Guvernul este deja în întârziere cu introducerea a șase măsuri pentru sprijinirea mediului de afaceri, promise în programul de guvernare, reclamă Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), într-o analiză prezentată marți de Florin Jianu, fost ministru pentru Mediul de Afaceri în cabinetul Grindeanu. Cele 6 măsuri aflate în întârziere sunt:
Legea prevenției,
Programul Start-up Nation Romania, înființarea unui departament de debirocratizare,
Programul de susținere a internaționalizării IMM-urilor românești, ajutoare de stat în valoare de 500 milioane euro pentru firme private, Codul economic al României.
Implementare masuri by Claudiu on Scribd
În context, Liviu Rogojinaru, președintele organizației patronale din
sectorul firmelor mici și mijlocii, a cerut implementarea la timp a
măsurilor cuprinse în Programul de Guvernare 2017-2020, privind:
- înfiinţarea
departamentului de debirocratizare în cadrul ministerului de resort și
în celelalte ministere, sub coordonarea Secretariatului General al
Guvernului, pentru identificarea şi simplificarea sarcinilor
administrative cu care se confruntă mediul de afaceri, care să
stabilească măsuri trimerstriale de debirocratizare; - simplificarea procedurilor de debirocratizare, în special pentru pentru micii întreprinzători;
- reducerea masivă a numărului de taxe și eliminarea a peste o sută de taxe parafiscale;
- reducerea numărului de proceduri administrative/declaraţii necesare iniţierii/consolidării unei afaceri;
- simplificarea procedurilor de achiziţii pentru beneficiarii privaţi.
- Măsuri
de debirocratizare și simplificare a procedurilor trebuie să vizeze cu
prioritate domeniile: fiscal/procedură fiscală, programele cu finanțare
UE/buget, autorizarea funcționării/ reformarea licențelor, achizițiile
publice și relațiile de muncă.
De asemenea, CNIPMMR
solicitată adoptarea în regim de urgență a următoarelor măsuri generale
de debirocratizare și simplificare a procedurilor:
- Îmbunătățirea
soluțiilor de e-guvernare, digitalizarea administrației publice, astfel
încât un număr important de proceduri administrative și etapele unei
interacțiuni standard cu administrația publică să poată fi realizate în
întregime online, precum și asigurarea funcționării corespunzătoare a
punctului de contact unic: - generalizarea folosirii mijloacelor
electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice,
înclusiv a posibilității descărcarii/completării/transmiterii on-line de
formulare; - generalizarea plăților electronice și metode
electronice de comunicare în timp real între administrația fiscală,
instituțiile de credit și contribuabili; - generalizarea
transferul electronic al datelor între institutii și implementarea
principiului depunerii documentelor și informațiilor "doar o singura
data"; - Înființarea unui gheșeu unic on-line pentru informarea
întreprinzătorilor, privind procedurile de
înființare/autorizare/licențiere, obligațiile și termenele legale,
contravențiile și alte forme de răspundere, grupate pe categorii de
întreprinderi și pe coduri CAEN; - Realizarea registrului taxelor din România care să cuprindă toate taxele fiscale și parafiscale;
- Reducerea masivă a numărului de taxe și a parafiscalității;
- Punct
unic de contact pentru sesizarea problemelor birocratice, în aplicarea
măsurii din Small Business Act (SBA): “să stabilească un punct de
contact unde părţile interesate să poată semnala reglementările sau
procedurile considerate drept disproporţionate şi/sau care împiedică
inutil activităţile IMM-urilor”; - Reanalizarea perioadei de validitate a autorizațiilor/licenţelor şi mărirea duratei acestora;
- Publicarea de ghiduri, formulare, cereri tip, aplicații model pentru întreprinzători;
- Evaluarea
ex-post de impact a tuturor procedurilor administrative sau efectuarea
unui audit instituţional anual independent/analiză sociologică tip
barometru, din perspectiva sarcinii birocratice pentru întreprinzători.
CNIPMMR mai solicită valorificarea bunelor practici la nivel european în domeniul debirocratizării:
- Platformă
online unică și punct de contact unic pentru întreprinzători, cu agenți
aflați permanent la dispoziția lor și parteneriat cu mediul de afaceri
(exp. în Berlin pentru toate problemele legate de mediul de afaceri
există un singur punct de contact, dar și o platformă online unică. Un
număr de 200 de agenți sunt la dispoziția cetățenilor de luni până
vineri. În anul 2009, a fost deschis un parteneriat cu toți oamenii de
afaceri și proprietarii de companii); - Înființarea de centre de
servicii pentru întreprinzători pentru soluții imediate la nevoile lor
(exp. autoritățile din Berlin pentru a lupta împotriva birocrației din
anul 2000, au înființat 60 de centre de servicii unde cetățenii se pot
adresa și pot găsi soluții imediate la nevoile lor); - Numărul
unic unde toți cetățenii sesizează problemele birocratice (exp. din anul
2006, a fost introdus în Berlin numărul unic 115, unde toți cetățenii
sesizează problemele birocratice); - Digitalizarea în întregime a
adminstrației la nivel local (exp. din 2013, 80 de aplicații pentru
managementul companiilor sunt disponibile online. Întregul proces
administrativ la nivelul orașului Berlin va fi digitalizat până în anul
2022); - Cont online pentru fiecare cetățean pentru a-și putea
gestiona de la distanță formularele și plățile (exp. fiecare parizian
are posibilitatea creării unui cont online pentru a-și putea gestiona de
la distanță o serie de date. Tot online se pot face diverse întâmpinări
ori solicitări către diverse instituții ale primăriei, iar parizienii
au acces la toate facturile și documentele care le-au mai fost eliberate
în trecut); - Organizarea de consultări publice pentru o mai
bună administrare (exp. la consultarea publică organizată de
autoritățile din Paris, au fost colectate 300 de propuneri la nivelul
orașului și alte 200 de propuneri sectoriale pentru o mai bună
administrare a orașului).