Claudiu Zamfir
ANAF a făcut controale la firmele obligate să aibă case de marcat cu jurnal electronic și a dat sancțiuni de 4 milioane de lei, într-o lună, în condițiile în care Agenția Națională de Administrare Fiscală nu are implementat un sistem informatic național de supraveghere și monitorizare a informațiilor din aceste aparate.
În perioada 15 martie -11 aprilie 2019, inspectorii antifraudă fiscală au verificat modul în care 3.339 de firme din toată țară au respectat prevederile legale referitoare la dotarea şi utilizarea noilor case de marcat cu jurnal electronic.
Potrivit ANAF, au fost identificate abateri și aplicate 450 de avertismente.
De asemenea au fost dispuse și sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 4,12 milioane de lei (amenzi şi confiscări). Valoarea totală a celor 686 amenzi dispuse este de 3,79 milioane lei, iar confiscările de numerar, venituri ilicite şi bunuri au totalizat 322.037 lei.
Totodată, inspectorii antifraudă au dispus suspendarea activității comerciale în 15 locații, astfel: în 12 pentru încălcarea prevederile legale privind utilizarea caselor de marcat, iar în trei locații pentru comercializarea de produse accizabile fără timbru fiscal.
87% din avertismente au fost aplicate contribuabililor, care la data controlului nu achiziționaseră noile case de marcat cu jurnal electronic.
„Este important de știut că după dispunerea planurilor de remediere nu se vor mai aplica avertismente și urmează sancțiuni importante: amendă de până la 10.000 lei, confiscarea tuturor încasărilor, chiar dacă au fost înregistrate în case de marcat vechi fără jurnal electronic și suspendarea activității comerciale a punctului de lucru până la dotarea cu noile case de marcat cu jurnal electronic”, a informat ANAF, miercuri, într-un comunicat remis StartupCafe.ro.
ANAF avertizează că „acțiunile de monitorizare și control ale inspectorilor antifraudă vor continua pentru asigurarea respectării obligațiilor legale privind dotarea și utilizarea noilor case de marcat cu jurnal electronic”.
În 9 martie 2019, ANAF a amenințat că termenele de intrare în legalitate pe care le vor stabili inspectorii săi, potrivit legii prevenției, vor fi scurte. Fiscul susținea atunci că „pe piață există toate modelele de aparate de marcat necesare utilizatorilor iar în ceea ce privește capacitatea de eliberare a seriilor fiscale de către ANAF și instalarea de către unitățile de service nu au mai fost semnalate dificultăți sau întârzieri”.
În cadrul procedurii, în termen de 10 zile de la expirarea termenului de intrare în legalitate se reia controlul și se aplică amenzile prevăzute de lege.
De circa 800.000 de case de marcat cu jurnal electronic este nevoie în România, potrivit unor estimări, însă implementarea este abia la jumătate.
Conform Ministerului Finanțelor, stadiul implementării la zi a aparatelor de marcat noi este următorul:
De la 1 noiembrie 2018 și contribuabilii mici au obligația să se doteze cu case de marcat cu jurnal electronică. Pentru contribuabilii mijlocii și mari, termenul a fost 1 septembrie 2018.
Dacă ai depășit termenul, intri sub protecția Legii prevenirii. Asta înseamnă că dacă ești controlat, la prima abatere de acest fel nu primești amendă, ci un avertisment și un plan de conformare. Apoi, dacă nu te conformezi în termenul pe care ANAF ți-l comunică ești pasibil de sancțiuni pentru nedotarea cu casă de marcat.
Linkuri utile:
Informaţii referitoare la legislaţia privind casele de marcat electronice fiscale.
Informaţii referitoare la autorizarea distribuitorilor de aparate de marcat electronice fiscale
Lista cu distribuitorii de case de marcat cu jurnal electronic
Conform OUG nr.28/1999 actualizată toți operatorii economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/ debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Reiese astfel că operatorii economici care vând bunuri cu amănuntul sau prestează servicii direct către populație au obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
De la această obligație sunt exceptate încasările realizate din următoarele activități ( art 2 din OUG nr. 28/1999):