Claudiu Zamfir
Aplicația spaniolă de livrări Glovo, prezentă și pe piața din România, va fi preluată majoritar de rivalul german Delivery Hero, la capătul unei serii de tranzacții care au vizat și afacerile românești ale celor două companii.
Delivery Hero deținea deja 44% din Glovo, iar pe 31 decembrie 2021 a anunțat că a ajuns la o înțelegere cu o serie de acționari ai companiei spaniole să mai preia un pachet de 39,4% de la ei. Astfel, germanii devin acționarul majoritar al Glovo, cu un pachet de acțiuni de de 83,4%. În schimb, acționarii Glovo primesc acțiuni la Delivery Hero.
Reamintim că, în 2021, Glovo a anunțat că a achiziționat ea afacerilor Delivery Hero din România, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Bosnia-Herțegovina și Croația. Valoarea totală a tranzacțiilor se ridica la 170 de milioane de euro. Achiziția de pe piața românească a fost aprobată de Consiliul Concurenței de la București în decembrie 2021.
Astfel, în România și Bulgaria, Glovo a preluat foodpanda, subsidiară a Delivery Hero care operează în aceste două piețe. În România, foodpanda a integrat și serviciul hipMenu, un startup de livrări fondat la Cluj, care fusese cumpărat de către Delivery Hero în august 2018.
În septembrie 2020, cele două companii au făcut o tranzacție în sens invers: Delivery Hero a cumpărat business-urile Glovo din America Latină, pentru 230 de milioane de euro.
În România, startup-ul Glovo este prezent de 3 ani, prin firma locală Glovoappro SRL, din București. Pe fondul restricțiilor de circulație a persoanelor și de funcționare a restaurantelor, aplicațiile de livrări au crescut, ca soluție de continuare a multor afaceri și, dar și de aprovizionare a populației cu cele necesare, pe timpul pandemiei COVD-19.
Potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor consultate de StartupCafe.ro, în anul 2020 Glovoappro SRL a avut venituri de 171,9 milioane de lei (circa 35 milioane euro), de mai bine de 5 ori mai mari decât în anul 2019, când înregistrase venituri totale de 32,4 milioane de lei (6,6 milioane de euro).
Dar și cheltuielile au fost mai mari și așa se face că Glovo a rămas pe pierderi în România și în anul excepțional 2020. Cheltuielile companiei din România au crescut de la 63,3 milioane lei (12,8 milioane euro) în 2019 la 184,7 milioane lei (37,5 milioane euro) în anul 2020.
Totuși, pierderile Glovo s-au diminuat în România, de la 30,8 milioane de lei (6,3 milioane euro) în anul 2019 la 12,7 miloane de lei (2,6 milioane euro) în 2020.
De asemenea, Glovoappro SRL și-a crescut personalul de la 34 de angajați în anul 2019 la 47 de oameni în 2020.
Glovo este un marketplace online care permite utilizatorilor să comande, să trimită și să primească diverse bunuri, cu ajutorul unei aplicații de mobil. Startup-ul a fost lansat în anul 2015, la Barcelona, de către doi tineri antreprenori, Oscar Pierre și Sacha Michaud, iar în România a pătruns în anul 2018.
În decembrie 2019, firma spaniolă a anunțat că a ajuns la statutul de unicorn, valorând cel puțin 1 miliard de dolari, în urma unei investiții de capital de risc de 150 de milioane de dolari acordată atunci de fondul Mubadala, din Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite).
Între timp, valoarea startup-ului a crescut și mai mult, având în vedere că numai investițiile pe care le-a obținut sunt de aproximativ 1,2 miliarde de dolari, în cei aproape 7 ani de existență.
De partea cealaltă, Delivery Hero a fost fondat în anul 2011, la Berlin, de Niklas Östberg, Kolja Hebenstreit, Lukasz Gadowski și Markus Fuhrmann. Compania este listată deja la Bursa de la Frankfurt și are o valoare de piață de aproape 25 de miliarde de euro, în prezent.