Claudiu Zamfir

Sifted.eu: Planul Glovo de a domina piața de livrări din România - e-mail intern dat de șeful companiei

Thumbnail

Startup-ul spaniol Glovo și compania-mamă, Delivery Hero, sunt vizate de controale ale Comisiei Europene privind legislația antitrust, iar acum presa britanică publică un e-mail intern în care șeful Glovo își îndemna echipa să domine piața din România și alte țări balcanice.

Pe 5 iulie 2022, Glovo a anunțat oficial s-a finalizat tranzacția prin care gigantul german Delivery Hero a ajuns să dețină 94% din acțiunile startup-ului spaniol de livrări. O zi mai târziu, Comisia Europeană a anunțat că a descins, împreună cu agențiile de concurență din două țări UE la sediile unor companii de livrări, în cadrul unei investigații în baza legislației împotriva cartelurilor și a practicilor de afaceri restrictive.

Potrivit Reuters, Delivery Hero a confirmat oficial inspecția Comisiei Europene și a autorității concurențiale germane la sediul său din Berlin. De asemenea, Glovo a conformat pentru Reuters o inspecție similară a Comisiei Europene împreună cu autoritatea spaniolă de concurență la sediul său din Barcelona.

Acesta este contextul în care publicația britanică Sifted.eu a publicat miercuri un email intern atribuit lui Oscar Pierre, cofondator și CEO al Glovo. El a trimis mailul către echipa sa imediat după ce Glovo a cumpărat, în anul 2021, pentru suma de 170 de milioane de euro, afacerile Delivery Hero din cinci țări est-europene, printre care și Foodpanda România. Celelalte țări în care Glovo a cumpărat atunci afacerile Delivery Hero sunt Bulgaria, Croația, Serbia și Muntenegru.

„Am fost impresionați de performanța pe care am avut-o în Europa Centrală și de Est de când ne-am lansat serviciul, prima dată în România, la începutul anului 2018. (...) Credem, cu tărie, în câștigarea tuturor piețelor noastre, ca parte fundamentală a strategiei noastre, și în a domina oriunde este posibil. Noi numim dominație atunci când câștigăm circa 70% din cota de piață. Prin această tranzacție, avem ocazia să ne consolidăm poziția de platformă de livrări dominantă într-un grup de țări cu peste 40 de milioane de oameni. (...) Mai trebuie să migrăm acei utilizatori, parteneri, curieri și angajați la Glovo (de la firmele pe care le-a cumpărat de la Delivery Hero - n.r.)” - le spunea șeful Glovo executivilor săi, în mailul publicat acum de Sifted.eu.  

De precizat că, la acel moment, Delivery Hero era acționar al Glovo, dar nu deținea încă pachetul majoritar de acțiuni.

În replică la inspecția de concurență a autorităților europene, Glovo s-a declarat „încrezător că respectă toate cerințele antitrust și de conformitate, așa cum sunt definite de lege” - mai scrie  Sifted.eu.

În România, principalii concurenți ai Glovo au rămas estonienii de la Bolt Food și românii de la Tazz by Emag, după ce Uber Eats și Takeaway.com (Just Eat Takeaway) s-au retras de pe piața românească a livrărilor.

Glovo în România, hub regional

Glovo a preluat Foodpanda România cu tot cu cei 236 de angajați ai acesteia, reprezentând personalul Foodpanda și Pandamart (entitatea care a operat magazinele proprii ale Foodpanda). Glovo a oferit posturi noi pentru 147 de angajați de la fosta Foodpanda, restul de 89 de oameni fiind disponibilizați, cei mai mulți din pozițiile de call center.

„Departamentul afectat a fost Call Center-ul. 80 de angajați au părăsit compania de comun acord și au primit pachete compensatorii. Doar 9 posturi cu normă întreagă au fost eliminate în timpul procesului, 6 din cauza schimbărilor structurale și 3 din cauza suprapunerii responsabilităților. Aceasta a fost o decizie strategică luată în conformitate cu strategia globală Glovo, de a externaliza acest departament datorită costurilor și scalabilității pe termen lung” - a precizat Glovo, la solicitarea StartupCafe.ro.

Într-un interviu pentru StartupCafe.ro, în iunie 2022, Sacha Michaud, cofondator al unicornului spaniol, a explicat că, de la bun început, Glovo nu opera cu call center propriu, având acest serviciu externalizat către un operator independent, motiv pentru care nu mai avea cum să păstreze în companie angajații de la call center-ul Foodpanda.

„Ceea ce am făcut a fost să ne hotărâm să închidem zona de suport clienți, este ceva ce nu facem in house , externalizăm. Și știți, nu am vrut să schimbăm acea dinamică pe baza asta. Așa că am închis serviciul de asistență pentru clienți, li s-au oferit alternative și am externalizat asistența pentru clienți”, a explicat cofondatorul Glovo.

Pentru Glovo, afacerea din România are o importanță regională. De altfel, în iunie 2022, Victor Răcariu, care era manager Glovo pe România, a fost promovat la funcția de manager general regional, având în supervizare business-ul unicornului spaniol din 8 țări: România, Bulgaria, Serbia, Croația, Republica Moldova, Bosnia, Muntenegru și Slovenia.

Astfel, biroul Glovo de la București este acum hub regional al afacerii. Funcția de manager general Glovo pe România și Moldova a fost preluată de Iustinian Belghir.

Serviciul catalan de livrări prin aplicație Glovo a pătruns în România în anul 2018. Compania operează aici prin firma bucureșteană Glovoappro SRL.

Potrivit celor mai recente date oficiale disponibile, de la Ministerul Finanțelor, în anul 2020, Glovoappro SRL, firma românească a unicornului spaniol, avea 47 de angajați și a făcut o cifră de afaceri de 167,6 milioane de lei, de 5 ori mai mare decât în 2019, ultimul an dinaintea pandemiei COVID. În schimb, compania a avut cheltuieli și mai mari, ieșind pe pierderi cu 12,7 milioane lei. Aceste cifre nu cuprind și rezultatele Foodpanda, pentru că în anul 2020 nu se făcuse încă achiziția.

Glovo este un markeplace online care permite utilizatorilor să comande, să trimită și să primească diverse bunuri, cu ajutorul unei aplicații de mobil. Startup-ul a fost lansat de doi antreprenori, Oscar Pierre și Sacha Michaud, în anul 2015, la Barcelona și operează în Europa de Sud-Vest, Europa de Est și Africa Subsahariană.

În 2019, Glovo a anunțat că a ajuns la statutul de unicorn, cu o valoare de cel puțin 1 miliard de dolari, în urma unei investiții de capital de risc de 150 de milioane de dolari acordată de Mubadala, din Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite).

În prezent, valoarea startup-ului a crescut, ținând cont că în 7 ani de existență a obținut investiții de cel puțin 1,2 miliarde de dolari.

Parallax

Vizualizari
1730
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri