UPDATE Statul versus PFA - te loveste cu Posta si pareaza cu Finantele. MFP: Posta poate vinde si in prezent plicuri si alte bunuri si servicii catre populatie
claudiu.zamfirr

UPDATE Statul versus PFA - te loveste cu Posta si pareaza cu Finantele. MFP: Posta poate vinde si in prezent plicuri si alte bunuri si servicii catre populatie

Imagine principala
UPDATE Statul versus PFA - te loveste cu Posta si pareaza cu Finantele. MFP: Posta poate vinde si in prezent plicuri si alte bunuri si servicii catre populatie
Persoanele fizice autorizate, fermierii si alti contribuabili care aveau
termen 25 mai pentru a depune declaratiile de venit 200 au avut o
problema cand au ales sa faca procedura prin Posta Romana: operatorul
postal de stat nu mai vindea plicuri de doua luni. Posta statului arata
cu degetul spre Ministerul Finantelor Publice (MFP), acuzandu-l ca nu a
elaborat inca metodologia care i-ar fi permis sa cumpere noi case de
marcat, fara de care angajatii de la ghiseele Postei nu pot sa vanda plicuri la
ghisee. Practic, Ministerul de Finante este responsabil cu colectarea
taxelor inclusiv pentru PFA, dar acelasi minister este cel care a
ingreunat  transmiterea prin posta a declaratiilor de venit necesare
taxarii. UPDATE: MFP sustine ca Posta Romana poate sa vanda si in prezent
plicuri si alte bunuri si servicii catre populatie, cu actualele case de
marcat.


Reporterul StartupCafe, alaturi de alti contribuabili care trebuia sa-si depuna declaratiile de venit 200 pana pe 25 mai, a ales ca procedura trimiterea documentului prin Posta.

Declaratiile pot fi depuse fie direct la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) - administratia finantelor publice teritoriala aferenta, fie prin sistemul electornic Spatiul Privat Virtual (despre a carui activare si functionare s-a mai scris), fie prin Posta.

Anul acesta, problemele au aparut la contribuabilii care au ales varianta a treia - Posta Romana. Persoanele fizice autorizate (PFA), persoanele fizice independnete (PFI), fermieri, cei care obtin venituri din drepturi de autor, proprietarii care iau bani din chirii sunt obligati sa depuna declaratiile de venit 200.

"Nu vindem plicuri, gasiti la librarie", a fost raspunsul unei postarite de la un oficiu al Postei Romane din apropiere de Piata Revolutiei din Bucuresti (aproape de Sala Palatului). Pentru orice contribuabil care nu cunostea zona, sa gaseasca o papetarie sau o librarie care sa-i vanda pretiosul plic se dovedea o pierdere de timp.

Reporterul StartupCafe a consumat circa 30 de minute pentru a gasi plicurile, insa alti contribuabili s-au plans de trambalari mai cronofage. Marti, un reporter al publicatiei Gandul.info a relatat ca 40 de minute a pierdut doar la coada la un oficiu postal din Berceni, pentru a fi trimis in piata dupa plic.

"Asa-ti trebuie daca lasi pe ultima zi!", te mustra vocea constiintei.

Explicatiile Postei Romane ilustreaza, insa, mecanismul institutional in care statul roman isi prinde contribuabilii.

Posta Romana da vina pe Ministerul Finantelor si spune ca acesta nu i-a elaborat metodologia care sa-i permita sa vanda plicuri

Chestionata de StartupCafe, Posta Romana a comunicat oficial, prin Biroul sau de presa, ca nu mai vinde plicuri.

Compania de stat sustine ca trebuie sa-si schimbe casele de marcat pentru a putea sa reia vanzarea de plicuri. Posta are insa o problema - din 2016, Finantele o obliga sa-si ia case de marcat cu jurnal electornic. Prin urmare, daca isi modifica acum vechile case de marcat, din 2016 Posta trebuie sa-si ia altele, cu jurnal electronic.

"Lipsa plicurilor de la vanzare in oficiile Postei Romane este o situatie temporara, care tine de ratiuni tehnice. Mai exact, noile prevederi legislative - care impun, incepand cu 2016, obligativitatea introducerii caselor de marcat cu jurnal electronic - se suprapun unei situatii interne: Posta Romana trebuie sa refiscalizeze casele de marcat (cu rola de hartie) de pe fostele Directii Regionale (desfiintate in urma reorganizarii companiei) pe datele de identificare fiscala ale Postei Romane.

Compania a initiat demersuri pentru a refiscaliza aceste aparate, dar lipsa firmelor abilitate sa realizeze acest up-date tehnic a prelungit procedura. In acest moment, Posta Romana se afla in situatia de a gasi un operator care sa faca un up-date al caselor de marcat din dotarea companiei, operatiune costisitoare si, in cele din urma, inutila in contextul noii realitati legislative", a explicat Posta Romana, intr-un raspuns transmis StartupCafe.

Asa ca operatorul de curierat de stat s-a apucat sa cumpere case de marcat cu jurnal electronic (obligatorii din 2016), dar nu poate demara efectiv achizitia din cauza.... Ministerului Finantelor Publice, care nu i-a elaborat metodologia care sa-i permita procedura.

"Mai exact, Posta Romana, in acest moment, elaboreaza procedura de achizitie publica a unor case de marcat cu jurnal electronic, insa metodologia dupa care ar urma sa functioneze intregul sistem al acestor aparate nu a fost inca elaborata de Ministerul Finantelor Publice. Pana la clarificarea situatiei, operatorul national de servicii postale cauta solutii rapide si care sa nu implice costuri suplimentare", se plange Posta Romana.

In final, compania de stat da asigurari ca face tot ce poate sa aduca plicuri la ghisee.

"Scopul nostru este sa repunem plicurile in vanzare in cel mai scurt timp posibil. Regretam situatia creata si ii asiguram pe clienti ca facem toate eforturile pentru rezolvarea acestui inconvenient" - sustine Posta Romana in raspunsul adresat HotNews si StartupCafe.

Pe scurt, situatia arata asa, conform celor descrise de Posta si de contactul direct al reporterului StartupCafe cu realitatea fiscala:

1. Statul, prin Ministerul Finantelor Publice (MFP) a obligat PFA-urile, PFI-urile si alti contribuabili sa-si depuna declaratiile fiscale 200 la ANAF-ul din subordinea ministerului, pana pe 25 mai.

2. Tot statul, prin Ministerul Finantelor, da posibilitatea contribuabilului sa faca depunerea prin Posta, dar acelasi stat, prin Posta Romana (pe care o detine majoritar), il lasa pe contribuabil sa vina la ghiseul postal, dar nu-i vinde si plic pentru a-si trimite declaratia la ANAF.

3. Acelasi stat, prin acelasi Minister al Finantelor, obliga si Posta Romana sa-si schimbe casele de marcat (din 2016, oficial  dar operational, de acum).

4. Tot statul roman si tot prin Ministerul Finantelor nu-i permite Postei sa cumpere casele de marcat noi, pentru ca nu-i elaboreaza (momentan) metodologia necesara si obligatorie.

5. Si pentru ca cercul sa se inchida, acelasi stat roman, prin acelasi Minister de Finante, obliga contribuabilul sa depuna declaratia 200.

StartupCafe a solicitat si Ministerului Finantelor Publice un punct de vedere, marti dimineata, insa pana la ora publicarii articolului nu am primit vreun raspuns. Imediat ce vom primi raspunsul MFP, il vom publica.

MFP: Posta putea sa vanda plicuri la ghisee

Ministerul Finantelor a reactionat miercuri la afirmatiile Postei Romane. MFP sustine ca Posta putea sa vanda plicuri si pe casele de marcat pe care le are in prezent.

"Precizam ca nici utilizarea de plicuri de catre Posta Romana si nici modificarile intervenite in structura organizatorica a Postei Romane nu au absolut nicio incidenta cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2014 (care reglementeaza casele de marcat cu jurnal electronic - n.r.). Aceste operatiuni de vanzare a plicurilor (ca, de altfel, a oricaror alte bunuri sau servicii catre populatie - nota MFP) si, respectiv, de modificare a datelor de identificare a operatorului economic in memoria casei de marcat se pot realiza exact in aceleasi conditii in care s-au realizat din anul 1999 si pana in prezent, folosind casele de marcat existente", a precizat miercuri Ministerul Finantelor, intr-o reactie la afirmatiile Postei Romane.

Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014, care modifica si completeaza Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, a fost reglementata autorizarea caselor de marcat cu jurnal electronic si inlocuirea etapizata a vechilor aparate de marcat, pe grupe de contribuabili, a mentionat MFP.

"Acest lucru le va permite importatorilor si distribuitorilor sa-si lichideze stocurile de modele vechi si sa obtina avizul tehnic favorabil si autorizatia de distributie pentru noile modele, iar utilizatorilor le va permite sa isi achizitioneze treptat noile aparate, fara pierderi financiare si fara perturbarea activitatii comerciale", explica ministerul.

In context, MFP subliniaza ca trebuie sa emita ordinul privind casele cu jurnal electronic impreuna cu Ministerul Societatii Informationale, adica actionarul majoritar al Postei.

"Conform termenelor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, asa cum a fost modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014, pana la data de 31 august 2015, Ministerul Finantelor Publice modifica si completeaza, in mod corespunzator, prevederile normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 si emite, impreuna cu Ministerul pentru Societatea Informationala, ordinul comun prin care se aproba procedura de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic", precizeaza MFP .

"Avand in vedere cele precizate mai sus, afirmatiile referitoare la o intarziere a Ministerului Finantelor Publice de a emite normele metodologice de aplicare, ca urmare a aprobarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2014, sunt complet nefondate, termenul legal fiind 31 august 2015. Mai mult, potrivit prevederilor de natura tranzitorie prevazute de art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014, achizitia de case de marcat noi cu jurnal electronic urmeaza sa se realizeze doar incepand cu data de 1 ianuarie 2016", adauga MFP.

In concluzie, MFP subliniaza ca Posta are timp pana pe 1 aprilie 2016 sa-si ia case de marcat cu jurnal electronic.

"In aceste conditii, nici macar nu se poate pune problema ca in prezent, in luna mai 2015, Posta Romana sa fie impiedicata sa-si achizitioneze case de marcat noi cu jurnal electronic, pentru ca pana la data de 1 ianuarie 2016 niciun operator economic din Romania nu este obligat sa o faca, procedurile de achizitie a acestor case de marcat urmand sa fie obligatorii doar incepand cu aceasta data, potrivit dispozitiilor legale in vigoare indicate mai sus. Termenul de la care marii contribuabili (prima categorie de operatori economici vizati) sunt obligati sa utilizeze case de marcat noi este 1 aprilie 2016", spune Ministerul Finantelor Publice.

De asemenea, MFP arata ca legislatia prevede termene tranzitorii care nu pun presiune pe operatorii economici.

"Termenele tranzitorii de implementare largi, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014, au avut in vedere tocmai acest lucru, respectiv sa nu determine niciun fel de presiuni si perturbari ale activitatilor desfasurate de operatorii economici", sustine ministerul.




Ironie: oficiul postal de la Piata Revolutiei are vizavi un sediu ANAF - Vamile, cei drept (click pentru de extinde)


Ce alte solutii are contribuabilul sa-si depuna declaratia 200


Prima modalitate este depunerea efectiva a declaratiei 200 direct la ANAF - Administratia Finantelor Publice (AFP) teritoriala de care apartine contribuabilul respectiv. Dezavantajele sunt: drumul, care uneori poate sa fie destul de lung, si, mai rau, cozile mari, pentru ca acolo se aduna contribuabili din mai multe zone ale teritorului pe care il are in grija acea AFP.

A doua solutie alternativa la goana dupa plicuri este Spatiul Privat Virtual, un sistem pe internet pe care ANAF l-a lansat in septembrie 2014.

Atunci cand a fost lansat sistemul electoronic reporterul HotNews a constatat ca, daca locuiesti in Bucuresti sau Ilfov si vrei sa accesezi online Spatiul Privat Virtual pentru a vedea ce obligatii fiscale ai de platit, trebuie sa te inregistrezi pe site-ul www.anaf.ro si sa-ti fie validata aceasta inregistrare.

Validarea se face in doua moduri: ori te duci personal la Ghiseu, la orice sediu ANAF din cele doua judete, ori - pentru cei cu venituri din activitati independente - introducand numarul de inregistrare al unei decizii ANAF.

"Pentru ca nu am gasit o decizie ANAF, a trebuit sa ma duc la cea mai apropiata administratie fiscala pentru validarea datelor", relata reporterul Hotnews in septembrie 2014, despre experienta sa cu sistemul inline al ANAF.

Posta Romana, un colos de stat: 27.500 de angajati, 80% din toate subunitatile din tara

Posta Romana este un colos al statului roman - compania are 27.500 de salariati si detine 80% din subunitatile postale active la nivel national. Cu toate acestea, statul nu a reusit sa o privatizeze sau sa-i imbunatateasca performantele semnificativ, pana acum. Compania este detinuta in proprotie de 75% de statul roman, prin Ministerul Societatii Informationale, si 25% de Fondul Proprietatea.

Data limita pentru privatizarea Postei Romane este 28 septembrie 2015, a declarat, in 12 mai  2015, directorul companiei, Alexandru Petrescu.

El a precizat ca Posta belgiana bPost este primul pretendent. "Privatizarea are o data limita de 28 septembrie. Suntem in proces de due diligence cu bpost, posta belgiana. La momentul de fata ei fac toate explorarile economice necesare pentru a intelege cat mai bine situatia financiara trecuta, prezenta si eventual sa-si stabileasca reperele unui business plan de viitor. La momentul de fata, alaturi de ei, avem discutii cu oficialii Comisiei Europene in ceea ce priveste identificarea elementelor de ajutor de stat din contractele prezente sau trecute. Sper sa finalizam astfel incat cei de la bpost sa poata fi in pozitia de a depune o oferta angajanta de aceasta data", a spus Petrescu, pentru HotNews.ro.

Ce ar insemna mai exact data de 28 septembrie si ce se va intampla daca bPost nu va depune o oferta angajanta? "28 septembrie ar trebui sa fie data la care noul investitor, daca este acceptat in urma depunerii ofertei, ar trebui sa se inregistreze la Registrul Comertului", a raspuns seful Postei.

Intre timp, compania de stat s-ar fi redresat. "Sa nu uitam ca in 2014 am platit 88 de milioane de euro la bugetul de stat. Sper ca potentialii investitori sa inteleaga ca situatia financiara a companiei astazi  este una diferita fata de 2012 - este primul an in care intram pe profit", a spus Petrescu.
Vizualizari
42
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings