Claudiu Zamfir

Are 20 de ani și a renunțat la facultate în București: Îmi ocupa prea mult timp. Acum duc „deal-uri” de zeci de mii de euro

Thumbnail

Un tânăr constănțean spune că a intrat la facultate în București, însă a renunțat după un an pentru a se dedica afacerilor, dar și educației non-formale în business. „Nu am absolut niciun regret, cred că a fost cea mai bună decizie din viața mea, fiindcă îmi ocupa prea mult timp. În momentul de față duc <<deal-uri>> (contracte - n.r.) de zeci de mii de euro, singur” - spune Alexander Stoica-Marcu, într-un interviu video pentru StartupCafe.ro. El ne-a povestit, pe scurt, ce fel de afaceri a făcut încă de la 15 ani și cum a ajuns acum, la 20 de ani, să lucreze la dezvoltarea unui startup în domeniul marketingului digital, cu care a ajuns și la un concurs important în Danemarca.
 

Video realizat cu echipament NikonFilmare si editare video: Adi Iacob, Alexandru Rădulescu

----

Pe Alexander Stoica-Marcu îl tot întâlneam pe la conferințe și alte evenimente pentru startupuri și mici afaceri creative și tehnologice. Când l-am invitat la un interviu în studioul StartupCafe.ro, își făcea probabil bagajele pentru că urma să plece la Copenhaga, să-și prezinte noul startup la care lucrează, Product Lead, pe scena Creative Business Cup, o importantă competiție a micilor afaceri creative din toată lumea.

Alexander pare în stare să povestească o oră neîntrerupt despre rețelele sociale, branduri, influenceri și produse, dar nu-l deranjează nici dacă îl întrerupi. Zici că-i dă „resume” și răspunde la întrebări în același ritm.

În urmă cu doi ani, povestește tânărul, a intrat la ASE București, la Contabilitate, dar a renunțat după un an.

”Din păcate, tot ce se întâmplă în România pe partea de studiu e foarte învechit. Nimic din ce se întâmplă la Universitate nu se aplică în viața reală” - crede Alexander.

Stați puțin, nu este ceea ce poate părea! Acest tânăr antreprenor nu are senzația că le știe pe toate și că nu mai are nevoie de școală, doar că preferă educația non-formală concentrată pe business în locul universităților românești clasice.

Alexander a fost acceptat, printre altele, la academia de business a antreprenorului american de origine germană Peter Thiel, fondator al serviciului de plăți online Pay Pal (alături de Elon Musk și de alții) și primul investitor important care a avut încredere să bage bani în Facebook. De fapt Thiel Fellowship asta își și propune: pune la bătaie 100.000 de dolari pentru tineri cu idei de afaceri, care au curajul să se lase de facultate pentru a-și urma visul în business.

Programul a fost urmat, printre alții, și de Stacey Ferreira, o antreprenoare americană pe care ați putut să o întâlniți și pe StartupCafe.ro.

Chiar dacă nu a reușit să obțină suta de mii de dolari, Alexander a avut acces la un program de mentorat, la o rețea de startup-uri și tineri fondatori de business și, foarte important, la un sistem de investitori care se vor putea dovedi foarte utili.

„Am intrat între cei 30 de finaliști, nu am mers mai departe din păcate, dar mi-au oferit tot mentoratul și tot necesarul să-mi dezvolt ideile. Ei îți oferă tot ce ai nevoie, dacă ai nevoie de un contact la un investitor, te pun imediat în contact, pentru că în spate este Peter Thiel” - susține Alexander Stoica-Marcu.

În orice caz, programul lui Thiel l-a convins pe constănțean să renunțe la ASE. „Nu am absolut niciun regret, cred că a fost cea mai bună decizie din viața mea, fiindcă îmi ocupa prea mult timp și de când am renunțat la facultate am foarte bune rezultate în jobul în care activez. Simt că în acești doi ani de când sunt în agenție am învățat foarte mult și în momentul de față duc „deal-uri” (contracte - n.r.) de zeci de mii de euro, singur” - spune Alexander, cu siguranța tinereții și a anilor care se văd înainte mai mulți decât cei spate.

Agenția despre care pomenește el se numește Evonomix și este axată pe marketing digital. Alexander este ceea ce se numește un intraprenor: un tip care lucrează într-o firmă și vine cu idei de afaceri noi, proiecte pe care le preia ca manager, dezvoltă echipe în jurul lor, pentru ca mai apoi să le desprindă în noi firme.

De altfel, agenția fondată de Mihai Bocai (30 de ani), un antreprenor tot din Constanța, se dorește un startup studio, în care sunt create și dezvoltate mai multe firme, mai degrabă de tip spin-off decât start-up, care apoi sunt desprinse de compania-mamă, pe măsură ce prind viteză și atrag investiții externe.

Acesta este și cazul Product Lead, noua idee de afaceri dezvoltată de Alexander și echipa sa. Și până la urmă facultatea din București l-a ajutat foarte mult pe tânărul constănțean, care astfel s-a mutat în Capitală, o piață mare pentru afacerile în care e implicat. „Am ajuns la facultate și am venit din Constanța la București. Atunci mi-am dat seama că trebuie să mă mut aici, pentru că aici se întâmplă totul, conferințe, concursuri”.

Cu echipa Product Lead, tânărul de 20 de ani a câștigat anul acesta și faza pe România a Creative Business Cup (CBC), o prestigioasă competiție de startupuri din industriile creative, organizată în Danemarca.

Spuneam că atunci când a venit la interviu la StartupCafe, Alexander spunea că se pregătea să plece, câteva zile mai târziu, la Copenhaga, pentru sesiunea de pitching de la CBC. Nu a reușit să câștige premiul de 7.000 de euro, dar a avut șansa să urce pe scenă și să se lupte cu 100 de startupuri din toată lumea, în fața juriului, dar și a potențialilor investitori de acolo.

În plus, în faza națională a competiției, a avut parte și de un program de training cu specialiști ai Băncii Transilvania, care a fost partener al CBC România. ”Ne-a oferit sprijin să mergem acolo și oportunități interne în cadrul băncii, de la mentorat specific până la colaborări din prisma Product Lead. Am învățat, de exemplu, cum să gestionăm relația cu influencerii”, povestește Alexander.

Video realizat cu echipament NikonFilmare si editare video: Adi Iacob, Alexandru Rădulescu

----

Cum face Product Lead bani - modelul de business

Product Lead se ocupă cu 3 metode de marketing digital despre care Alexander crede că sunt ”the next big thing”: visual commerce, influencer marketing și affiliate marketing.

Startupul (sau mai exact spin-off-ul) vrea să facă bani cu două tipuri de clienți pe care îi pune în legătură pentru promovarea și vânzarea unor produse: pe de-o parte influencerii, cum sunt cântăreții, actorii, vedetele momentului sau bloggerii, și pe de altă parte, brandurile.

Pentru influenceri, Product Lead face 3 chestii de bază:

  • Le dă posibilitatea să-și monetizeze conținutul din social media prin affiliate marketing, automat, „fără bătăi de cap, pentru că este destul de greu ca tu, în momentul de față, să aplici la programul de afiliere, să fii acceptat, să iei link de filiere, să-ți faci cont, să iei linkul de afiliere să-l treci la tine în platformă în Wordpress”. „De fel, influencerii sunt concentrați să creeze conținut ei sunt creatori, ei nu sunt concentrați pe tehnologie. În schimb, tehnologia și creația merg mână în mână și ei asta ar trebuie să înțeleagă” - crede Alexander. Astfel, influencerii au acces la brandurile cu care Product Lead colaborează, adică intră în rețeaua sa și ei pot să ajungă la mai multe branduri și să câștige și mai mulți bani.
  • Transformă orice imagine din social media într-o imagine shoppable, cu pinuri și linkuri, astfel încât cumpărătorii finali (publicul) să cumpere tot ce poartă rapperul lor preferat, de exemplu. Product Lead este astfel și „un tool foarte sexi și interactiv” pentru fanii influencerilor. Astfel, fanii unui sportiv sunt bucuroși să-și cumpere sau să folosească tot ceea ce folosește fotbalistul su tenismanul lor preferat.
  • Influencerul poate promova branduri mult mai bine, pentru că poate să pună pinuri cu linkuri ca să fie țintite către campanii de marketing. ”Acest pin ajută prin faptul că este totul targetat, nu te mai duci către social media, către un landing page, ci te duci direct către pagina de campanie, către pagina de produs”.

O sursă de venituri pentru startup: influencerii obțin de la branduri un comision din vânzările pe care le generează, iar Product Lead le percepe la rândul său niște procente din acel comision.

Pentru branduri, Product Lead susține că face 3 chestii de bază:

  • Brand owned content. ”Brandurile pot să folosească propriul conținut de pe rețelele sociale, să-l adune, să facă curation deci ei aleg ce poze să treacă mai departe și ce poze, nu, să pună pinuri cu linkuri pe ele și după, să-l distribuie în site-urile lor, în terțele lor de web”.
  • User generated content. ”Cel mai sexi lucru este e user generated content. Tu, ca brand, ai foarte mult content , foarte mult UGC, dar nu știi unde este. Așa că tu, în momentul în care intri la noi în platformă, îți adaugi hashtagurile și eu pot să-ți import absolut toate pozele făcute de pe acele hashtaguri. Și apoi pot să ți le filtrez, în funcție de numărul de like-uri, numărul de comentarii, de engagement rate, în funcție de localizare, pentru a putea distribui acel content, să faci activări cu el, să-l transformi, să câștigi mai mulți bani, să creezi brand awareness, să targetezi unde vrei”.
  • Monitorizarea concurenței. „Poți să urmărești concurența, să vezi cu ce influenceri lucrează ceilalți. Adaugi hashtagurile concurenței, noi analizăm hashtagurile în funcție de filtrele tale și pe urmă îți dăm o bază de date cu influencerii care au lucrat pentru acea campanie. Tu vrei apoi să-i contactezi pe acei influenceri să-i pui să lucreze pentru brandul tău”.

De aici, a doua sursă e venituri pentru Product Lead: ”Este un software as a service cu prețuri de la 99 de euro pe lună, în care brandurile pot să folosească tehnologia noastră” în cele 3 cazuri de mai sus, după cum explică tânărul constănțean.

Ca tehnologie, Product Lead spune că folosește și inteligența artificială, dezvoltând produsele sale, cu developeri proprii, pe platforma Watson de AI, a companiei IBM, utilizată în multe domenii.

”Noi recunoaștem ce este în poză și vrem să automatizăm, adică să nu-i mai spunem influencerului: <<vino la noi în platformă, pune-ți pinuri și linkuri manual!>>. Vrem să facem asta automat, să recunoaștem ce brand și ce tip de tricou este și să-i dăm cel mai potrivit lucru pe care îl avem”, susține Alexander.
 

Video realizat cu echipament NikonFilmare si editare video: Adi Iacob, Alexandru Rădulescu

----

Posibilă investiție majoră din America

Până acum, într-un an, Alexander și echipa de la Evonomix au investit aproximativ 50.000 de euro în Product Lead. Ei spun că au clienți, dar recunosc că nu au ajuns încă la break-even.

Alexander spune însă că a găsit un investitor din zona San Francisco, dispus să investească 500.000 de dolari în Product Lead, la începutul anului 2018.

„Vine cu bani și cu know how, pentru că industria aceasta se duce cumva și pe zona de blockchain și vrem să fim și pe trendul acesta, au investit în foarte multe startupuri care sunt în același domeniu, cu care putem avea ceva complementar” - susține tânărul antreprenor.

Dacă va reuși alături de Product Lead, constănțeanul își va putea trece o „lovitură” bunicică în portofoliul său ca antreprenor deja în serie, la o vârstă fragedă. Și asta pentru că tânărul acesta de 20 de ani a intrat în afaceri de la 15 ani, după cum povestește.

Înainte să intre în Evonomix, a încercat o mică a afacere și cu o aplicație de mobil pentru domeniul HoReCa, prin care se automatizau anumite procese în hoteluri, primind și o investiție. „Acel startup a fost un fail (n.r. - un rateu), dar am învățat foarte multe” - își povestește Alexander Stoica-Marcu experiența.

Prima sa afacere, însă, a fost cu materiale promoționale. „Am început tot parcursul antreprenorial de la vârsta de 15 ani, cu un business în materiale promoționale. În urmă cu 2 ani l-am vândut și a fost foarte OK. Am avut un mare avantaj: mi-a plăcut foarte mult antreprenoriatul, să vorbesc cu clienții...”.

Tot un exit profitabil urmărește și cu Product Lead, de fapt. Nu pare genul de antreprenor care se atașează de o afacere, eventual de familie, pe care să o dezvolte până la adânci bătrâneți ca să o lase moștenire.

Alexander crede că Product Lead poate fi dezvoltată în această formulă până la un anumit nivel, după care o companie puternică în domeniul marketingului digital, care ocupă deja piețe, dispune de canale de vânzări și portofolii mari de clienți, poate pune în valoare cu adevărat afacerea.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
6499
Conţinut
Adauga comentariu
poza de profil
Imi pare rau ca trebuie sa o spun, dar interviul poate fi inteles doar cu un ''dictionar de neologisme''... Cat despre filmare... Nu aveti niste profesionisti la care sa apelati? Spuneti-mi si rezolvam...