Misiune esuata - Cum au generat gigantii tehnologiei falimentul unui startup promitator

​Multe idei superbe au venit de la companii mici, insa destule au "murit" inainte de a ajunge in productie. Uneori micile startup-uri nu sunt invinse doar de lipsa de bani, ci si de gigantii high-tech care le iau oamenii. Un exemplu graitor este Mission Motors, startup care dezvolta concepte de motociclete electrice ultra-rapide si care intr-un timp era comparat cu Tesla. Acum, compania este in insolventa si angajatii au ajuns pe la Apple, Google, Tesla Motors si alte mari nume.

Mission Motors s-a infiintat acum opt ani in San Francisco si in 2008 a venit cu primul concept: o motocicleta electrica ce putea atinge 240 km/h si avea autonomie de peste 200 km. Vehiculul a incantat multa lume, fiind considerat excelent, atat ca si conceptie, cat mai ales ca performante.

Compania a primit mai multe runde de finantare - 14 milioane dolari in total, a participat si la unele concursuri in 2010 si 2011, iar in 2012 a mai lansat un concept. Insa in productie nu a ajuns nicio motocicleta, desi pentru primul model - care ar fi trebuit sa coste aproape 70.000 de dolari, deja se primeau comenzi.

In acest an compania a dat faliment, iar asta nu s-a intamplat doar din cauza ca finantarea a fost insuficienta. Un fost CEO al Mission, Derek Kaufman, a povestit pentru Reuters ca Apple a atras mai multi ingineri specializati in propulsie hibrida, slabind mult efectivele Mission Motors, companie care niciodata nu a depasit 50 de oameni.

Mai mult, inca din 2012 companii precum Apple, Google, Harley Davidson si Tesla Motors au facut oferte de nerefuzat oamenilor de la startup, mai ales pe specializari precum managementul software al bateriilor electrice (optimizarea incarcarii, a autonomiei si a racirii).

Gigantii IT americani sunt interesati de industria auto: Google testeaza masini autonome de sase ani, iar despre Apple s-a scris enorm ca vrea sa faca o masina, iar pentru asta ar fi creat un departament cu sute de oameni, multi dintre ei atrasi de la alte companii cunoscute, precum Tesla Motors. Apple nu a confirmat nimic.

Insa dorinta gigantilor IT de a investi in auto a dat o mare lovitura celor de la Mission Motors care au pierdut oameni importanti chiar inainte de parafarea unei noi runde de finantare, una care ar fi putut apropia motocicleta electrica de faza de productie. Se pare ca investitorul s-a razgandit insa cand a vazut ca oameni esentiali din micuta companie o parasesc si clar scadeau si sansele ca produsul sa ajunga in piata fara cei care au avut ideea.

Apple ar fi putut, fara nicio problema, sa cumpere Mission Motors, insa gigantul condus de Tim Cook nu era interesat de motocicletele electrice, ci doar de foarte calificatii ingineri de la companie, specializati in hardware si software pentru propulsia electrica si pentru baterii.

Specialistii care au plecat catre marile companii sunt de inteles fiindca s-au dus catre un loc mai bine platit si mult mai sigur decat un startup care se lupta enorm pentru fiecare runda de finantare. Insa in acest fel se pierd si idei bune, iar companii promitatoare dispar.