Claudiu Zamfir
Antreprenorii români din domeniul morăritului și alte afaceri de procesare ar urma să primească, în 2023, noi ajutoare de stat, printr-o schemă de finanțare în valoare totală de de 200 de milioane de euro, conform Ordonanței de Urgență 154/2022, publicate de Guvern în Monitorul Oficial, miercuri.
Schema de ajutor de stat instituită de Guvern va acorda granturi operatorilor din industria de procesare a cerealelor și de fabricare a uleiurilor pentru obținerea de făină de grâu, mălai și ulei de floarea-soarelui, operatorilor din industria de fabricare a produselor lactate în scopul prelucrării și procesării laptelui crud materie primă și operatorilor din industria fabricării preparatelor pentru hrana animalelor de fermă în scopul obținerii de furaje combinate.
Cererile se vor depune în termen de 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a OUG 154/2022.
Descarcă de AICI OUG 154 din 16 noiembrie 2022.
Guvernul promite un buget de 985.740.000 lei (200 de milioane de euro), împărțit astfel:
Banii ar urma să fie alocați de guvern în bugetul de stat pe anul 2023, mai exact prin bugetul Ministerului Agriculturii. Aceasta necesită introducerea finanțării în viitoarea lege a bugetului de stat pe anul 2023, pe care o va elabora Guvernul și o va aproba Parlamentul.
Granturile vor fi de maximum 500.000 euro/beneficiar.
Pe lângă încadrarea în codurile CAEN menționate mai sus, solicitanții vor trebui să îndeplinească o serie întreagă de alte condiții de eligibilitate, cumulat:
a) să solicite ajutorul de stat prevăzut de prezenta ordonanță de urgență;
b) să fi constituit stocuri necesare procesării, respectiv:
c) să dețină autorizație de mediu/autorizație integrată de mediu, emisă de autoritatea de mediu competentă, sau autorizație sanitar-veterinară/certificat de înregistrare emisă/ emis de autoritatea sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor, după caz, sau în lipsa acestora să declare pe propria răspundere datele referitoare la capacitatea operațională de măciniș/procesare a unității;
d) să prezinte un raport lunar de producție din anul 2022;
e) să dețină certificat de înregistrare emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, certificat constatator, cu mențiunea codului/codurilor CAEN prevăzut(e) la art. 5;
f) să prezinte facturi/file din carnetul de comercializare a produselor agricole, aferente pentru constituirea stocurilor și emise în perioadele prevăzute la lit. b), cu menționarea cantității;
g) să nu se afle în reorganizare, lichidare sau faliment, conform evidențelor Oficiului Național al Registrului Comerțului, la data depunerii solicitării pentru ajutor.
d) să prezinte un raport lunar de producție din anul 2022;
e) să dețină certificat de înregistrare emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, certificat constatator, cu mențiunea codului/codurilor CAEN prevăzut(e) la art. 5;
f) să prezinte facturi/file din carnetul de comercializare a produselor agricole, aferente pentru constituirea stocurilor și emise în perioadele prevăzute la lit. b), cu menționarea cantității;
g) să nu se afle în reorganizare, lichidare sau faliment, conform evidențelor Oficiului Național al Registrului Comerțului, la data depunerii solicitării pentru ajutor.
Solicitanții vor depune cererile de finanțare la direcțiile agricole județene (sau a municipiului București) de care aparțin, împreună cu o serie întreagă de documente prevăzute în ordonanța de urgență.
Cererile și documentele însoțitoare se depun/transmit în termen de 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
Cererea de solicitare a ajutorului, însoțită de documentele necesare, poate fi transmisă și prin fax sau poștă sau în format electronic, prin e-mail (descarcă de AICI lista direcțiilor de agricultuă cu datele de contact).
Documentele depuse/transmise în copie de către beneficiar vor purta sintagma „conform cu originalul”, vor fi datate și însușite prin semnătură de către reprezentantul legal al beneficiarului.