Claudiu Zamfir
Administrația Prezidențială a României a publicat, miercuri, o serie de note informative desecretizate, făcute de Serviciul Român de Informații (SRI), Serviciul de Informații Externe (SIE), Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și Direcția Generală de Protecție Internă a Ministerului de Interne (DGPI), care prezintă tacticile care ar fi fost folosite în campania social media a candidatului Călin Georgescu la alegerile prezidențiale.
SRI susține într-o notă datată 4 decembrie, că politicianul Călin Georgescu ar fi beneficiat de tratament preferențial din partea platformei video TikTok, iar campania sa a implicat o firmă foarte bună de marketing digital, precum și influenceri cunoscuți, un exemplu fiind omul de afaceri Călin Donca.
Iată ce susține SRI:
„De asemenea, în ultimele zile, TikTok a mai identificat o activitate de promovare masivă, derulată în ultimele două săptămâni, pentru susținerea POT (Partidul Oamenilor Tineri), partid suveranist, înfiinţat în anul 2023, care îl susţine pe Călin Georgescu” - a mai raportat SRI.
.
În context, SRI susține că, pentru primul tur al alegerilor prezidențiale, popularitatea lui Georgescu a fost „crescută accelerat” printr-o „campanie de promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral, dar şi exploatarea algoritmilor unor platforme de social media”.
„Ascensiunea acestuia în sondajele de opinie a fost determinată de o campanie coordonată de creştere a popularității, amplificată cu 2 săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe platforma TikTok, care a reuşit să îi asigure victoria în primul tur, cu 22,94%.
Calin GEORGESCU se afla la un nivel de notorietate foarte scăzut cu câteva săptămâni înainte de scrutin. În sondaje din perioada 30 octombrie 5 noiembrie asupra intenției de vot, candidatul Călin GEORGESCU era cotat la sub 1%. În sondaje din perioada 15-20 noiembrie, acesta a fost clasat pe locul 6, cu 6.2% intenție de vot, iar la 20-21 noiembrie, sondajele îl cotau pe Calin GEORGESCU la 10.6%.
Activitatea de promovare masivă a presupus o campanie pe TikTok, prin intermediul mai multor conturi coordonate ce au publicat activ conţinut electoral, atât cu ajutorul algoritmilor de recomandare, cât și prin promovare plătită.
Rețeaua de conturi asociată direct campaniei lui Călin GEORGESCU a fost formată iniţial din 25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok, care au devenit foarte active cu două săptămâni înainte datei scrutinului electoral. Campania de promovare a avut o organizare deosebit de bună, numărul urmăritorilor crescând semnificativ.
S-a observat faptul că 797 dintre conturile care au format inițial rețeaua de susținere au fost create încă din anul 2016. Acestea au avut o activitate foarte redusă (1%) până la 11.11.2024, moment la care a fost activiată la capacitate maximă întreaga rețea. (De menționat că SRI spune că acele conturi de TikTok erau create în 2016, în condițiile în care în septembrie 2016 s-a lansat rețeaua TikTok în China, în versiunea „Douyin”, iar abia în septembrie 2017 s-a lansat versiunea internațională, TikTok, potrivit Wikipedia - n.r.).
Conform datelor furnizate de TikTok la 28.11.2024, în dialogul cu autoritățile române, ulterior creării canalului Telegram @propagatorcg, au fost înregistrate 76 de conturi noi TikTok având ca rol exclusiv promovarea candidatului Călin GEORGESCU.
Reprezentanții TikTok au mai precizat că @propagatoreg a fost creat la data de 15 iunie 2024 și avea, la 28.11.2024, 3.755 de abonați care erau instruiți privind distribuirea de videoclipuri și postări și lăsarea de comentarii, utilizând anumite hashtag-uri, pe platformele Facebook, YouTube şi TikTok. Astfel, au fost detectate două tipare privind activitatea de promovare a candidatului:
1183 de conturi au utilizat #CG11" în toate clipurile postate pe TikTok. Dintre acestea, 157 erau înregistrate pe TikTok după crearea canalului de Telegram, iar 76 au fost create şi utilizate exclusiv cu intenția de a posta conținut de promovare, restul fiind asociate unor persoane reale care postau voluntar conținut pro-Călin GEORGESCU.Conturile au utilizat un şir de emoticoane specifice, însoțite de numele candidatului pentru exploatarea algoritmilor platformei. Reprezentanții TIK TOK au identificat 83 de conturi care au urmat acest tipar, care au lăsat 2912 de comentarii (dintre care 23% postate de contul oficial al lui Călin GEORGESCU).
TikTok a mai comunicat că a identificat o potențială reţea de conturi implicate în acțiuni de manipulare a opiniei publice în context electoral, precum și o reţea de conturi afiliate cu publicația rusă Sputnik care a vizat utilizatorii din România şi Republica Moldova.Prezintă interes faptul că o parte din grupurile de Telegram la nivelul cărora s-au coagulat susţinători ai lui Călin GEORGESCU au fost create în septembrie 2022. Cu titlu de exemplu, a fost creat grupul Calin Georgescu - Proiect de tara, la nivelul cărora era promovată narativa candidatului, împreună cu alte patru grupuri de Telegram similare.
În activitatea de promovare a lui Calin GEORGESCU a fost utilizată o rețea extinsă de persoane publice cu notorietate ridicată de la nivelul platformei TikTok (influenceri), prin intermediul cărora şi-a promovat campania atât în mod direct (prin susţinerea publică a candidatului), cât și indirect (prin mesaje aparent neutre, dar care conţineau etichete asociate candidatului, precum #echilbruşiverticalitate). În mod intenționat, o parte dintre aceştia nu au marcat publicitatea ca fiind plătită, pentru a evita asocierea postărilor cu cele dedicate campaniilor electorale.
O lista neexhaustivă a persoanelor publice care şi-au manifestat susținerea față de Calin GEORGESCU relevă următoarele conturi de la nivelul TikTok: @calin donca, @makaveli oficial @ceraselamaria 1, @adrian.niculescu, @jaga.neagu @anca.ujeniuc., 2nycolleta, @andreipypo10, @rusu.romeo. @roxanarox 302, @corinaciriblan, @braia.robert
SRI vorbește și despre „crearea şi utilizarea în susţinerea lui Călin Georgescu, a unor conturi care reprezintă în fals instituţii ale statului român”:
Ulterior, în marja alegerilor parlamentare din 1 decembrie a.c., s-au remarcat zeci de conturi TikTok care au utilizat în fals sigla SRI şi titulatura Brigada Antiteroristă (BAT), respectiv afişau mii de urmăritori şi peste 100.000 de like-uri.
Pe aceste conturi au fost distribuite numeroase imagini cu forțele Poliției Române şi BAT (Brigada Antiteroristă), preluate din spațiul public. La comentarii au fost identificate postări apreciative la adresa SRI-BAT/ instituţiilor de forţă și de susţinere a candidatului GEORGESCU, inducând astfel, în fals, ideea că instituţiile statului il susţin pe acesta”.
Serviciul Român de Informații (SRI) acuză TikTok că a tratat postările legate de Georgescu drept postări de divertisment, în loc să le încadreze ca propagandă politică, fapt ce contravine propriilor politici ale companiei chineze:
SRI a menționat numele unui cetățean român, Bogdan Peșchir, care ar fi fost implicat în finanțarea promovării lui Georgescu pe TikTok. De asemenea, o serie de influenceri ar fi fost plătiți prin intermediul platformei românești FameUp, un marketplace de influencer marketing.
Iată ce spune SRI:
„Candidatul Călin GEORGESCU a declarat la autoritatea electorală română (AEP) 0 lei buget de campanie electorală, respectiv că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia.
Datele deţinute au relevat implicarea contului de TikTok "bogpr", utilizat de cetățeanul român Bogdan PEŞCHIR, în finanțarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei de socializare.
Acesta, utilizând contul "bogpr" a realizat donații pe TikTok de peste un milion de euro. După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea bogpr" in finanțarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanții Tik Tok in dialogul cu autoritățile române în data de 28.11.2024. Aceştia au confirmat identitatea utilizatorului „bogpr" şi au menționat că acesta a efectuat plăți în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10-24.11.2024, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicați în promovarea candidatului Călin GEORGESCU, inclusiv după data încheierii campaniei electorale.
Acestea reprezintă încălcări ale politicilor TikTok şi ale legislaţiei electorale române.
Bogdan PEŞCHIR afişează un nivel de trai care nu corespunde activităților derulate prin intermediul companiei deținute, respectiv DIGITAL ON-RAMP SOLUTIONS SRL Braşov, înfiinţată în anul 2021. Anterior înființării societății, acesta a lucrat, ca programator în cadrul unor entităţi (GLÓBAYA FINTECH SRL şi BITXATM TECHNOLOGY SRL, ambele din Braşov) care sunt asociate cu domeniul criptomonedelor şi sunt deținute, printre alţii, de Gabriel PRODANESCU (persoană care este şi cetăţean al Africii de Sud, unde a emigrat în 1995).De asemenea, finanţarea influencerilor TikTok a fost asigurată prin platforma FameUp (dedicată monetizării activităților de promovare în mediul online), la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclamă, alături de descrieri bine definite. Una dintre metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin GEORGESCU a fost contactarea pe e-mail a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceştia”.
Direcția Generală de Protecție Internă, care este un fel de serviciu de informații al Ministerului de Interne, a descris modul în care au fost contractate serviciile micro-influencerilor din social media, prin intermediul unui markeplace de influencer marketing, denumirea acestuia fiind însă anonimizată în documente.
Iată ce spune DGPI:
„Verificările tehnice de specialitate în mediul online și analiza valorilor metrice identificate în social media, preponderent pe platforma TiK-ToK, în contextul procesului electoral, au validat existenţa unei campanii electorale neetichetate ca atare, în care, începând cu luna noiembrie a anului 2024, un număr de peste 100 de influenceri (care numărau în total peste 8 milioane de urmăritori activi) au fost supuşi unei acţiuni de manipulare în privința identității candidatului promovat.
TiK-ToK nu a implementat instrucţiunile Biroului Electoral Central privind marcarea drept candidat politic respectiv marcarea materialelor electorale de tip video cu codul unic atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă fiecărui candidat.
Aceştia au confirmat identitatea utilizatorului „bogpr" şi au menționat că acesta a efectuat plăți în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10-24.11.2024, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicați în promovarea candidatului Călin GEORGESCU, inclusiv după data încheierii campaniei electorale. Acestea reprezintă încălcări ale politicilor TikTok şi ale legislaţiei electorale române.
Analiza metrică a relevat o creştere abruptă în intervalul 13-26.11.2024, ajungând pe locul 9 la nivel mondial în topul trendurilor de promovare a conținutului video asociat mai multor hashtag-uri utilizate în campania electorală a lui Călin GEORGESCU, însă nu a fost identificată o amplificare artificială la nivelul platformei TIK-TOK până în data de 24.11.2024, explozia numărului de vizualizări, de ordinul sutelor de milioane fiind înregistrată ulterior datei de 25.11.2024.
Datele analizate au relevat aproximativ 130 de conturi TikTok prin intermediul cărora au fost diseminate video-uri cu un astfel de conţinut, utilizând hashtag-urile #echilibrusiverticalitate, #prezidentiale2024, #unliderpotrivitpentrumine, majoritatea postărilor de acest tip nefiind marcate ca reclame plătite.
În acest sens, au fost identificate materiale video în cadrul cărora, influenceri naționali au promovat un scenariu predefinit privind elemente ce trebuie îndeplinite de fiecare candidat. Materialele video în cauză au fost postate pe platforme multiple (TikTok, Instagram şi Facebook), generând între 1.000 şi 500 de mii de vizualizări per video, toate acestea având hashtagul #echilibrusiverticalitate. Evaluarea scenariului utilizat pentru realizarea elementelor de conţinut indică situații similare realizate în cadrul unor acțiuni de influenţare a intenţiei de vot din Republica Moldova. În concret, o parte din textul de început utilizat de influenceri români pentru promovarea candidatului prorus din Republica Moldova a fost regăsit în cadrul postărilor menționate.
În cadrul secțiunii de comentarii aferente fiecărui element de conținut au fost identificate o serie de mesaje de promovare a unui candidat la prezidențiale. Analiza acestor conturi indică anomalii în constituirea acestora, existând indicii privind utilizarea unor conturi fictive create doar pentru distribuirea de astfel de comentarii.
Majoritatea influencerilor nu au cunoscut faptul că promovează un candidat anume prin intermediul utilizării #echilibrusiverticalitate, în prezent doar 51 dintre aceştia păstrându-şi încă elementele de conținut asociate acestor trei hashtag-uri, restul delimitându-se imediat ce au aflat identitatea candidatului vizat de campania electorală respectivă.
O etapă esențială a campaniei a vizat asocierea profilului ideal de preşedinte menționat cu candidatul Călin GEORGESCU, printr-un număr ridicat de comentarii in care se specifica numele acestuia, efectuate pentru fiecare postare video de promovare.
Influencerii au fost cooptați și plătiți prin intermediul platformei dedicate micro-influencerilor (...). La nivelul marketplace-ului online (platformă de intermediere servicii menţionat a fost publicată cererea de servicii de publicitate, alături de un set de instrucţiuni clare referitoare la campania de promovare, conţinând caracterizări ale profilului şi hashtag-urilor corelate cu modelul ideal de preşedinte.
Influencerii sunt remunerați pentru o astfel de campanie în funcție de numărul de urmăritori, în cazul de faţă având ca bază de calcul aproximativ 400 de lei pentru 20.000 de followers, oferta de colaborare fiind disponibilă pentru accesare trei zile.
După contractarea serviciilor de creare de conţinut, influencerii au creat şi diseminat elemente de conținut după coordonatele stabilite, fără a cunoaşte beneficiarul real al campaniei de promovare. După expunerea campaniei de influențare, o serie de vectori de opinie din social au criticat acțiunile celor care s-au implicat acuzându-i ca au promovat acele hashtag-uri doar în schimbul unor beneficii financiare.
În cadrul campaniei din Ucraina a fost plătit fiecare element de conţinut cu 17USD, iar în România fiecare influencer primea 390 lei / 20.000 de urmăritori.
Pe 27 noiembrie 2024, platforma românească de influecer marketing FameUp a transmis Ziarului Financiar că nu a colaborat cu persoana Călin Georgescu:
„FameUp nu are si nu a avut niciun fel de colaborare cu persoana Călin Georgescu sau cu vreun alt membru implicat în campania de promovare a domniei sale pentru funcţia de Preşedinte al României. FameUp este o platformă online automatizată ce permite şi facilitează colaborarea între creatorii de conţinut şi clienţii care au nevoie de serviciile acestora. Procesul de achiziţie este extrem de simplu: utilizatorul îşi alege persoana sau persoanele cu care doreşte să colaboreze, iar plata se face direct către acestea, prin intermediul platformei. Oricine poate accesa serviciile automatizate oferite de platformă. FameUp se bazează pe acelaşi tip de principii utilizate la scară largă de către marile platforme de socializare: elimină din baza sa de date acele persoane care, în mediul online, promovează mesaje care instigă la ură, conţin elemente ce pot defăima imaginea cuiva sau utilizează limbaj licenţios".
Într-o nouă datată 4 decembrie 2024, SIE prezintă ceea ce numește „Tactici, Tehnici și Proceduri” folosite în pe rețelele sociale, inclusiv de către emitenți din Rusia, pentru a ținti publicul din România, în contextul războiului din Ucraina:
- „utilizarea de materiale foto-video a căror veridicitate este dificil de probat - înregistrări cu presupusele incidente (nu conțin elemente vizibile de identificare, nu poate fi identificată sursa inițială sau locația filmărilor), însoțite de exagerări privind amploarea acestora; fotografii preluate din articole mai vechi din presa locală și manipulate (ex. decuparea datei unei imagini privind un incendiu din 31 iulie 2024 din Bragadiru);
- rostogolirea în masă (cross-posting) prin aproximativ aceleasi conturi, pe multiple retele de socializare (X, Telegram, Facebook) - au fost angrenați: vectori ruși de propagandă destinată publicului rus, inclusiv politologi sau conturi asociate bisericii, conturi (pro)ruse consacrate pentru acoperirea războiului din Ucraina şi conturi cu vizibilitate ridicată pe spațiul european (ex. audiențe în limbile engleză, franceză, germană, bulgară, spaniolă), dar și în rândul audienței arabe și chineze.
- Astfel de acţiuni informaționale conferă credibilitate unor știri ulterioare privind incidente de sabotaj (adevărate sau false), generează panică și neîncredere în autorități și manipulează mentalul colectiv (în special audiența cu nivel redus de cultură media) să plaseze din start responsabilitatea asupra vectorului ucrainean”.
----