Denisa Crăciun
Firma românească de leasing și închirieri de mașini Autonom Services SA, deținută de frații Marius și Dan Ștefan, anunță un profit net de 22,5 milioane de lei în 2021, cu 28% mai mult față de 2019.
Compania a înregistrat venituri consolidate de 394,3 milioane de lei, o creștere cu 16% față de 2019, înainte de pandemie.
Anul trecut, Autonom a înregistrat cele mai ridicate valori din activitatea sa în ceea ce privește indicatorii relevanți de performanță.
„Ultimii doi ani ne-au arătat tuturor ce înseamnă un business în lumea VUCA: pandemie, crize sectoriale succesive, schimbări bruște de comportamente de consum, lanțuri de aprovizionare date peste cap, inflație galopantă, un conflict armat în Europa, dar și digitalizare accelerată, productivitate crescută, oportunități noi, reziliență și o adaptabilitate surprinzătoare”, a declarat Dan Ștefan, cofondator Autonom.
În ceea ce privește rezultatele financiare din 2021 la nivel de divizii cheie, serviciile de leasing operațional din cadrul Autonom Lease au generat venituri de 185,6 milioane de lei, în creștere cu 17% față de rezultatele din 2019, într-un context provocator, supus efectelor crizei semiconductorilor.
De asemenea, inflația a devenit prezentă în mai multe categorii de costuri care compun rata lunară de leasing operațional full service, precum asigurări, mentenanță, anvelope, mașină la schimb și costuri de administrare, iar în acest context produsul de leasing operațional al Autonom a fost mai atractiv.
Divizia de rent-a-car a Autonom a înregistrat venituri de 68,7 milioane de lei, în creștere cu 4% față de 2019, ca urmare a creșterii continue a cererii, concomitent cu creșterea tarifelor generată de penuria de mașini din piață.
În 2021 Autonom a atins un grad de ocupare a flotei de peste 88%. Divizia de AutoRulate a înregistrat venituri de 78,7 milioane de lei, o valoare record, în creștere cu 71% comparativ cu 2019.
„Trăim în continuare vremuri instabile și neașteptate într-o societate modernă – pandemia este încă prezentă în viețile noastre, iar războiul din Ucraina ne-a arătat că disputele geopolitice nu sunt doar în cărțile de istorie. Ultimii doi ani au demonstrat din nou că următoarea criză vine întotdeauna din locul cel mai puțin așteptat. Încă de la începutul companiei, ne-am confruntat cu diverse crize care ne-au antrenat să conducem și să dezvoltăm business-ul Autonom într-un mediu volatil, caracterizat de incertitudine și schimbări frecvente de direcție provenite fie din sfera politică, economică sau socială”, a adăugat Marius Ștefan, cofondator al Autonom.
El a mai spus că „așa cum s-a întâmplat și la începutul pandemiei de COVID-19, avem o situație financiară excelentă, după ce am reușit să atragem la sfârșitul anului 2021 o nouă rundă de finanțare prin intermediul pieței de capital. Acest lucru înseamnă că suntem foarte bine capitalizați pentru a profita de oportunitățile care pot apărea în perioada următoare pe piață”.
La finalul anului 2021, Autonom a reușit să atras 48 de milioane de euro prin intermediul pieței de capital.
Atragerea acestor noi fonduri face parte din prima etapă a programului de emisiuni de obligațiuni corporative, pe care compania dorește să-l deruleze în următorii 5 ani și prin care intenționează să atragă până la 250 de milioane de euro.
O parte din capitalul atras va fi utilizat pentru investiții în tranziția către flote verzi, importante pentru dezvoltarea sustenabilă a companiei.
În 2021, compania a demarat demareze proiecte pentru reducerea amprentei de carbon, precum achiziția de mașini hibride și electrice și evaluarea tuturor sediilor pentru instalarea de stații de încărcare.
„În 2022, Autonom continuă să își consolideze poziția pe piața de leasing operațional prin achiziționarea Țiriac Operating Lease”, a transmis compania.
Tranzacția a fost finalizată la mijlocul lunii aprilie, iar procesul de integrare a noii echipe, a proceselor de lucru și a noului portofoliu de clienți în structura Autonom a început.
Integrarea Țiriac Operating Lease va fi un proiect important pentru Autonom în 2022, pentru că firma se așteaptă la o desfășurare similară ca și în cazul integrării BT Operațional Leasing din 2018.