Ovidiu Popica

ANALIZA si CALENDAR: 2017 an decisiv pentru casele de marcat fiscale

Imagine principala
ANALIZA si CALENDAR: 2017 an decisiv pentru casele de marcat fiscale
Antreprenorii si afacerile care utilizeaza case de marcat fiscale au primit un ragaz suplimentar de un an de zile pana la introducerea obligatorile a noilor modele ce vor fi conectate la sistemul de monitorizare al ANAF. Spre finalul lui 2016, guvernul a amanat cu noua luni calendarul, prin ordonanta de urgenta 98/2016 publicata pe 21 decembrie 2016 in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1030.

Urmatorul moment important pentru aplicarea noului sistem va fi aprobarea modificarii normelor de aplicare a OUG 28/1999, lucru care ar trebui sa se intample pana la finalul lunii martie 2017. Introducerea noilor aparate de marcat electronice fiscale (AMEF) cu jurnal electronic, conectate direct la Fisc, se amana spre finalul lui 2017 respectiv inceputul lui 2018. Termenele din calendarul initial au fost din nou prelungite, pentru a doua oara, in principal din motive tehnice, dupa cum am aflat de la institutii si companii implicate in conceperea si aplicarea noului sistem.

Casele de marcat fiscale ar urma sa trimita date catre ANAF in timp real si sa contribuie semnificativ la reducera evaziunii; sistemul ar trebui sa fie pentru fisc un instrument mai eficient de urmarire a incasarilor la buget si de control al operatiunilor din comertul cu bunuri si servicii. Romania trebuie sa il introduca si pentru ca, altfel, risca sanctiuni din partea Uniunii Europene. 

Simplu descris, sistemul va functiona cam asa: noua casa de marcat va fi permanent conectata la sistemul de supraveghere si monitorizare de la ANAF care va primi informatii precum numele comerciantului, locul in care se afla casa de marcat, datele de identificare ale aparatului si, cel mai important pentru fisc, date privind operatiunile comerciale zilnice.

Sunt doua categorii mari de actori care participa la crearea arhitecturii noului sistem:  
  • autoritatile - ANAF, Ministerul Comunicatiilor, ICI (Institutul de Cercetare Dezvoltare in Informatica), pe de o parte 
  • companiile distribuitoare - cateva zeci de firme care vor vinde noile aparate de marcat fiscale si vor asigura service-ul si intretinerea acestora. 

    De introducerea noilor case de marcat sunt interesate zeci de mii de firme care potrivit legii sunt obligate sa adopte modelele de aparate ce urmeaza sa fie autorizate.

Ca o premiera, odata cu introducerea noului sistem, guvernul a investit, printr-o hotarare, Institutului National de Cercetare - Dezvoltare in Informatica (ICI) ca autoritate indreptatita sa avizeze tehnic modelele de aparate fiscale. ICI va fi deci, institutia care va verifica aparatele fiscale si va certifica faptul ca, tehnic, sunt conforme cu reglementarile. Practic, nici un aparat de marcat fiscal nu va putea fi folosit legal, fara avizul tehnic acordat de institut.

Industria caselor de marcat: cine sunt jucatorii 

Presedintele Patronatului Comerciantilor si Servisantilor de Case de Marcat din Romania, Marian Anghelescu a spus pentru StartupCafe.ro ca introducerea noului sistem va insemna practic inlocuirea ori modernizarea a aproape 1 milion de case de marcat, dupa cum reise din estimarile patronatului. Treptat, in functie de marimea afacerilor, modelele vechi nemodernizate vor fi scoase de pe piata.

Primii care vor fi obligati sa faca schimbarea - la inceputul lui 2018 daca nu survine o noua amanare - vor fi ceea ce legislatia numeste "marii operatori economici", adica lanturi de magazine precum Carrefour, Kaufland ori MegaImage. Un al doilea val va fi format din firmele mijlocii iar ultimii vor fi micii comercianti, cu cifre de afaceri mai reduse dar mult mai numerosi. 

Afacerile care fac incasari cash nu pot cumpara orice model de casa de marcat si nu de la oricine. Negustoria cu astfel de aparate este un domeniu reglementat de fisc si, potrivit datelor publice de la ministerul finantelor, la finalul lunii septembrie 2016, la ANAF erau inregistrate aproape 60 de firme autorizate ca distribuitori si peste 400 de modele de aparate de marcat electronice fiscale, inclusiv aparatele montate pe taximetre. Tot de autorizatie au nevoie si firmele sau tehnicienii care asigura reparatia si intretinerea aparatelor.

In dialogul cu autoritatile, industria este reprezentata de doua asociatii: Patronatul Comerciantilor si Servisantilor de Case de Marcat din Romania si Asociatia Distribuitorilor de Aparate de Marcat Electronice Fiscale din Romania - ADAMEF. Ambele organizatii au reprezentanti ce participa la grupuri de lucru impreuna cu celelalte institutii implicate in discutarea aspectelor tehnice. Potrivit informatiilor publice de pe site-ul ICI, ultima intalnire a grupurilor de lucru a avut loc la inceputul lunii octombrie 2016.

Unul dintre participantii la grupul de lucru ne-a spus ca dupa ultimele intalniri a devenit evident ca termenele din calendarul deja amanat nu puteau fi respectate si era nevoie de o noua prelungire. "Asteptam o serie de lamuriri tehnice de la ANAF precum si aprobarea unor modificari la normele de aplicare. Probabil, vom relua sedintele grupului de lucru dupa sarbatori", ne-a spus, telefonic, Simona Predescu, jurist la ICI.

Caz particular: taximetrele  

Una dintre afacerile care va fi, la randu-i, obligata sa foloseasca noile case de marcat va fi taximetria unde, spun autoritatile, evaziunea fiscala este o practica des intalnita. Inca din 2013, Hotnews a prezentat intr-o investigatie cum functioneaza "cuartul si maimuta", doua metode prin care taximetristii care vor sa evite plata impozitelor "pacalesc" aparatele de taxat. Cu astfel de dispozitive folosite ilegal, clientii platesc mai scump cursele iar statul este pacalit la taxe.

Presedintele Camerei Taximetristilor din Bucuresti, Valentin Stefanescu, afirma pentru HotNews.ro ca metoda "maimutei si cuartului" este folosita de mai bine de 50% dintre taximetristii din Capitala, iar evaziunea fiscala ar ajunge, la nivel national, la sute de milioane de euro. Pe de alta parte, firmele mari de taximetrie se apara spunand ca "maimuta si cuartul" sunt metode folosite de taximetristii independenti si ca, in flotele mari, acestea nu sunt practici acceptate. 

Vor rezolva noile aparate problema evaziunii in serviciile de taximetre? Raspunsul, spun specialisti in electronica si programare, depinde in buna masura de solutia tehnica pe care o vor aproba autoritatile si de tipurile de aparate pe care firmele de taximetrie le vor montata - obligatoriu - pe masini.

Daca aparatul e bine conceput, securizat si construit in asa fel incat sa nu se poata umbla la el fara ca autoritatile de control sa poata descoperi acest lucru, sansele de a pacali sistemul scad drastic. "E foarte costisitor sa faci reverse engineering (n.r. - dezasamblarea, analizarea componentelor, a modului de functionare si a programelor) pentru ca apoi sa gasesti o bresa, intr-un sistem bine conceput si securizat", e de parere Radu Moisan, programator specializat in hardware pentru taximetrie.

Potrivit unor estimari din industrie, pe piata sunt active in jur de 50.000 de aparate de taxat iar inlocuirea ori, eventual, modernizarea acestora va insemna cheltuieli semnificative pentru firmele cu flote mari de taxiuri, pe de o parte, dar si pentru taximetristii independenti, pe de alta parte. 

Noile termene din calendarul oficial al introducerii caselor de marcat  

Amanarea decisa spre finalul lui 2016 ar trebui sa dea posibilitatea atat distribuitorilor cat si comerciantilor sa se pregateasca pentru introducerea noilor aparate de marcat fiscale. ICI, autoritatea tehnica in domeniu, a creat pe site-ul institutiei o sectiune speciala dedicata caselor de marcatunde puteti gasi informatii utile despre legislatie, un calendar al termenelor (n.r. - din ce am aflat de la ICI, datele din calendar vor fi actualizate oficial, dupa publicarea ordonantei aprobata recent de guvern) precum si un sumar al activitatilor pe acest subiect. 

Potrivit calculelor Startupcafe.ro, reiese ca 2017 va fi anul decisiv pentru pregatirea introducerii caselor de marcat (finalizarea reglementarilor, inregistrarea distribuitorilor, avizarea tehnica a aparatelor) iar din 2018, etapizat in functie de marile, comerciantii vor fi obligati sa foloseasca doar aparatele noi de marcat.


Termen vechiActivitateTermen nou (calculat de StartupCafe.ro)Comentariu StartupCafe.ro
30/06/2016„Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se vor modifica în mod corespunzător până la data de 30 iunie 2016.”
Cf. O.U.G. 91/2014 Art. III
31/03/2017Se aproba normele de aplicare pentru noile case de marcat
30/06/2016„Informaţiile conţinute în registrul prevăzut la art. 3¹ alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi metodologia şi procedura de înregistrare a acestora se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, până la data de 30 iunie 2016.”
Cf. O.U.G. 91/2014 Art. II. (7),
O.U.G. 28/1999 Art.3¹ alin. (1) face referire la Registrul distribuitorilor autorizaţi şi a aparatelor de marcat electronice fiscale.
31/03/2017Presedintele ANAF aproba procedura de inregistrare in registrul distribuitorilor autorizati AMEF
30/06/2016„Ordinul comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului comunicaţiilor şi pentru societatea informaţională, prevăzut la art. 5 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă până la data de 30 iunie 2016.”
Cf. O.U.G. 91/2014 Art. II. (7),
O.U.G. 28/1999 Art.5 alin. (11) face referire la procedura de avizare tehnică a modelelor aparatelelor de marcat electronice fiscale definite la art.3 alin. (2)
31/03/2017MFP si MCSI aproba prin ordin comun procedura de avizare tehnica a modelelor AMEF
31/07/2016„Dispoziţiile art. 5 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică începând cu data de 31 iulie 2016.”
Cf. O.U.G. 91/2014 Art. II. (8),
O.U.G.28/1999 Art.5 alin. (10) „Pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2), avizul tehnic favorabil se eliberează de către instituţia publică/instituţia de drept public, desemnată prin ordin al ministrului pentru societatea informaţională”
01/05/2017ICI incepe eliberarea avizelor tehnice pentru AMEF
01/10/2016„Începând cu data de 1 octombrie 2016, Comisia autorizează numai distribuitori pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.”
Cf. O.U.G. 91/2014 Art. II. (1)
01/07/2017Nu se mai autorizeaza distribuitori de case de marcat model vechi
01/01/2017„Începând cu data de 1 ianuarie 2017, se interzice comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.”
Cf. O.U.G. 91/2014 Art. II. (2)
01/10/2017Distribuitorii nu mai pot vinde case de marcat model vechi
01/04/2017„Începând cu data de 1 aprilie 2017, operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili, potrivit dispoziţiilor legale, au obligaţia de a utiliza numai case de marcat definite la art. 3 alin. (2)din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.”
Cf. O.U.G. 91/2014 Art. II. (3)
01/01/2018Marile firme incep folosirea doar a noilor AMEF
01/07/2017„Începând cu data de 1 iulie 2017, operatorii economici care au calitatea de contribuabili mijlocii, potrivit dispoziţiilor legale, au obligaţia de a utiliza numai case de marcat definite la art. 3 alin. (2)din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.”
Cf. O.U.G. 91/2014 Art. II. (4)
01/04/2018Firmele mijlocii incep folosirea doar a noilor AMEF
01/11/2017„Începând cu data de 1 noiembrie 2017, operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici, potrivit dispoziţiilor legale, au obligaţia de a utiliza numai case de marcat definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.”
Cf. O.U.G. 91/2014 Art. II. (5)
01/08/2018Firmele mici incep folosirea doar a noilor AMEF
01/02/2018„Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, până la data de 1 februarie 2018.”
cf. O.U.G 28/1999 Art. 31 alin. (5)
01/11/2018Seful ANAF aproba procedura de conectare la sistemul national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale
Parallax

Vizualizari
2170
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Greu Bonurile doar cu pornirea suma totala sunt obtinute prin cuart. Pe patronul firmei sau detinatorul licentei taxi nu-l intereseaza de bonuri sau incasari pe zi, pe el il intereseaza ca cel care a inchiriat licenta de la el sau soferul care sta in trafic pentru el sa-i aduca planul stabilit. Cuartul nu este vazut ca ceva problematic, practic el are utilitate doar in relatia cu statul.

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri