori cu experienta, isi care ofera, pe langa bani, know-how-ul, experienta, cunostintele, relatiile unui antreprenor, in schimbul unor parti sociale din afacere).

Bineinteles, consultanta in afaceri poate acoperi una sau mai multe fatete ale activitatii unei firme: management, finantari, dezvoltare, marketing, vanzari, managementul riscului, audit intern, consultanta fiscala, resurse umane etc.

Cum recunoastem un consultant de business bun? In general, ar trebui sa regasim cel putin cateva calitati:

- calificare profesionala de nivel inalt in domeniul in care ofera consultanta

- experienta - nu este o conditie, dar este un bun indiciu referitor la performanta consultantului

- adecvarea - un consultant dintr-o mare firma de profil internationala - din big four - nu este neaparat cea mai buna solutie pentru o mica afacere. Marile companii de consultanta au echipe intregi, formate din specialisti pe sectoare. Or, daca am un startup, am mai mari sanse sa-mi trebuiasca un consultant care sa ma ajute in toate aspectele business-ului meu, am nevoie sa fie alaturi de mine aceeasi persoana, nu sa-mi trimita firma de consultanta mereu un nou angajat care sa imi dea consultanta.  

- sa stie sa explice - degeaba stie pentru el, daca nu stie sa ma convinga si sa imi arate de ce este bine sa iau o anumita decizie si ce riscuri si sanse am.

- sa stie sa asculte

- sa fie orientat catre rezolvarea problemelor - consultantul trebuie sa-mi vanda rezultate, nu servicii.

- sa fie atent la relatia cu antreprenorul, nu numai la veniturile sale.

Nu exista masa gratuita - There is no such thing as a free lunch - spun americanii si fiecare dintre noi trebuie sa intelegem lucrul asta inainte de a intra in afaceri. Chiar daca nu scoti pe loc banii din buzunar, trebuie sa platesti cu nopti nedorimite, sa depui efort, sudoare, lacrimi (nervi) si, da, pana la urma, tot bani.

StartupCafe prezinta o lista de programe de consultanta "gratuite", pentru oamenii de afaceri romani:

1. Junior Chamber International (JCI) Romania. Cu filiale in toata lumea, JCI este o organizatie internationala non-profit, infintata in 1915, la St. Louis, Missouri, SUA, de un bancher , Henry Giessenbier. Scopul declarat este sa ajute la dezvoltarea economica si sociala a comunitatilor. JCI Romania are la randul sau filiale in Bucuresti, Brasov, Cluj, Constanta, Buzau, iasi, Timisoara, Craiova, jud. Prahova.

JCI Bucuresti deruleaza programul JCI Tineri Antreprenori, in care ofera mentorat oamenilor de afaceri debutanti. Traininguri, mentorat, iar la final concurs de business planuri, acestea sunt cele trei componente ale programului.

Un Program JCI Tineri Antreprenori se deruleaza pe parcursul a 3 luni, septembrie - decembrie si primeste aplicatii atat din partea unor antreprenori la inceput de drum, cat si din partea celor cu o experienta de business de cativa ani. "In editia actuala avem participanti care au afaceri de 3-4 ani, iar altii preiau din mers afaceri de familie. Pe de alta parte, cei aflati la inceput de drum trebuie cel putin sa aiba o idee conturata la intrarea in program, pentru a beneficia de acest parcurs de 3 luni", spune, pentru StartupCafe.ro, Cristian Tudorescu, coordonatorul programului.

Potrivit acestuia, unii antreprenori inclusi in program sunt in atentia posibililor investitori de tip business angel, iar cei mai buni sunt incurajati sa participe si alte programe de antreprenoriat, care le pot aduce finantari pentru afaceri.

2. RBL - Cultura Antreprenoriala.
Romanian Business Leaders este o retea de antreprenori si manageri romani de prestigiu, care ofera, in regim non-profit, o serie intreaga de programe de indrumare in afaceri si management: Ateliere de Antreprenoriat, Ghid Practic pentru Antreprenori, 1.001 Startupuri, 101 Companii de la Stress la Succes, Vreau sa Fiu Antreporenor, Repatriot (program pentru romanii plecati in strainatate, care au strans ceva bani si care ar vrea sa revina in tara si sa-si deschida o afacere). Mai multe informatii si date de contact pe site-ul RBL.


3. RICAP. Romanian Innvovation Commercialization Assistance Program (RICAP) este un program realizat in Romania de Centrul Roman pentru Inovatie in Dezvoltare Locala si Larta Insitute (Los Angeles, SUA), implementat cu sprijinul firmei de consultanta Gea Strategy & Consulting si finantat de Romanian-American Foundation. Ajuns in anul 2015 la a doua editie, programul RICAP mai asteapta inca antreprenori sau companii romanesti de tehnologie pentru a se inscrie pana pe 5 decembrie 2015. La program sunt invitati sa aplice toti antreprenorii din Romania care au dezvoltat o tehnologie inovativa, fie ca este vorba despre energie, bio- tehnologii, agricultura, tehnologia informatiei si comunicatii (TIC) si nu numai, mai arata organizatorii. http://www.startupcafe.ro/stiri-finantari-20561523-inceput-inscrierile-firme-romanesti-tehnologie-putea-primi-investitii-pana-30-000-euro-schimbul-unor-parti-sociale-cadrul-acceleratorului-ricap.htm

RICAP are doua componente:

- RICAP Academy, care sprijina antreprenorii sa isi valideze tehnologia, primind feedback si mentorat personalizat, astfel incat sa fie pregatiti pentru piata si
- RICAP Accelerator, care se declara primul accelerator in tehnologie din Romania, adresat companiilor mature, oferindu-le servicii prin care sa isi perfectioneze propunerea financiara, sa intre in legatura cu investitori si sa obtina finantare pentru urmatoarea etapa de dezvoltare. In prima faza, o firma poate primi pana la 30.000 de euro finantare, in schimbul a 7-10% din partile sociale (in sistem business angel).  

4. Get in The Ring.
Este o competitie de pitching ce se adreseaza startupurilor, care se deruleaza sub egida Global Entrepreneurship Network. In Romania, competitia Get in The Ring este realizata tot cu sprijinul firmei de consultanta de business Gea Strategy & Consulting, ca si RICAP . Startupurile finaliste primesc si mentorat si o serie de premii care sa le stimuleze. "Anul acesta a fost deja a doua editie si planuim sa il organizam in continuare, fiind un eveniment international, parte din Reteaua Globala a Antreprenoriatului (Global Entrepreneurship Network) din care facem parte" , a declarat, pentru StartupCafe.ro, Silvia Ursu, Communications Manager RICAP.

In aceasta competitie sunt selectati 8 antreprenori, criteriile fiind sa nu aiba mai mult de 7 ani pe piata si sa aiba o idee scalabila (care sa poata deveni o afacere expansiva, in care investitorii sa considere ca merita sa investeasca profitabil).

Potrivit organizatorilor, participarea antreprenorilor / firmelor este libera, iar castigatorul etapei nationale reprezinta Romania in finala regionala din Europa Centrala si de Est.

5. Programele Camerei de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR). Organizatia are, periodic, o serie intreaga de programe in care antreprenorii primesc consultanta.

Unul dintre acestea a fost Moldova: G.O.E.A.S.T. (Greater Opportunities for Economic Activities and Sustainable Trade), care s-a derulat in perioada 2012-2013, dar care poate fi organizat din nou. Acesta se declara a fi un proiect care si-a propus consolidarea cooperarii comerciale si dezvoltarea oportunitatilor de afaceri intre IMM-urile din Romania, Franta si Republica Moldova (o poarta de conexiune intre tarile UE si CSI) prin intermediul serviciilor si prin dezvoltarea capacitatilor. CCIR urmareste astfel sa aduca o dezvoltare durabila pe termen lung, dar si sa-si creasca vizibilitatea ca organizatie de business.

De asemenea, CCIR poate pune la dispozitie anumite publicatii care au scopul de a informa mediul de afaceri pe anumite domenii. O astfel de publicatie este Brosura INCOTERMS. Incorporate permanent in contractele comerciale din intreaga lume, regulile ICC Incoterms 2010 definesc responsabilitatile vanzatorului si cumparatorului privind livrarea bunurilor.

O alta publicatie este Ghidul ICC Export/Import, care se doreste a fi un instrument de lucru imperativ pentru comerciantii din intreaga lume. Noua versiune a ghidului va ajuta comerciantii sa inteleaga mai bine riscurile si provocarile comertului trans-national, furnizandu-le un manual practic pentru sporirea performantelor in activitatile de export-import - sustine CCIR.

6. Proiectele PTIR. Patronatul Tinerilor Intreprinzatori din Romania organizeaza, an de an, o serie intreaga de proiecte de educatie antreprenoriala si mentorat, unele finantate din fonduri europene. Programele sunt destinate in special tinerilor si femeilor care vor sa intre in afaceri. Pentru a fi la curent cu viitoarele proiecte PTIR, care vor incepe in anul 2016, este bine sa consultati permanent site-ul organizatiei, in special la sectiunea Proiecte.

7. Proiecte europene. Incepand cu anul 2016, o serie intreaga de organizatii non-guvernamentale si institutii de stat urmeaza sa deruleze proiecte finantate din fonduri europene, care sa contina si o componenta de dezvoltare a antreprenoriatului. Doua exemple sunt:

- Programul Romania Creativa . Un program prin care somerii, persoanele inactive sau salariatii pot obtine un grant de pana la 25.000 de euro pentru a-si dezvolta o afacere in industriile creative. Pe langa bani, beneficiarii finali vor participa si la cursuri de antreprenoriat, sesiuni de mentorat, indrumare in realizarea planului de afaceri etc.

- Programul Dezvoltarea Locala Integrata in comunitatile marginalizate rome. Ofera cam aceleasi facilitati ca si Romania Creativa, insa este destinat in special somerilor, femilor, persoanelor defavorizate din comunitatile care au persoane de etnie roma intr-o pondere de cel putin 10% .

Momentan, NU sunt disponibile aceste programe , insa din anul 2016 urmeaza sa fie operationalizate. Pentru a putea accesa aceste programe, trebuie urmarite anunturile facute de organizatiile care vor derula proiectele europene (ONG-uri, primarii, consilii judetene etc). StartupCafe va va tine la curent cu anumite evolutii din aceste scheme.


Cum initiezi o afacere si cum atragi finantare business angel - o lectie gratis





Sergiu Negut


Foto: StartupCafe.ro





Omul de afaceri Sergiu Negut, un cunoscut investitor de tip business angel, a oferit cateva sfaturi antreprenorilor debutanti, recent, la deschiderea pogramului de mentorat RICAP 2015.

6 pasi si o concluzie - de la idee la business:

- Cum decid sa intru in business. "O afacere ajunge sa aiba sens pentru antreprenor in momentul in care eu, ca antreprenor, pot sa-mi platesc din afacerea mea - sub forma de dividend, chirie, salariu - niste bani care se compara cu suma pe care as obtine-o tot eu, daca as lucra pentru altcineva. Pentru unii asta este 500 de euro, pentru altii este 5.000 de euro pe luna. Si-ntr-un caz si-n altul, inseamna ca ti-ai rezolvat problema" - explica Negut.

- Valoarea ta de piata. "Nu inseamna ca ti-ai recuperat investitia initiala, dar inseamna ca ai ajuns sa te platesti la valoarea ta de piata. Asta dureaza mai mult, pentru ca, daca ai ajuns doar pe zero - guess what? -, nu poti sa-ti platesti facturile".

- Cand ai nevoie de business angel.
"Cea mai mare spaima a antreprenorului este... tabelul Excel, care iti arata cand se termina banii. Din cauza asta e nevoie de business angels, care vin si pun umarul".  

- Ce vrea un investitor de tip business angel?
"Imi doresc ca afacerea sa mearga de la sine si sa nu fie nevoie sa pun umarul pentru atat. Eu, daca pun umarul, o fac pentru ca vreau ca afacerea sa mearga si mai bine si mai spectaculos! Din cauza asta ma intereseaza foarte putin afacerile care nu merg. De principiu, noi (investitorii) suntem o specie egoista, care nu vine sa ajute oamenii, oricat am incerca noi sa proiectam o imagine diferita. Nu! Scopul nostru este sa facem bani".

- Vanzarea afacerii.
"Afacerea ta (ca antreprenor initiator, cu ideea de business) o sa creasca atat de bine si atat de frumos incat eu (investitorul de tip business angel), care vin minoritar langa tine, o sa te ajut pe tine sa castigi mult mai multi bani, ajutandu-ma in felul acesta si pe mine insumi sa castig niste bani. Cand? In momentul in care vom vinde afacerea. Pentru ca, in faza lor emergenta, de la inceput, business-urile nu produc niciodata destui bani incat sa distribuie dividende actionarilor".

- Investitie si implicare. "Intr-o companie aflata in crestere, daca ai niste bani in plus ca actionar, ii investesti in dezvoltare. Te uiti in stanga, te uiti in dreapta, care sunt pietele pe care nu am intrat. Te uiti unde ai competente, unde nu ai competente, mai angajezi oameni - scumpi - din piata, care au competente, mai iei niste oameni de vanzari care sa se adreseze unor piete pe care nu le cunoastem. Toate astea le facem daca avem bani. Daca nu avem bani ce facem? Tot asta! Dar cu resurse mai putine. Adica muncim mai mult".

- Concluzie.
"Cand iti alegi un business angel care sa vina sa investeasca in afacerea ta, te uiti "Hei, cu ce poate sa ma ajute omul acesta?". Te uiti foarte serios la treaba aceasta, pentru ca, daca il vrei numai pentru bani, probabil o sa gasesti bani mai simplu de luat decat de la business angel, care este un zgarcit. Mai important este sa vezi cu ce te poate ajuta. O deschidere de piata care iti poate aduce 200.000 de euro in companie s-ar putea sa fie mai importanti decat aceeasi suma ca si aport de cash in companie, de foarte multe ori".
Parallax

Vizualizari
4395
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri