Claudiu Zamfir

Fonduri pentru mici afaceri 2017: Pana la 44.000 euro de la stat in programul Start-up Nation Romania. Care vor fi conditiile de acordare a banilor (propunere)

Fonduri pentru mici afaceri 2017: Pana la 44.000 euro de la stat in programul Start-up Nation Romania. Care vor fi conditiile de acordare a banilor (propunere)
Romanii care isi vor deschide mici afaceri vor putea primi de la stat un ajutor nerambursabil in valoare de maximum 200.000 de lei (circa 44.000 de euro), in cadrul viitorului Program Start-up Nation Romania, se arata intr-un proiect de ordonanta de urgenta a Guvernului. In document se detaliza conditiile de participare si cheltuielile eligibile.

Proiectul de ordonanta de urgenta pentru pentru stimularea infiintarii de noi intreprinderi mici si mijlocii s-a aflat pe ordinea de zi a sedintei de Guvern de miercuri, insa nu a fost adoptat.

In forma actuala, inca neadoptata de Guvern, Programul Start-up Nation Romania ar urma sa ofere finantari firmelor mici si mijlocii (IMM) care se vor infiinta dupa intrarea in vigoare a viitoarei ordonante de urgenta. Asadar vorbim despre firme noi.

Start-upurile solicitante vor putea primi ajutoare de la stat de pana la 200.000 de lei (circa 44.000 Euro) fiecare, cu o intensitate de 100%, conform proiectului inca neadoptat. Daca se va pastra aceasta forma a actului normativ, antreprenorii nu vor mai fi nevoiti sa contribuie si ei la investitie, ca in programele de pana acum, finantate de la bugetul de stat.

Initial, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Florin Jianu, declarase ca programul ar urma sa ofere finantari de pana la 50.000 de euro fiecare.

Totusi, daca se va mentine conceptia de pana acum a programelor IMM, antreprenorii vor trebui sa faca mai intai cheltuielile din banii lor, pentru ca apoi statul sa le deconteze cheltuielile eligibile in program. De asemenea, pana acum in programele IMM taxa pe valoare adaugata (TVA) reprezenta cheltuiala neeligibila, ceea ce insemna ca firmele beneficiare suportau acest cost, pe care si-l puteau, totusi, deduce ulterior, daca erau platitori de TVA.

Unde se vor face aplicatiile? Autoritatea care va getiona acest proram este Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat. Programele pentru IMM au fost gestionate direct, pana acum, de Directia Politici Antreprnoriale, care a trecut in subordinea acestui minister (aippimm.ro)

Potrivit schutei de buget pentru acest minister, Programul Start-up Nation Romania va beneficia in anul 2017 de un buget de 500 milioane lei, insa sunt prevazute si credite de angajament care pot duce cheltuielile la limita a 1,7 miliarde de lei.

In acest an, Guvernul isi propune sa finanteze 10.000 de start-upuri in program.

Potrivit ministrului Florin Jianu, programul ar urma sa porneasca de la 1 mai. Dupa ce Guvernul va adota acest proiect de ordonanta de urgenta, in termen de maxim 30 zile de la intrarea in vigoare, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat va elabora si supune aprobarii Guvernului o hotarire a Guvernului privind aprobarea normelor de implementare a schemei de ajutor de minimis.

Cine va putea lua banii de la stat

Conform proiectului de OUG, firmele beneficiare ale Programului "Start-up Nation - Romania" sunt intreprinderile infiintate dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in baza prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonantei de Urgenta nr.6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, cu modificarile si completarile ulterioare sau Legii nr. 1 / 2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, cu modificarile si completarile ulterioare, si care indeplinesc cumulativ, la data depunerii cererii de finantare, urmatoarele criterii de eligibilitate:
  • sunt intreprinderi mici si mijlocii, denumite in continuare IMM, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare,
  • au capital social integral privat;
  • sunt inregistrate la Oficiul Registrului Comertului si au sediul social/punct de lucru si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
  • codul CAEN pentru care solicita finantare este eligibil in cadrul schemei de ajutor de minimis si autorizat la momentul depunerii cererii de finantare, conform art. 15 din Legea 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • nu au datorii la bugetul general consolidat al statului si la bugetele locale, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru;
  • nu se afla in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, executare silita, inchidere operationala, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii;
  • nu au fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis sau, in cazul in care au facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta integral recuperata, cu penalitatile aferente.
  • nu au depasit plafonul de minimis de 200.000,00 Euro pe durata a trei exercitii financiare consecutive pentru o intreprindere unica, asa cum este aceasta definita de Regulamentul UE nr. 1407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis si 100.000 Euro pe durata a trei exercitii financiare pentru beneficiarii care desfasoara activitati de transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost. Plafoanele se aplica indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmarit si indiferent daca ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene.
  • firmele beneficiare va trebui sa angajeze, cu contract de munca pe durata nedeterminata si cu norma intreaga minim 2 salariati la momentul depunerii cererii de decont si sa-i mentina in activitate cel putin 3 ani incepand cu anul urmator platii ajutorului de minimis asociatii;
  • actionarii care detin mai multe societati nu pot aplica in cadrul prezentei scheme decat cu o singura societate.

Ce isi vor putea cumpara firmele beneficiare cu banii de la stat

Obiectul finantarii va trebui sa se incadreze in una sau mai multe din urmatoarele categorii eligibile:

  • Echipamente tehnologice, masini, utilaje si instalatii de lucru-inclusiv software-ul aferent, necesare desfasurarii activitatilor pentru care a solicitat finantare, cu exceptia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale;
  • Aparate si instalatii de masura, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cantare electronice cu/ fara printer pentru etichetare, aparate de marcat electronice fiscale;
  • Autoutilitare din categoria N1, N2, N3, cu exceptia vehiculelor de teren simbol G, conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, exceptand vehiculele de transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost, solicitate de intreprinderile care efectueaza transport rutier de marfuri in numele tertilor sau contra cost. In cazul in care intreprinderea beneficiara de ajutor de minimis, pe langa activitatea eligibila pentru care solicita ajutor in cadrul schemei de minimis, desfasoara si activitati de transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost, nu poate utiliza ajutorul de minimis pentru achizitionarea de mijloace de transport rutier de marfuri, decat daca se asigura, prin separarea activitatilor sau o distinctie clara intre costuri, ca activitatea exclusa din domeniul de aplicare al schemei nu beneficiaza de ajutoare de minimis;
  • Investitiile in active necorporale referitoare la brevete de inventie, marci de produse si servicii - francize, etichetare ecologica, licente-, software pentru comertul on-line, software-uri necesare desfasurarii activitatii pentru care se solicita finantare;
  • Echipamente IT tehnica de calcul - tip PC, format din: unitate centrala, server, monitor, imprimanta /copiator /multifunctionala, inclusiv sisteme portabile, licente necesare desfasurarii activitatii. Nu se pot achizitiona mai multe echipamente IT, din fiecare tip, decat numarul total de angajati dupa implementarea investitiei cu componenta nerambursabila, cu exceptia activitatilor care necesita acest lucru;
  • Achizitionarea de spatii de lucru, spatii de productie si spatii pentru prestari servicii si comert - cladiri, hale de productie, spatii amenajate pentru activitati de prestari servicii, productie si comert, inclusiv din elemente prefabricate-. Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie sa aiba destinatie locativa, trebuie sa fie puse in functiune la locul implementarii proiectului, la momentul decontului;
  • Achizitionarea de bunuri prevazute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2 Aparatura birotica si 3.3 sisteme de protectie a valorilor umane si materiale, conform Hotararii Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu completarile si modificarile ulterioare;
  • Realizarea unei pagini web pentru prezentarea activitatii solicitantului si a produselor sau serviciilor promovate -inclusiv cheltuieli inregistrare domeniu, fara hosting-, pentru operatorii economici care nu detin alt site si care trebuie sa fie functional la data depunerii cererii de eliberare a ajutorului financiar nerambusabil, in limita maxima a 10.000 lei;
  • Achizitionarea de instalatii/ echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare;
  • Achizitionarea de instalatii de incalzire sau climatizare aferente spatiului de desfasurare a activitatii de comert, productie sau servicii;
  • Cursuri de dezvoltare a abilitatilor antreprenoriale pentru asociatul/ administratorul societatii aplicante, curs organizat de catre un organism autorizat recunoscut de educatie antreprenoriala in limita a maxim 4.500 lei. Furnizorii de servicii de instruire eligibili in cadrul Programului "Start-up Nation - Romania" pot fi numai organizatii furnizoare de instruire autorizate, care vor prezenta documente justificative privind calificarea persoanelor ce realizeaza instruirea in domeniul respectiv;
  • Consultanta pentru intocmirea documentatiei in vederea obtinerii finantarii in cadrul Programului "Start-up Nation - Romania" si implementarea proiectului - nu mai mult de 8.000 lei fara TVA. Aceasta activitate poate fi efectuata inainte de semnarea Contractului de finantare. Furnizorii de servicii de consultanta eligibili in cadrul Programului "Start-up Nation - Romania" pot fi numai organizatii furnizoare de consultanta autorizate, avand ca activitate autorizata a fi desfasurata una dintre activitatile incluse in cod CAEN clasa 70 (Activitati ale directiilor, birourilor administrative centralizate; activitati de management si de consultanta in management).

NOTA: Institutia responsabila pentru programul descris in acest articol de presa este Ministerul
pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat. Redactia
StartupCafe.ro NU gestioneaza programe de finantare si NU acorda
consultanta in domeniu. 

Resurse utile:

Descarca de AICI Proiectul de OUG privind Start-up Nation Romania
Descaca de AICI nota de fundamentare

Citeste si:

Conţinut

Adauga comentariu
poza de profil
CAPACITAREA FINANCIARE dificulta?i financiare este u?or de una dintre cele mai mari provocari ale timpului nostru ?i suntem în afaceri de a gasi solutions.To construi o comunitate în care oameni ca tine pot gasi asisten?a financiara în timpul lor de nevoie. Putem aranja un împrumut din gama de $5,000 USD pâna la $2,000,000 USD la rata dobânzii de 3%. Solicitan?ii interesa?i trebuie sa completeze un formular de cerere ?i returnare pentru procedurile ulterioare. De îndata ce solicitantul îndepline?te cerin?ele, împrumuturile ?i planurile de plata vor fi trimise la tine ?i toate celelalte informa?ii necesare. Pentru detalii suplimentare pentru a merge cu privire la achizi?ionarea de împrumut rapid! raspuns cu amabilitate imediat la acest e-mail: sterlingfinanceloancompany@gmail.comSERVICII INCLUDE1.Investors Credite 2.Debt Consolidare 3.Second împrumuturi ipotecare 4.Business Credit 5.Personal Credite 6.International Credit
poza de profil
Intrebari Buna ziua,Mi-a facut deosebita placere sa citesc articolul, insa, am cateva intrebari:- se poate obtine suma de finantare maxima desi nu atingi punctajul de 100 puncte ? (spre exemplu: 80 puncte)- in cazul angajarii unui absolvent din 2015 sau mai recent, acesta trebuie sa fie primul job pentru el ?- in cazul aprobarii bugetului, daca firma nu are posibilitatea sa produca profit intr-un timp relativ foarte scurt (spre exemplu se dezvolta un produs software ce necesita aproximativ 6~12 luni pentru a fi implementat/finalizat) se mai ofera alte beneficii sau suport in acest sens ? (presupun ca daca exista o echipa de 2-3 persoane, salariile acestora trebuie platite separat din fonduri proprii pana in momentul obtinerii de profit)- achizitia de echipamente se face initial din fonduri proprii si abia apoi se poate aproba finantarea ?- in cazul in care exista o marja de eroare in estimarea sumei necesare (exemplu: initial se estimeaza utilizarea unui software contra cost la suma de 500$, iar in scurt timp se gaseste o alternativa mai ieftina sau gratuita), in ce fel afecteaza acest lucru suma ceruta pentru finantare ?- in cazul in care firma este stabilita ca fiind la aceeasi adresa cu cea unde locuiesc, ma impiedica acest lucru sa aplic pentru o asemenea finantare ?Imi cer scuze daca unele intrebari par putin naive insa m-ar interesa ceva detalii in plus inainte de a lua o decizie in acest sens.Multumesc in avans,Cristian