Firmele mici si mijlocii, persoanele fizice autorizate si alti agenti economici din Romania vor putea primi fonduri europene substantiale pentru investitii in mici afaceri cu restaurante si turism cu tematica pescareasca, precum si pentru crescatorii de peste si utilaje de prelucrare a pestelui. Banii vor fi disponibili prin 3 linii de finantare, in valoare totala de circa 94 milioane de euro, care urmeaza sa se deschida in jurul datei de 15 iulie 2016, in cadrul noului Program Operational Pescuit (POP) 2014-2020. Autoritatea de Management pentru Programul Operational Pescuit (POPAM), din subordinea Ministerului Agriculturii, a anuntat ca intentioneaza sa lanseze, pe 15 iulie, 5 masuri de finantare din noii bani europeni, din care 3 lunii destinate intreprinderilor mici si mijlocii ne-au atras atentia:
1. Pana la 75.000 euro pentru restaurante pescaresti si alte activitati
Masura I.6. - Diversificarea veniturilor si noi forme de venit din cadrul POP 2014-2020 va avea o alocare totala de 3,6 milioane de euro pana in anul 2020, iar apelul de proiecte care ar urma sa fie lansat in jurul datei de 15 iulie va totaliza in jur de 900.000 de euro, dupa cum au declarat, pentru StartupCafe.ro, functionari din cadrul Autoritatii de Management.
Potrivit Ghidului solicitantului deja aprobat, in cadrul acestei linii de finantare se vor acorda ajutoare nerambursabile de maximum 75.000 euro si minimum 2.500 euro. Microintreprinderile si firmele mici si mijlocii (IMM) vor putea obtine finantari de pana la
50% din valoarea totala eligibila a proiectului, ceea ce inseamna ca un proiect eligibil poate avea o valoare totala de
5.000 euro - 150.000 euro. Practic, solicitantul trebuie sa contribuie si el cu jumatate din proiect.
Cine va putea lua banii? Eligibile pentru acest ajutor nerambursabil sunt persoanele juridice care desfasoara activitati in domeniul pescuitului si sunt organizate intr-una din urmatoarele forme juridice:
- Persoana fizica autorizata (PFA)
- Societate cu raspundere limitata - SRL
- Intreprinderi individuale
- Intreprinderi familiale
- Societate in nume colectiv - SNC
- Societate in comandita simpla
- Societate pe actiuni - SA
- Societate in comandita pe actiuni.
Pentru a putea accesa banii, solicitantii trebuie sa fi desfasurat activitati de pescuit macar 60 de zile in ultimii doi ani si sa prezinte un pan de afaceri.
Ce isi vor putea cumpara antreprenorii cu banii europeni? In cadrul acestei scheme de finantare, antreprenorii pot sa faca diverse investitii:
- investitii la bordul ambarcatiunilor de pescuit;
- turismul pentru pescuitul cu undita;
- restaurante;
- servicii de mediu aferente pescuitului;
- activitati educationale care privesc pescuitul.
Printre cheltuielile care pot fi efectuate cu banii europeni se numara:a) Cheltuieli cu constructia, modernizarea sau extinderea cladirilor
b) Cheltuieli cu achizitia terenului in cuantum de 10% din valoarea totala eligibila a proiectului
g) Cheltuieli pentru consultanta
h) Cheltuieli cu logistica
i) Cheltuieli cu auditul proiectului
j) Cheltuieli cu informarea si publicitatea proiectului.
2. Pana la 2 milioane de euro pentru crescatorii de peste
Masura II.2. - Investitii productive in acvacultura are o alocare totala de aroape 77,5 milioane euro pana in anul 2020, dar, bineinteles, apelul de proiecte care se va deschide in jurul datei de 15 iulie va pune la dispozitie o suma mai mica, ce va fi mentionata atunci.
Schema de finantare, derulata tot in Programul Operational Pescuit (POP), isi propune stimularea acvaculturii durabile din punctul de vedere al mediului eficiente din punctul de vedere al utilizarii resurselor, inovatoare, competitive si bazate pe cunoastere.
Cati bani se vor da? Conform Ghidului solicitantului, in forma aprobata, v
aloarea totala eligibila nerambursabila a unui singur proiect va fi de maximum 2 milioane de euro. Valoarea eligibila minima a unui proiect va fi de 5.000 de euro. Microintreprinderile si firmele mici si mijlocii (IMM) vor putea beneficia de ajutor nerambursabil de
50% din valoarea proiectului de invetitii, ceea ce inseamna ca trebuie sa puna si ele jumatate din banii pentru investitii.
Firmele mari vor beneficia de fonduri UE de numai 30% din investitie, ceea ce inseamna ca vor trebuie sa contribuie cu 70% din valoare.
Ce investitii vor putea face antreprenorii? Potrivit Ghidului solicitantului, antreprenorii vor putea face:
a) investitii productive in acvacultura;
b) investitii in diversificarea productiei de acvacultura si a speciilor de cultura;
c) investitii in modernizarea unitatilor de acvacultura, inclusiv imbunatatirea conditiilor de lucru si de siguranta a lucratorilor din domeniul acvaculturii;
d) investitii in imbunatatirea si modernizarea referitoare la sanatatea si bunastarea animalelor, inclusiv achizitionarea de echipamente in scopul de a proteja fermele impotriva animalelor salbatice de prada;
f) investitiile care vizeaza sporirea calitatii sau a valorii produselor de acvacultura;
g) investitii in refacerea iazurilor sau a lagunelor existente utilizate pentru acvacultura prin indepartarea malului sau investitiile menite sa previna depunerea malului;
h) investitii in diversificarea veniturilor obtinute de intreprinderile din domeniul acvaculturii prin dezvoltarea unor activitati complementare. Aici se acorda sprijin pentru activitatile complementare legate de activitatea de acvacultura, cum ar fi restaurantele pescaresti sau turismul orientat spre pescuit. 3. Pana la 1 milion de euro pentru fabricute de preparate pescaresti
Masura IV.4. - Prelucrarea produselor pescaresti si de acvacultura are disponibila o alocare totala de 13,6 milioane de euro, pana in anul 2020, din fonduri europene si de la bugetul de stat. Din aceasta suma, in apelul de proiecte preconizat pentru 15 iulie 2016 ar urma sa se puna la dispozitie o suma mai mica, ce va fi anuntata atunci.
Valoarea eligibila nerambursabila a proiectuui va fi de maximum 1 milion de euro, conform Ghiului solicitantului in forma aprobata. Valoarea eligibila minima a unui proiect va fi de 5.000 de euro.
Intensitatea sprijinului nerambusabil este de 50% pentru IMM-uri, ceea ce inseamna ca si antreprenorul solicitant - din categoria IMM - trebuie sa contribuie cu jumatate din proiect.
Vor putea cere banii europeni din Masura IV.4:
- Persoana fizica autorizata (PFA)
- Societatea cu raspundere limitata - SRL
- Intreprinderi individuale
- Intreprinderi familiale
- Societate in nume colectiv - SNC
- Societate in comandita simpla
- Societate pe actiuni - SA
- Societate in comandita pe actiuni
Afacerile care pot fi finantate din acesti bani trebuie sa fie in:
- prelucrarea produselor pescaresti si de acvacultura care contribuie la economia de energie si reduc impactul asupra mediului sau care privesc tratamentul deseurilor;
- prelucrarea produselor pescaresti si de acvacultura care imbunatatesc siguranta, igiena si conditiile de munca;
- prelucrarea subproduselor pescaresti si de acvacultura care rezula din prelucrarea principala;
- produse de pescarie noi sau imbunatatite;
- si altele
Concret, banii pot fi cheltuiti pe:
-obtinerea si amenajarea terenului pentru activitate,
- asigurarea utilitatilor,
- investitii de baza si achizitie de constructii,
- construirea de unitati de procesare,
- echipamente de procesare,
- instalatii de depozitare, camere frigorifice,
-software, sisteme de monitorizare,
-asistenta tehnica si proiecte,
-si altele.
Unde se depun cererile de finantare
Cererile de finantare se vor depune elecroic, prin
sistemul MySMIS (AICI), odata cu deschiderea ofciala a liniilor de bani europeni.
Sistemul de depunere va fi unul de tip competitiv, cu data-limita. Asta inseamna, ca intr-un anumit interval care va fi anunat la deschiderea apelului (poate fi de o luna sau doua, de exemplu), solicitantii pot transmite cereri de finantare si planuri de afaceri conform instructiunilor de pe site-ul autoritatii de management pentru POP.
Resurse utile:Descarca de pe site-ul POPAM Ghidurile solicitantului pentru, modelele de planuri de afaceri si alte documente necesare la inscrierea pentru banii europeni din cele 3 linii de finantare. Urmareste AICI tutorialele pentru depunerea cererilor de finantare prin sistemul MySMIS.Contacte in teritoriu:DGP-AMPOP, municipiul Bucureşti - Tel: 021-307 9802, Fax; 021 307 2474
CR Braşov (pentru judetele Braşov, Covasna, Harghita, Mureş, Sibiu)- tel: 0725.256.235 ; 0725.256.236
CR Bucureşti (pentru Bucuresti, Ilfov, Arges, Dâmboviţa, Giurgiu, Prahova): Tel. 0725.256.223 ; 0725.256.224
CR Constanţa (Constanţa, Ialomiţa, Călăraşi) - tel: 0241.511.580; 0725.256.231; 0725.256.232; 0725.256.218
CR Cluj (pentru judetele Cluj, Alba, Bistriţa-Năsăud, Maramureş, Satu-Mare, Sălaj) Tel. 0725.256.233; 0725.256.234
CR Dolj (pentru judetele Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt, Teleorman, Vâlcea) - tel: 0725.256.221
CR Galaţi (pentru judetele Brăila, Buzău, Galaţi, Vrancea) - tel: 0725.256.225; 0725.256.226
CR Iaşi (pentru judetele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava, Vaslui) - tel: 0232.462.857; 0725.256.229; 0725.256.230.
CR Timiş (pentru judetele Arad, Bihor, Caraş Severin, Hunedoara, Timiş) - tel: 0725.256.228; 0726.777.657.
CR Tulcea (pentru judetul Tulcea) - Tel. 0725.256.237; 0725.256.238.