Denisa Crăciun

Cum va arăta anul 2024 pentru consumatorul român: Cumpărături cumpătate și mai multă grijă la finanțele personale. Ce nu se va schimba (studiu)

Thumbnail

Noile taxe și impozite și inclusiv creșterea prețurilor la majoritatea produselor și serviciilor de bază în 2023 au influențat comportamentul consumatorilor români: 80% au încercat să nu mai irosească mâncarea, iar 79% au fost mai atenți la achiziția de produse neesențiale, potrivit unui studiu.

De asemenea, 61% dintre respondenți au spus că nu mai simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendințe în modă, coform sondajului EY Consumer Index.

În plus, peste jumătate dintre respondenţi (56%) au încercat să repare lucrurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce arată preocuparea pentru a economisi bani în vremuri dificile, iar pentru 45% dintre participanții la sondaj brandurile nu sunt foarte importante în deciziile de cumpărare.

Aproape jumătate au spus că nu sunt de acord cu afirmaţia potrivit căreia ar avea tendința de a cumpăra produse neesențiale (articole de modă, cosmetice, articole pentru casă) pentru că acest lucru îi face fericiţi (45%).

„Toate aceste răspunsuri reconfirmă obiceiuri de consum ale românilor identificate deja de echipa noastră prin sondajele EY Consumer Index realizate pe parcursul ultimelor 12 luni. Așadar factori precum: o preocupare sporită pentru a nu irosi mâncarea, pentru a repara bunurile deținute în detrimentul înlocuirii, de a renunța la achizițiile neesențiale şi a economisi, ne arată în mod cert îngrijorările românilor faţă de un cost al vieții în continuă creștere. Aceste rezultate sunt chiar mai interesante raportat la faptul că majoritatea celor care au participat la studiu sunt persoane cu studii superioare, cu venituri peste medie şi care locuiesc în mediul urban. Este de așteptat așadar ca aceste preocupări să fie mult mai acute pentru românii cu posibilități financiare mai reduse”, explică Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.

Totodată, raportul arată că 56% dintre români vor face cheltuieli mai mari în perioada sărbătorilor din decembrie 2023 – ianuarie 2024, comparativ cu anul trecut. 

TOP 5 preocupări ale românilor la final de 2023

Conform studiului realizat în decembrie 2023, 5 mari preocupări ale românilor sunt legate de:

  • creșterea costului vieții (32%);
  • economia ţării (31%); 
  • rezultatul alegerilor politice (30%);
  • războaiele şi conflictele externe (25%);
  • agitația socială şi divizarea în societate (19%).

Acestea reprezintă dovada preocupărilor în privința situaţiei interne, dar şi a impactului noului conflict din Orientul Mijlociu asupra opiniei publice, pe lângă cel al războiului din Ucraina.

Aceste aspecte le-au devansat pe cele privind sănătatea mintală (20% dintre respondenţi) sau finanţele personale (17%). La polul opus, românii par mai puţin îngrijoraţi cu privire la relaţiile lor în familie şi comunitate (23%), posibilităţile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (17%), locul de muncă (13%), atacuri teroriste (12%) sau pandemii (10%).

În privința așteptărilor pentru viitor, răspunsurile au fost dintre cele mai diverse. Astfel, la capitolul așteptări pentru o îmbunătățire a situației actuale, pe primele locuri se situează:

  • finanțele personale (44%);
  • locul de muncă (37%);
  • sănătatea fizică şi sănătatea mintală (35%); 
  • posibilitățile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (31%).

La polul opus, așteptările ca situația să se deterioreze în viitor sunt în principal legate de: creșterea costului vieții (72%), economia ţării (60%), rezultatului alegerilor politice din ţară (59%), conflicte şi războaie (56%) şi schimbări climatice (53%).

Românii vor face cumpărături cumpătate în 2024

Cei mai mulţi dintre participanţii la studiu declară că iau în considerare reducerea achizițiilor pentru accesorii de modă (bijuterii, genți, ochelari de soare), în proporţie de 64%, urmate de electronice de consum (ceasuri inteligente, telefoane, tablete, cu 54% dintre răspunsuri şi chiar articole de casă (obiecte sau produse de uz casnic, decoraţiuni), cu 51% dintre răspunsuri.

Motivul principal care îi determină pe români să cumpere mai puţine produse în viitor este acela de a economisi bani (80% dintre respondenţi), urmat fiind de lipsa necesității (77%) şi de faptul că viaţa ar putea fi mai simplă fără acele produse.

La întrebarea care ar fi elementele pentru care ar fi dispuşi să plătească mai mult în viitor, cei mai mulţi respondenţi au indicat produsele durabile (72%) şi produse de înaltă calitate (71%), ceea ce arată şi aici o atitudine de consum mult mai responsabilă. Pe de altă parte, aceştia au indicat preferinţa pentru achiziţia produselor fabricate în România (49%), de la branduri de încredere (42% dintre respondenţi) şi de la branduri care promovează sănătatea şi bunăstarea şi susţin comunitatea.

Mai multă grijă pentru finanțele personale în 2024

Cele cinci aspecte care îi îngrijorează cel mai mult pe români sunt:

  • creşterea preţului la alimente;
  • energie şi combustibil (85%);
  • creşterea impozitului pe venit (76%);
  • starea venitului personal şi asigurarea pensiei (66%);
  • posibilitatea de a cumpăra o casă (61%);
  • posibilitatea de a avea suficienți bani pentru a cheltui pe alte lucruri decât pe cele uzuale (61%).

Românii sunt foarte îngrijoraţi şi de accesul şi costul cu serviciile medicale, inclusiv cele privind sănătatea mintală sau creşterea dobânzilor aferente creditelor ipotecare. Mai puţin îngrijoraţi s-au arătat vizavi de datoriile personale, separarea de familie sau restricţiile de călătorie, aspecte care şi-au pierdut din importanţă în comparaţie cu perioada pandemică şi post-pandemică.

Întrebați dacă în următoarele 3-4 luni ar face schimbări în abordarea cheltuielilor gospodăriei, majoritatea celor intervievaţi au spus că vor cheltui la fel, comparativ cu perioada actuală.

„Este de aşteptat ca românii să tindă spre o mai mare cumpătare în cheltuieli şi, în general, în administrarea veniturilor personale în contextul creșterii preţurilor, la care se adaugă creșterile de taxe şi impozite din 2024. Faptul că se mențin deciziile de cheltuieli de până acum poate fi interpretat drept un prag de maturitate în gestionarea bugetelor de familie, pentru evitarea cheltuielilor neesenţiale”, subliniază Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.

Cheltuieli de sărbători și reduceri

Deși peste două treimi (67%) din respondenți au spus că au așteptat campaniile de reduceri (de tip Black Friday) pentru a face noi achiziții, doar 50% au declarat că au participat la aceste evenimente, cei mai mulți dintre ei (82%) cumpărând online.

Din punct de vedere al sumelor cheltuite, 41% din respondenți au declarat că au alocat aceleași sume, 30% din respondenți mai mult faţă de anul precedent şi restul de 29% mai puțin faţă de anul precedent.

În privința cheltuielilor de sărbători, dar şi pentru vacanţele din perioada decembrie-ianuarie, majoritatea respondenților (56%) au declarat că vor cheltui mai mult faţă de anul trecut, în timp ce 30% au declarat că vor cheltui la un nivel similar.

În contextul majorărilor de preţuri, apare deja fireasca opțiune a cumpărătorilor pentru produsele de tip marcă proprie ale marilor retaileri.

La întrebarea privind produsele pentru care ar lua în considerare cumpărarea articolelor marcă proprie, cea mai mare parte a respondenţilor (71%) a bifat alimentele proaspete, urmate de alimente ambalate (51%), produse pentru îngrijirea casei și a gospodăriei (49%), îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii (36%) şi produse de îngrijire personală (32%).

Pentru 64% dintre respondenți, percepția este că aceste produse corespund cerinţelor de preţ şi calitate, comparativ cu produsele de brand şi oferă o variantă de economisire. Pe de altă parte, 58% au observat creşterea preţurilor acestor produse şi au constatat faptul că unele branduri au redus dimensiunea pachetelor deşi au menținut prețul sau chiar l-au mărit (64%).

Obiceiuri de consum care nu se vor schimba în viitor

În cele mai multe cazuri respondenţii au spus că nu vor schimba nimic în 2024: vor găti acasă, se vor distra acasă, vor face comenzi online şi vor petrece, în general, mai mult timp acasă şi cu familia (cu ponderi între 54% şi 66% pe fiecare dintre aceste variante). O surpriză ar putea fi considerată preferinţa pentru vizitarea magazinelor fizice (60% dintre respondenţi), fără a renunţa însă la comenzile online (pentru produse alimentare şi nealimentare), pentru care au optat 63% dintre respondenţi.

Răspunsurile vin pe fondul observației majorității covârșitoare a participanților la sondaj privind faptul că preţurile la raft au crescut generalizat, pentru toate produsele, şi de brand şi marcă proprie.

„În cazul consumatorilor români este vorba despre adaptarea la o noua realitate, aceea a unui cost al vieții în continuă creștere, dar şi a majorărilor de impozite şi taxe din 2024. Astfel, obiceiurile privind un consum mai cumpătat, chiar mai sustenabil ar putea fi răspunsul consumatorilor români în contextul economic dat", concluzionează Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.

Studiul a fost efectuat în luna decembrie 2023 și evidențiază modul în care a evoluat percepţia și experiența de cumpărare și consum a consumatorului român în contextul schimbărilor semnificative ce au avut loc în acest an pe toate palierele economice, sociale și geopolitice la nivel global.

Parallax

Vizualizari
368
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri