Claudiu Zamfir
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat, joi, un proiect de „Strategie Națională a României pentru Dezvoltarea Turismului”, în care se arată, printre altele, că românii care fac un ban din închirierea locuințelor pe platformele turistice online ca AirBnB sau Booking.com „ar trebui supuși cel puțin unor reglementări de natură să poată oferi date statistice și informații despre modul în care destinațiile ar trebui să-şi gestioneze operațiunile”.
Documentul MEAT cuprinde un plan de acțiune. „În general, nu se preconizează că ar exista implicații juridice majore la niciun nivel din punctul de vedere al implementării activităților descrise de planul de acțiune”, se arată în strategia propusă.
Totuși, proiectul de startegie menționează câteva implicații juridice, ca excepții, printre care:
„Omiterea din statistici a sharing economy și a pensiunilor mici. În prezent, utilizatorii platformelor de sharing economy sau vizitatorii pensiunilor mici (cu până la 10 paturi) nu sunt incluși în statistici, ceea ce cauzează adesea discrepanțe în bazele de date. Cei care își închiriază proprietățile prin platforme de sharing economy (economie colaborativă - Airbnb, booking.com și altele) ar trebui supuși cel puțin unor reglementări de natură să poată oferi date statistice și informații despre modul în care destinațiile ar trebui să-şi gestioneze operațiunile. Câteva exemple din Europa: furnizorii trebuie să obțină o licență de turism, în anumite cazuri închirierea este limitată la un anumit număr de zile etc.”.
În acest moment, există totuși Ordinul de ministru 510/2022, dat de fostul ministrul al Turismului, Daniel Cadariu, care extinde aplicarea certificatelor de clasificare turistică și la persoanele fizice care obțin venituri din închirierea unor locuințe pe termen scurt.
În schimb, proiectul de strategie subliniază influența economiei colaborative în turismul românesc:
„Economia colaborativă a devenit din ce în ce mai mult un fenomen care influențează turismul românesc. Spre exemplu, după cum indică statisticile online, România este prezentă cu aproximativ 15.000 proprietăți oferite spre închiriere în cadrul portalului AirBnB. Dintre acestea, circa un sfert (3.910 proprietăți în primul trimestru din 2022) sunt situate în municipiul București”.
De asemenea, strategia propusă de Ministerul Economiei recunoaște și meritele companiilor de tehnologie ca AirBNB și Booking în dezvoltarea turismului, inclusiv prin acceleratoare de afaceri pentru startup-uri, la nivel internațional.
„În conformitate cu tendințele globale, mai ales cele care se manifestă în Europa, stimularea antreprenoriatului și înfiinţarea unor noi societăţi comerciale reprezintă o caracteristică a jucătorilor principali din industria globală a turismului. Jucători mari - precum TripAdvisor, Airbnb, Booking.com și Skift - investesc în acceleratoare și caracteristici menite să susţină inovațiile în acest domeniu” - se arată în proiectul de strategie.
Totodată, planul de acțiune cuprins în strategia propusă de MEAT prevede măsuri de „formare a antreprenorilor și a angajaţilor din întreprinderile sociale pentru utilizarea instrumentelor de marketing digital (de exemplu, înregistrarea și promovarea de produse și servicii pe portalurile naționale de turism sau pe platformele de tip sharing economy)”.
De menționat că gigantul american Booking și-a deschis, în septembrie 2022, la București, un centru de excelență în care spune că vrea să investească 100 de milioane de euro și să angajeze 500 de persoane în următorii 5 ani.
Planul de acțiune cuprins în proiectul de „Strategie Națională a României pentru Dezvoltarea Turismului” prevede și o serie de măsuri promise startup-urilor și firmelor mici și mijlocii, precum și companiilor mai mari din turismul românesc, în perioada 2023-2025:
În ultimul deceniu numărul pensiunilor turistice a crescut enorm. Românii și-au deschis aproape 3.000 de agropensiuni și pensiuni turistice în ultimii 10 ani, conform datelor MEAT.
Ce spune ministerul în proiectul de Strategie pentru turism:
Propunerile, sugestiile și opiniile privind „Strategia naţională a României pentru dezvoltarea turismului 2023-2035” pot fi transmise prin formularul online MEAT în termen de 30 de zile. Proiectul poate fi consultat AICI.