Prima lectie pe care o inveti la "scoala de oameni de afaceri": Hai sa faci ceva bani si pe urma salvam si Planeta

Cel putin 8 sfaturi se desprind din lectia pe care le-a predat-o un
om de afaceri experimentat tinerilor antreprenori care abia au au luat
calea business-ului, la un workshop tinut recent in Bucuresti. "Hai sa
faci ceva bani si pe urma salvam si Planeta! Trebuie, dar sa avem cu ce", i-a spus Sergiu Negut unui
tanar intreprinzator.

In jur de 20 de tineri s-au adunat, de curand, intr-o seara, sa
vorbeasca despre afacerile incepute si despre primele provocari in
business, la etajul 34 al Sky Tower, cea mai inalta cladire din Romania.
"Juniorii" participasera anul trecut la un program de mentorat in
business, JCI Tineri Antreprenori, organizat de Junior Chamber International Bucuresti, iar acum organizatorii au vrut sa vada ce au facut cursantii "in teren" cu lectiile primite.

Opt lectii a extras StartupCafe din ce le-a predat tinerilor antreprenori cunoscutul business angel si manager Sergiu Negut:

- Lectia 1: "Hai
sa faci bani si pe urma salvam si planeta!". Acesta a fost sfatul lui
Sergiu Negut pentru un tanar antreprenor care parea sa fi uitat de
profit - scopul final, ratiunea de a exista si totodata motorul
oricareri afaceri.

Sorin Popa si Gabriel Negrean sunt doi tineri
care s-au gandit la o afacere care sa completeze necesarul de educatie
releventa pentru piata muncii. Cu firma lor,  Jademy.ro
- Academia Joburilor IT, cei doi  organizeaza cursuri intensive de
programare, contra cost. La sfarsitul a 13 saptamani de "bootcamp",
cursantii ar trebui sa fie capabili sa patrunda in IT pe posturi de
programatori entry level.

Sorin si Gabriel cred ca astfel vor
face programatori din fosti oameni de vanzari sau marketing ajunsi
someri, si vor ajuta firmele de IT sa-si gaseasca lucratori, in ciuda
neajunsurilor din universitatile romanesti. "Motivatia mea nu sta in bani", spune Sorin, cu ochii mijiti in lumina proiectorului si cu power point-ul pe fata.
 
"Hai sa faci ceva bani si pe urma salvam si planeta!", i-a raspuns Sergiu Negut, printr-o gluma cu talc.

"Trebuie, dar sa avem si cu ce", mai spune el, aratand ca un startup trebuie sa supravietuiasca.
.



Sergiu Negut (Foto JCI Bucuresti)

- Lectia 2: Momentul optim cand intru in afaceri. "Cand
imi dau seama ca e bine sa fac o anumita afacere? Atunci cand reusesc
sa castig din acea afacere macar cat m-ar plati pe mine un angajator, ca
angajat
", explica Sergiu Negut.

Abia atunci esti pe "break-even", cum spun Negut, adica esti pe zero, de aici in sus poate sa plece o afacere.

"Cand e bine incepi afacerea? Cel mai bun moment in care sa incepi sa faci business este fix ACUM!", decreteaza business angel-ul Sergiu Negut.

- Lectia 3: De ce e bine sa faci afaceri in Romania. "Cum
spunea cineva, cu o idee geniala si o executie aproximativa, ori cu o
idee aproximativa si cu o executie geniala, poti fi lider de piata in
Romania. In Vest nu se mai poate
", spune Sergiu Negut.

- Lectia 4:
Tirania Excelului. Ca om de afaceri, pagina aceea de Excel este cea
care iti arata, la finalul fiecarei zile, cu noaptea in cap, in crucea
noptii, in weekend-uri, mereu, cati bani mai ai si cate cheltuieli mai
ai de facut.

Cine intra in afaceri sa nu creada ca lucrurile vor
merge asa cum le-a planuit si cum si le-a imaginat. Trebuie sa ai mereu
in vedere ca pot aparea evenimente neprevazute, evolutii neasteptate,
calcule si estimari care se vor dovedi nereale. Prin urmare, un
supliment de buget tinut bine "in chichita lazii" este important.

Sergiu Negut avertizeaza aici: "Care
este cea mai mare spaima a antreprenorului la inceput de drum? Excelul!
Vezi cum se termina banii dupa doua luni si trebuie sa te gandesti cum
sa acoperi cheltuielile. De multe ori se intampla ca anumite faze sa
dureze dublu sau sa coste dublu"
. Sau amandoua, s-ar mai putea adauga.
 


Tinerii antreprenori la sesiunea de mentorat JCI (Foto: StartupCafe)

- Lectia 5:
"Treaba ta este sa ajungi pe piele!". Oana Stan este o tanara scolita.
Spune ca a invatat relatii economice internationale la Bucuresti si a
facut si un masterat in Anglia. Acum are o firma de cosmetice cu
propriul brand: Techir. Cremele ei mizeaza pe faima namolului si a apei
mineralizate de la Techirghiol, pe care o foloseste efectiv intre
ingrediente, dupa cum spune tanara.

Are in prezent 12 sortimente
pe care le distribuie prin farmacii, in regim de custodie, insa
recunoaste ca ii lipseste un lucru esential: "Nu avem un buget de
marketing".

Sfatul lui Sergiu Negut pentru Oana si pentru alti antreprenori in aceeasi situatie este simplu: "Nu este o piata goala. Sari in piata, direct pe piele! Treaba ta este sa ajungi pe piele".

"Produsul - cat mai repede catre client!", le mai spune Negut tinerilor antreprenori.

- Lectia 6:
"Unfair advantage". Avantajul "nedrept" este cat se poate de corect,
cinstit si benefic atat pentru tine ca antreprenor, cat si pentru
potentialii tai clienti. Dupa ce-ti scoti din maneca  "unfair
advantage-ul" exista si un pierzator: concurentul tau.

"Trebuie
sa gasesti un motiv pentru care oamenii sa vrea sa-ti incerce produsul.
Asa poti sa afirmi ca produsul tau are urmatoarele atribute: unu, doi,
trei, astfel incat sa poti sa bati un concurent
", mai spune Sergiu Negut.




Sergiu Negut (al doilea din stanga) urmareste cu atentie prezentarea tinerilor antreprenori (Foto-StartupCafe)

- Lectia 7:  Brand awareness. Tanara cu cremele "Techir" si altii ca ea trebuie sa
utilizeze la maximum brandul ales, cu tot ceea ce reprezinta el in
mentalul colectiv al cumparatorilor.

In Romania, Techirghiolul este sinonim cu sanatatea, cu solutiile naturale si eficiente. "Exploateaza brand awarness. Techir - Techirghiol, evident", o sfatuieste Sergiu Negut pe Oana.

- Lectia 8: Nu
rata clientii de tip early adopters. Asa se numesc clientii care
apeleaza la produsul tau imediat, care se lasa cuceriti si simt din
prima ca asta le lipsea. De la ei pornesc vanzarile de succes ale
firmei, ei sunt baza de la care pornesti. Abia apoi poti sa incerci sa
cuceresti piata.

"Fructifica succesul primelor vanzari!
Trebuie sa ajungi in buzunarul clientului. Ofera discount clientilor
eligibili. (...) Trebuie sa ajungi cat mai repede la early adopters
" - sunt sfaturile business angel-ului Sergiu Negut.

Citeste si:

VIDEO
INTERVIU Oameni care au bani si-i investesc in startup-urile altora.
Vezi ce se ascunde  in mintea lor si cum te evalueaza inainte sa-si duca
mana la buzunar