Bacalaureatul și criza de lucrători. Patron: Dăm ajutoare sociale celor care nu au chef de muncă

Patronii se plâng de o criză de lucrători în România, iar printre cauzele acesteia se află numărul redus al elevilor care ajung să promoveze bacalaureatul, calitatea scăzută a învățământului, precum și sistemul de ajutoare sociale care încurajează neocuparea. Acestea sunt concluziile care se desprind din situațiile prezentate marți de anreprenorii și managerii grupați în organizația Romanian Business Leaders (RBL).

 
 

Dragoș Roșca, președintele RBL și un important investitor de tip business angel din România, spune că mai ales în ultimii 2-3 ani firmele au început să resimtă puternic deficitul de forță de muncă din România, odată cu stingerea crizei economice.

”După anul 2012 economia românească a trecut pe creștere, afacerile au început să funcționeze și în momentul în care am vrut să angajam oameni noi nu am mai avut pe cine, nu mai există” - a spus Roșca, marți, într-o conferință.

 
 

Lipsa de personal se resimte în toate domeniile, iar puținii lucrători disponibili pot avea probleme de pregătire profesională sau de etică a muncii, se mai plânge omul de afaceri.

Daca vrei să cauți oameni foarte bine specializați, îi gasesti foarte greu: sudori, medici anesteziști, IT-isti, programatori etc. Dar lăsând la o parte aceste specialități, astăzi nu găsești paznici, nu găsești manipulanți în depozit, croitorese. Nu mai găsești mai nimic. Sau cei care exista au o problemă de pregătire sau de etică a muncii”, a mai spus șeful Delta Asset Invest.

În context, el a criticat politicile de asistență socială ale statului român.

Dăm ajutoare sociale celor care n-au chef de muncă și spunem că descurajăm piața neagră a muncii. Dar cei care mai mergem din când la țară, dacă vrem să chemăm pe cineva să ne ajute, unul dintre asistații sociali vine, dar nu vrea contract de muncă, vrea bani la negru, pentru că, dacă îl angajezi, își pierde ajutorul social. Deci prin acest ajutor social noi încurajăm munca la negru în mediul rural, la maximum!” - a mai spus Dragoș Roșca.
 
El reclamă și o creștere nejustificată și nesustenabilă a salariilor în sectorul bugetar, în anumite domenii, care pune presiune și pe firmele private, care se văd concurate puternic pe piața muncii de către stat.  ”Salariul mediu în sistemul public este mai mare decât cel din sistemul privat. Și nu pentru că s-au majorat salariile profesorilor sau ale medicilor”.

”În condițiile acestui deficit de forță de muncă, evident, salariile au crescut și așa este normal să se întâmple. Salariile au crescut în România în mod real cu peste 60% în ultimii 3 ani, Iar salariul minim s-a dublat prin decizii administrative” - a mai afirmat el.

PROMOVAREA SCĂZUTĂ A EXAMENULUI DE BACALAUREAT - PRINTRE CAUZELE CRIZEI DE PERSONAL

În contextul crizei de lucrători pentru firmele din România, Măriuca Talpeș, o antreprenorare cunoscută pentru brandul Bitdefender, pe care îl deține alături de soțul ei, Florin Talpeș, pune accentul pe performanța scăzută a învățământului din România.

Potrivit acesteia, doi din trei copii care intră în sistemul de învățământ din România nu promovează examenul de bacalaureat. Aproximativ 70% dintre ei ajung în clasa a XII-a, dar jumătate dintre ei ori nu vin la examen, ori nu îl promovează. În 2016, dintre cei 230.000 copii care au intrat în clasa I în urmă cu 12 ani, doar 35% au promovat examenul de bacalaureat. În învățământul tehnologic, doar unul din doi elevi se prezinta la examen și doar 56% îl și promovează.

Deci școala românească a pierdut pe drum 65% dintre copii. Cum se întâmplă asta? În medie, aproape 30% se pierd până în clasa a XII-a si în ciclul gimnazial în jur de 15%, restul abandonează școala în liceu sau după zece clase. Ajung 70% în clasa a XII-a, jumătate se prezintă la bac și jumătate din aceștia iau examentul de bacalaureat” - conchide Talpeș.

În schimb, Evaluarea Națională după gimnaziu, este un examen prea ușor.

”Sistemul de evaluare din România încurajează ascunderea sub preș a realității, iar notele copiilor din timpul școlii sunt disproporționat de umflate când sunt comparate, din nou, cu realitatea” - crede Măruica Talpeș, director Intuitext, unul din liderii pieței românești de educație cu mijloace digitale.

Ea a spus că Evaluarea Națională 2017 este cel mai facil din ultimii 80 de ani (dificultate de 4,11 din 10 la subiectele de matematică), potrivit aprecierilor profesorului de matematică Sorin Borodi, din Dej.

De asemenea, pregătirea precară a cadrelor didactice și calitatea slabă a învățământului tehnologic, precum și programa școlară neadaptată nevoilor și evoluției pieței muncii sunt alte cauze care contribuie la criza de personal pe acre firmele o resimt acum.

”Potrivit ANIS (Asociația Industriei de Software și Servicii), în România deficitul de candidați IT (tehnici) este astăzi de 40% (6 candidați la 10 locuri noi de muncă), iar aproape 60% din tinerii români de 15 ani spun că, în 2030, vor să aibă altă profesie decât una tehnică și unul din cinci tineri nu știe ce își dorește să facă la vârsta de adult, conform Programul Internațional de Evaluare a Elevilor (PISA), realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) în 2015.

CRIZA DE LUCRĂTORI, ÎN CIFRE

Potrivit datelor prezentate de RBL, criza de forță de muncă din România se manifestă astfel:

  • Suntem deja pe primul loc pe continent la deficitul de forță  de muncă (72% dintre companiile românești au dificultăți să ocupe posturile vacante, potrivit studiului realizat de ManPower Group), iar lipsa de capital uman se va acutiza și mai tare.
  • 1 din 3 angajatori din România are mari dificultăți să ocupe posturile vacante pentru că, pur și simplu, nu exisă oameni calificați să facă munca pe care ei o caută.
  • România se dovește incapabilă de ani buni să rețină (locul 133 din 138, potrivit Global Competitiveness Index 2016-2017) și să atragă talente (locul 127 din 138), iar angajabilitatea noilor absolvenți este alarmant de precară.
  • Un angajator român evaluează în medie 14 candidați până îl găsește pe cel potrivit; iar formarea unui angajat entry level durează în medie 8 luni, conform unui studiu efectuat de Millward Brown în parteneriat cu Coaliția pentru Dezvoltarea României și Ejobs, în 2015, pe un eșantion de peste 400 de companii.
  • Conform testelor PISA pe anul 2014, 42% din elevii români de 15 ani nu pot rezolva următoarea problemă: “Eu plătesc 3.000 de dolari pentru un bilet de avion între SUA și România, cursul de schimb dolar euro este atât, câți euro am dat pe bilet?”.
Foto: Dreamstime