Claudiu Zamfir
Ministerul Economiei a publicat, luni, o formă avansată a Procedurii de implementare a măsurii 2 - ajutoarele de stat de câte 2.000-150.000 de euro pentru firme mici și mijlocii (IMM) și anumite ONG-uri. Printre prevederi se numără perioada scurtă de solicitare a banilor, dar și posibilitatea beneficiarului de a-și asigura aportul propriu din credit bancar de la banca parteneră cu care alege să lucreze.
Vorbim despre Măsura 2 din cadrul ajutoarelor de stat de 1 miliard de euro, pentru ieșirea din criza COVID-19, finanțate prin Programul Operațional Competitivitate (POC) 2014-2020.
Luni, 5 octombrie, erau (doar) 38.000 de profiluri de utilizatori cu parolă preînregistrate în aplicația electronică de la Ministerul Economiei, conform unor informații accesate de StartupCafe.ro. Pe toate cele 3 măsuri de sprijin sunt așteptați 80.000-100.000 de beneficiari.
Pe Măsura 2 va fi disponibil un buget de 350 milioane euro (din fonduri UE și de la bugetul de stat), din care se vor acorda granturi pentru capital de lucru de câte 2.000-150.000 de euro unor ONG-uri din domeniul învățământului și unor IMM-uri, pe principul primul venit-primul servit.
Prin implementarea măsurii se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de 10.000 de beneficiari.
IMM-urile (definite conform Legii nr 346 / 2004 cu modificările și completările ulterioare, adică inclusiv microîntreprndeirle) trebuie să fie din domenii ca: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentară și alte activități asimilate acesteia, servicii din domeniul transporturilor, agențiilor de turism, editurilor/librăriilor/ bibliotecilor, industriilor creative, precum și al organizărilor de evenimente. Lista codurilor CAEN eligibile este prevăzută în anexa nr. 2 la Ordonanța de urgență 130/2020 (care ar putea să fie modificată).
O altă codiție este ca activitatea curentă a acestor IMM-uri să fi fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă ori redusă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă.
În cazul ONG-urilor, acestea trebuie să aibă activitate economică din domeniul învățământ.
a) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 și 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro;
b) pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 13.501 și 1.000.000 euro, valoarea grantului se stabilește în procent de 15% din cifra de afaceri și nu poate depăși suma de 150.000 euro. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul în euro de peste 1 milion de euro, valoarea maximă a ajutorului este de 150.000 euro.
Dacă un beneficiar de ajutor de stat face parte din categoria întreprinderilor legate și a depus mai multe cereri de finanțare pentru obținerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulată a grantului pentru capital de lucru care urmează a fi acordat nu poate depăși 250.000 euro echivalent în lei la data plății grantului pentru capital de lucru.
Așa cum se arată în condiții, benefciiarii trebuie să asigure coparticipare (cofinanțare) la constituirea capitalului de lucru în procent de minimum 15% din valoarea grantului.
În program au fost selectate deja 7 bănci partenere, printre care și Banca Transilvania, considerată cea mai mare din România.
Banca parteneră selecţionată poate acorda din surse proprii facilități de creditare pentru implementarea proiectelor. Astfel, beneficiarii vor putea face dovada cofinanțării și prin scrisoare de aprobare a creditului sau prin contract de credit.
Solicitarea ajutoarelor de stat se face în 2 etape:
Cu ajutoarele nerambursabile, beneficiarii NU vor putea plăti consultanții care i-au ajutat să aplice și nu vor putea cumpăra nici bunuri second hand. Nu sunt eligibile nici salariile și nici achizițiile în leasing. Aceste cheltuieli vor trebui suportate de către aplicant din buzunarul propriu.
a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
b) datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități, potrivit contractelor încheiate;
c) cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
d) cheltuieli privind achiziția de servicii necesare activității curente, cu excepția serviciilor de consultanță, studiilor și altor categorii de servicii indirecte;
e) cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2;
f) cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activității curente;
g) cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare reluării activității;
h) cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.
Descarcă de AICI noul proiect de procedură pentru Măsura 2 - granturi de capital de lucru și alte documente necesare. Ministerul Economiei a transmis Ministerului Fondurilor Europene proiectul de procedură de implementare a Măsurii 1, pentru eventuale modificări și adăugiri.
PROIECT Procedura GRANTURI Lucrumasura2 COVID2020 by Claudiu on Scribd
Daca pentru o companie, semnatura digitala este pe numele contabilului, acesta poate, in urma unei imputerniciri, sa depuna toate documentele pe platforma electronica?
Documentele vor fi semnate fizic de administrator, scanate si apoi semnate de contabil pentru a putea fi incarcate pe platforma?
Numai bine!
Altfel, DA, poate fi împuternicită contabila sau orice altă persoană care are semnătură electronica, dar doar pentru aplicarea semnăturii celelalte activități este bine să le faceți dumneavoastră, mai ales depunerea cererii finale, pentru ca înregistrarea functioneaza pe principiul ”primul venit / primul servit” Dacă sunteți al zecelea proiect pe care îl depune contabila o sa fiți în cel mai bun caz al 100-lea proiect înregistrat la finanțator și șansele scad.
Partea cea mai interesanta ”Întreprinderea nu se află în dificultate.”!!!
Oare cați viitoari beneficiari știu ce înseamnă? Condiția nu face obiectul verificării înainte de semnarea contractului, iar fără un algoritm care să facă calculele necesare pornind de la indicatorii financiari ai intreprinderii, finanțatorului îi va fi dificil să identifice firmele aflate în această situație. Probabil vor apărea de aici o serie de probleme anul viitor sau în perioada de sustenabilitate.
Intrebare: Daca actionarii /asociatii unui IMM- cu activitate inchisa in conditiile ordonantei militare in perioada 15.03.2020-31.08.2020, au imprumutat firma cu bani pentru plata facturilor restante furnizori marfuri, chirii,utilitati,si/sau mpozite sau alte datorii catre bugetul de stat- demonstrate cu dispozitii de incasare si evidentiate in balantele de verificare cont 4551- aceste sume pot fi considerate cheltuileli eligibile pentru capital de lucru-masura 2-granturi?
Multumesc si o zi buna
Aportul actionarilor-unui IMM- cu activitate inchisa in perioada 15.03.2020-31.08.2020-evidentiat in balantele de verificare(cont 4551) si utilizat prentru plata facturi restante furnizori,chirii,servicii si utilitati,plati datorate la bugetul de stat -poate fi considerat- suma pentru cofinantareI
Multumesc si o zi buna
Nu reusesc sa inteleg motivul pentru care codurile CAEN 7111 si 7112 au fost excluse din lista de eligibile in cadrul Masurii 2 din cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 130 din 31 iulie 2020 .
CONSIDERA CINEVA CA SINCOPELE OCPI -ului SI ALE AUTORITATILOR PUBLICE LOCALE AU FACUT POSIBILA FUNCTIONAREA NOASTRA IN CONDITII NORMALE ? CONSIDERA CINEVA CA PROIECTANTII NU AU FOST AFECTATI ?