INTERVIU Cum vor trei romani sa schimbe definitiv modul in care alimentam masinile cu lichid de parbriz. O idee simpla, planuri mari si inceput promitator prin premiul de la Salonul de Inventica de la Geneva

​Este lichidul de parbriz o problema reala pentru soferi? Corneliu Birtok-Baneasa, inventatorul premiat de mai multe ori la salonul de la Geneva, spune ca 97% dintre soferi au nemultumiri in legatura cu lichidul de parbiz. De aceea, impreuna cu echipa sa pregateste un "asalt" al statiilor de alimentare cu lichid de parbiz, dorind sa aiba in 2019 peste 850 de puncte "Good Fill" de unde soferii pot alimenta cu diverse tipuri de lichid, fara a mai fi nevoie sa umble cu bidoane dupa ei. Primul punct de alimentare va fi deschis in noiembrie si marea intrebare este daca soferii vor fi interesati de noua metoda de alimentare. Despre viabilitatea proiectului, despre avantaje si despre planurile de lansare a punctelor de alimentare in SUA puteti citi in interviul realizat cu Corneliu Birtok-Baneasa si Costin Alexandru.

CCT Innovation, companie fondata de cunoscutul inventator Corneliu Birtok-Baneasa si de asociatii sai (Costin Alexandru si Tudor Constantinescu), are planuri mari (gandite pentru urmatorii 20 de ani) pe un element la care putini soferi s-ar gandi: lichidul de parbriz, turnarea acestuia si bidoanele de plastic in care se vinde.

Proiectul numit Good Fill isi propune sa aduca multe sute de statii de alimentare cu lichid de parbriz in tara si promite ca solutia de curatare a parbrizului va fi mai ieftina in ele, alimentarea va fi mult mai rapida si simpla, astfel ca nu se pune problema ca lichidul sa mai curga pe langa vasul destinat lui.

Este ideea cu adevarat noua? Va putea un astfel de proiect sa atraga soferii? E cu adevarat lichidul de parbriz o problema pentru soferi? Trebuie modificat ceva la masina? Sunt cateva dintre intrebarile pe care le-am adresat creatorilor proiectului Good Fill, o idee relativ simpla cu care insa cei de la CCT sunt convinsi ca piata va fi revolutionata

Informatia pe scurt

- CCT Inovation a facut studii care arata ca 97% dintre soferi au nemultumiri mari legate de lichidul de parbriz, astfel ca ceva trebuie schimbat.
- Ideea Good Fill a fost premiata la salonul de inventica de la Geneva si consta intr-o metoda si un dispozitiv prin care soferii isi pot alimenta masina cu lichid de parbriz.
- La rezervorul de lichid de parbriz al masinii nu se schimbe aproape nimic. Optional, la rezervorul actual pentru lichid de parbriz al masinii va putea fi atasat un kit ajustabil pentru alimentare rapida.
- Compania vrea sa instaleze pana in 2019 aproape 1.000 de statii la care soferii sa isi alimenteze cu lichid de parbriz autoturismul. Prima statie se doreste a fi lansata la jumatatea lui noiembrie, iar pana atunci sunt pregatite parteneriate cu diverse companii ce vor gazdui statiile.
- Corneliu Birtok-Baneasa spune ca datorita sistemului Good Fill lichidul de parbiz va fi mai ieftin, alimentarea va fi mai rapida, mai sigura si mai comoda. Un avantaj tine de impactul ecologic important, prin eliminarea PET-urilor clasice nereciclate corespunzator.
- Compania vrea sa dea business-ul si in franciza si vrea sa instaleze statiile de incarcare nu doar in benzinarii, ci si in parcari de supermarket-uri, service-uri auto si spalatorii.
- Cel tarziu la inceput de 2017 planul este ca statiile Good Fill sa fie lansate si in strainatate, tinte fiind America si Europa de Vest.
- La discutiile de la Bursa de Valori inventia a starnit interesul investitorilor romani si straini, cei din urma aratandu-se mai interesati pe termen lung, considerand afacerea oportuna.
- Dezvoltatorii inventiei spun ca Good Fill este un dispozitiv care va avea mare succes in piata si va duce la cresterea consumului de lichid de parbriz cu cel putin 20%.
- La proeict lucreaza Corneliu Birtok-Baneasa (partea tehnica), Costin Alexandru (CEO al CCT Inovation) si Tudor Constantinescu (pe partea investitional-antreprenoriala).

Interviul pe larg

Vlad Barza: Un business incearca in general sa rezolve o problema. Este lichidul de parbriz deranjant pentru soferi, mai ales ca vorbim de o consumabila ieftina?

Corneliu Birtok-Baneasa: Bineinteles ca este o problema. De exemplu e mai greu pentru o femeie sa-si alimenteze masina cu lichid de parbriz. Instalatia noastra consta in eliminarea acelor dezavantaje ale procedurii clasice si nu mai avem acea pozitie incomoda la turnare, nu mai avem alimentarea imprecisa, mai ales ca multa lume toarna pe langa rezervor. Nu vom mai avea bidoane care sa ne incomodeze in portbagaj, dar mai este si impactul ecologic mare, fiindca bidonul odata golit, nu ajunge neaparat sa fie reciclat si il vedem prin rauri, prin paduri. Este o problema reala si credem ca a venit timpul sa trecem la o noua metoda de alimentare.

Costin Alexandru
: Vreau sa il completez pe colegul meu si sa spun ca avem un studiu de piata realizat cu peste 1300 de soferi. 97% au spus ca asta e o problema stringenta, apasatoare. Ne-au spus cu tarie ca exista aceasta problema, fie ca e legata de bidon sau de faptul ca nu nimeresc locul unde toarna. Ei ar cumpara oricand o varianta alternativa.

Vlad Barza: Trebuie facute modificari la masina pentru a utiliza sistemul Good Fill pe care il propuneti?


Corneliu Birtok-Baneasa: Instalatia are doua componente: un selector-alimentator care ne da posibilitatea sa selectam tipul de solutie de parbriz in functie de pret, de preferintele de miros sau de anotimp (vara-iarna) In prima faza nu trebuie adusa nicio modificare la rezervorul de lichid de parbriz al masinii. Practic, daca avem acest selector - alimentator deschidem capacul rezervorului si turnam solutia in el. Instalatia mai are o rezerva reincarcabila care inlocuieste clasicul bidon. Rezerva se cupleaza etans printr-un dispozitiv, un kit integrat care va fi disponibil, probabil direct la vanzarea acestei canistre, si nu va mai trebui sa stam intr-o pozitie incomoda cand turnam. Practic se monteaza acel dispozitiv integrat pe rezervorul de lichid de parbriz, cuplam rezerva, asteptam 20-30 de secunde, o punem la loc in porbagaj, iar la urmatoarea statie Good Fill o reumplem si o putem folosi pentru drumurile lungi. Aceasta canistra inlocuieste alimentarea cu bidonul, in sensul ca nu mai trebuie sa stau aplecat asupra masinii si sa tin de bidon, ci cuplez canistra la rezervorul existent, ca sa fac o realimentare. De exemplu poate am de parcurs 600 km pe o vreme ploioasa si nici nu vreau sa mai iau vreun bidon.



Vlad Barza: Merita bine explicat daca se modifica ceva la masina, fiindca astfel de modificari costa...

Corneliu Birtok-Baneasa: Rezervoul de lichid de parbriz ramane la locul lui, eventual, doar acel capac al sau va fi inlocuit cu un kit care permite inclusiv alimentarea cu acel selector care practic este un singur furtun si putem selecta din mai multe tipuri de solutii din care soferul poate alege cu ce alimenteaza.

Vlad Barza: Va fi asadar o modificare la capacul rezervorului de lichid de parbiz. Cine face aceasta mica modificare?

Costin Alexandru
: Este putin simplificata notiunea de "capac" Este un dispozitiv ajustabil, va fi un kit pe care utilizatorii il vor avea la dispozitie, dar este optional. Utilizatorii vor putea reumple si in varianta de inceput a proiectului, iar apoi lucrurile se vor simplifica datorita acestui kit. In momentul in care soferii il vor instala in cateva secunde, acest kit va ramane al lor si vor putea oricand sa alimenteze etans cu instalatia noastra. In plus, nu va mai fi nici problema cu spuma care apare uneori cand torni lichidul. Aceasta rezerva reincarcabila este doar pentru persoanele mai prevazatoare care vor sa fie sigure ca au lichid de parbriz in orice conditii. Rezerva este optiunea pe care am oferit-o ca tranzitie spre produsul nostru final, dar nu obligam pe nimeni sa-si schimbe comportamentul. Insa noi ne asteptam la o schimbare a comportamenului soferului, fiindca marile inventii sunt lucruri foarte simple, accesibile, care rezolva probleme simple.

Corneliu Birtok-Baneasa
: As adauga faptul ca e mult mai usor cu rezerva reincarcabila, decat cu bidonul clasic. Nu mai trebuie sa desfac dopul bidonului si sa il pun la loc sau sa nu il pun bine si sa curga lichidul din bidon in portbagaj. Rezerva are o cuplare etansa, doar o pozitionam deasupra rezervorului o apasam putin, se cupleaza cu acel capac integrat si toata treaba este rezolvata. O luam de acolo, inchiderea este automata, o punem in portbagaj si o reincarcam la urmatoarea statie Good Fill.

Vlad Barza: Unde vreti sa deschideti primele statii de alimentare Good Fill? M-as gandi la benzinarii, la parcari de supermarket-uri. In ce alte locuri ati vrea sa puneti Good Fill?

Costin Alexandru: Toate locurile cu trafic intens. Benzinariile sunt un astfel de loc, mai ales ca de acolo si din hypermarketuri isi cumpara oamenii lichid de parbriz. Am discutat si cu service-uri auto si cu spalatorii auto, fiindca oamenii isi doresc servicii integrate si stiu ca pleaca de acolo cu toate serviciile. Am discutat si cu un director de hotel de patru stele care s-ar gandi sa puna Good Fill in parcare, ca si serviciu diferentiator oferit suplimentar pentru clienti. Ne putem gandi la dealeri auto, la parcari de flote auto. La companiile mari de flote ajuta la o gestionare eficienta a costurilor, ar putea monitoriza situatia cu cartele de consum si pot stii exact cine cum a consumat si cat si cine cat a luat acasa, fiindca exista un astfel de comportament deviant.

Corneliu Birtok-Baneasa
: Si ar mai fi un mare avantaj: timpul de alimentare este de numai un minut, in loc de cinci minute.

Vlad Barza: Cat costa o astfel de statie de incarcare?

Costin Alexandru
: Costurile sunt variabile pentru ca sunt multe moduri de implementare. Nu vreau sa va dau un cost, ci o altfel de referinta. Intr-o etapa ulterioara am vrea sa dezvoltam un model de francizare si am analizat ce ar insemna asta. Ne-a venit ideea de la apelurile primite de la service-uri auto si spalatorii. Ne-a bucurat feedback-ul lor si ne-am gandit cum sa intram cu oamenii acestia in afaceri si modelul de francizare ni se pare o idee buna. Calculele noastre arata ca intr-un an de zile o astfel de investitie se amortizeaza si apoi merge pe profit. Deocamdata este un plan pentru o etapa ulterioara. Acum suntem in etapa parteneriatelor strategice pentru ca vrem sa punem statiile la dispozitia utilizatorilor cat mai devreme.

Vlad Barza: Ati batut palma cu cineva?

Costin Alexandru:
Inca nu, dar am inceput discutiile. Este un proiect complex, nu se face "de pe azi pe maine". Vrem sa avem la 15 noiembrie implementat produsul. Este un moment perfect pentru ca incepe sezonul ploios si stim cu totii cum vor fi soselele din Romania atunci.

Vlad Barza: Cat de rapid vreti sa cresteti numarul de statii?


Costin Alexandru: Am vrea ca in cinci ani de zile sa ajungem la 850-900 de puncte de distributie. Nu este putin, dar nici mult, daca ne gandim ca in Romania sunt 2.200 de benzinarii in prezent si numarul acesta va creste spre 2.500 in cinci ani, iar acesta este doarr un canal de distributie. Romania este subdimensionata si la numarul de benzinarii si la volumul parcului auto.

Vlad Barza: De unde vreti finantare? Fonduri de investitii? Finantarea este o problema...


Costin Alexandru
: Este si nu este o problema. De ce? Este o problema in momentul in care ai un produs care nu prezinta credibilitate, insa nu e cazul nostru, fiinca am privit o validare la cel mai inalt nivel international. Geneva este cel mai mare salon de inventica din lume. Deja avem un produs care prezinta interes si la nivel international. Tin sa precizez ca nu suntem "in genunchi", suntem intr-o pozitie favorabila, am adus un produs in piata si vrem sa mergem mai departe. Viteza de executie a proiectului este esentiala si, daca vom gasi parteneri care sa vina langa noi, cu siguranta putem accelera procesul, pentru ca nu ne intereseaza doar Romania.

Vlad Barza: Dar daca nu veti obtine o finantare in urmatoarele luni, puteti demara pe cont propriu proiectul?


Costin Alexandru: Proiectul este demarat si, intr-un fel sau altul, noi vom lansa pe 15 noiembrie sau undeva in jurul datei. Indiferent ce va fi.

Vlad Barza: Ati avut discutii si la Bursa de Valori unde investitorii sunt duri si pretentiosi. Ce reactii au fost?


Costin Alexandru
: Ne-am dus in "gura lupului" cu o incredere extraordinara si o placere extraordinara. Asta pentru ca noi am iesit in piata cu produsul atunci cand ne-am simtit pregatiti. Am avut oameni care ne-au spus ca e un proiect extraordinar si ca va reusi. Ne-au intrebat oameni la Bursa ce pachet investitional avem si am preferat sa nu raspundem. Le-am spus ca in momentul in care sunt hotarati, sa vina alaturi de noi, ne asezam la masa, discutam si ne asiguram ca vedem lucrurile la fel pe termen lung. Doar pe termen lung vrem sa lucram, nu vrem sa "dam un tun" si sa iesim din piata, astfel ca doar pe termen lung dorim parteneriate.

Vlad Barza; Ati facut un plan pe 20 de ani. E bine sa ai un plan de afaceri pe termen lung, insa nu e totusi prea lung 20 de ani?

Corneliu Birtok-Baneasa
: Este atipic pentru Romania, dar in multe tari este normalitate.

Costin Alexandru
: Doar cand vom incepe sa gandim asa vom putea face afaceri pe termen lung in Romania. Am discutat cu diversi parteneri, iar o parte dintre cei de nationalitate romana au o mentalitate in care vad doar un castig pe termen scurt. Strainii au inteles parca putin mai repede perspectiva pe termen lung, nu i-a speriat nimic si au inteles ca o recuperare a investitiei in anul trei spre patru este o afacere buna.(...) Nimeni nu are certitudini, totul se bazeaza pe previziuni financiare. Daca nu gandesti pe termen lung, nu poti pune afacerea pe traiectoria corecta. Ne-am saturat sa gandim pe termen scurt.

Vlad Barza: Romania banuiesc totusi ca ar fi undeva pe la coada daca business-ul se va dezvolta puternic fiindca e totusi o piata mica..


Costin Alexandru
: Nu este "la coada", insa este mai mica decat pietele internationale, intr-adevar. Este normal sa incepem aici fiindca aici ne-am nascut si aici cunoastem cel mai bine piata. Noi vrem sa cucerim si pietele internationale pentru ca si soferii din pietele internationale au aceste probleme. Si in pietele internationale vom face parteneriate strategice fiindca nu cunoastem peste tot specificul locului. Ne intereseaza un model de licentiere cu parteneri din diverse tari care cunosc pietele si specificul local.

Vlad Barza: Care ar fi principalele piete externe la care va ganditi. SUA, Europa de Vest?


Costin Alexandru
: Da, ambele, va fi o combinatie. Ne intereseaza sa acoperim in primul rand Romania, dar in planul nostru de afaceri vrem ca in cel mult doi ani sa ne lansam pe pietele straine. E posibil ca la final de 2016 sa ne lansam in strainatate sau la inceput de 2017. Tinem cont de diverse lucruri, de exemplu de clima, fiindca intr-o tara cu ploi putine nu ai nevoie de mult lichid de parbriz. Este interesant sa mergi intr-o tara mai mica, dar unde se foloseste mult lichid de parbriz.

Vlad Barza: Va ganditi si la tari in care soferii vor fi mai interesati de idee si o vor considera mai "cool"?

Costin Alexandru
: Este vorba de gradul de acceptabilitate fata de nou, iar aici un exemplu foarte bun ar fi Japonia. Japonezii sunt interesati de tot ce inseamna nou si tehnologie. Venim cu ceva nou, cu ceva care simplifica un lucru existent.

Vlad Barza: Bun, dar sigur ati studiat lucrurile. Cum de nu a facut nimeni ceva asemanator in lume. Sunteti siguri ca nimeni nu a facut nicaieri un "dozator" de lichid de parbriz?

Corneliu Birtok-Baneasa
: Sigur, nu putem spune ca am inventat noi roata, idei au existat si ceva lume a cochetat cu ideea, insa noi am privit-o din alt punct de vedere si am adus o calitate si o ergonomie mult superioara fata de patentele care exista. De exemplu exista in America patente din anii 70', dar care nu au niciun fel de legatura din punct de vedere al utilizarii si din punct de vedere functional cu Good Fill. Deocamdata atat va putem spune, fiindca am intra in date de proprietate intelectuala.

Vlad Barza: Eu ma gandeam totusi ca in lumea asta mare sigur cineva s-a gandit la un astfel de "dozator" de lichid de parbriz, chiar daca a fost poate facut in mod grosier...

Corneliu Birtok-Baneasa
: Nu putem spune ca nu s-a gandit. Cu siguranta ca cineva s-a gandit, dar trebuie sa reusesti sa aduci un model foarte bun, original care sa se plieze pe necesitatile pietei.

Vlad Barza: Am vazut ca aveti estimari indraznete care arata ca datorita Good Fill va creste cantitatea de lichid de parbriz folosita in piata. De ce credeti ca se va intampla asta, mai ales ca lumea foloseste lichidul cand are nevoie si stergatoarele sunt destul de enervante?


Corneliu Birtok-Baneasa: Stergatoarele sunt enervante si e enervant foarte mult si sa alimentezi si de obicei eviti sa alimentezi, ceea ce duce la o diminuare a folosirii lichidului de parbriz. Cu siguranta ca daca eliminam dezavantajele, oamenii vor putea sa alimenteze mult mai simplu si eficient si vor utiliza in mod natural mai mult lichid de parbriz.

Costin Alexandru: Cand stii ca iti este la indemana, folosesti mai mult. Ganditi-va la o situatie: mergi pe drum, se aprinde becul de semnalizare la lichid de parbriz. Nu stii unde va fi urmatoarea statie de alimentare si parca nu-ti mai cureti parbrizul decat la doua minute si il mai lasi sa se murdareasca. Asta poate duce la lucruri grave, e vorba de siguranta. Credem ca va fi o crestere de minim 20% a pietei datorita Good Fill. Ganditi-va ca vorbim documentat, iar juriul de la Geneva care ne-a ales a vazut multe. Ne-au spus ca ideea e versatila, cu aplicabilitate imediata si un impact urias asupra mediului si asupra comportamentului consumatorului.

Vlad Barza: Cu cei care produc lichid de parbriz ati discutat pentru parteneriate?


Costin Alexandru
: Vreau sa precizez ca nu ne intereseaza sa intram in business-ul acesta care intr-un fel este o ramura a industriei chimice . Noi nu vrem sa producem lichid de parbriz, ci sa facem parteneriate cu firme din industrie. Noi am vrea ca ei sa produca pentru noi, in Romania am avut o discutie cu un producator care s-a aratat extrem de interesat sa lucreze cu noi. Avem varianta 2 de backup in Bulgaria, daca in Romania nu reusim, dar am prefera Romania si am vrea sa oferim locuri de munca pentru multi romani. Daca nu vom gasi sprijin la nivel de autoritati si tot ce inseamna mediu de business romanesc, exista si alte optiuni. Dar la cat de bine primita a fost inventia, apreciez ca va fi un succes.

Vlad Barza: Ar mai fi ceva ce ati vrea sa spuneti despre proiect?

Corneliu Birtok-Baneasa: Da, lichidul de parbriz va fi mai ieftin. Multa lume isi ia acel lichid de 5 lei bidonul si trebuie spus ca, desi scrie pe el -20, au fost destule cazuri cand a inghetat la -12 grade. Prin instalatiile Good Fill lichidul va fi mai accesibil la pret. Oamenii vor putea sa-si aleaga calitatea dorita. Practic din selector-alimentator isi vor putea alege in functie de pret, de calitate