Michal Dzoga, Intel Corporation: Trei lucruri esentiale ca sa gasesti investitii pentru startup - Finantari - StartupCafe.ro
raluca.abrihann

Michal Dzoga, Intel Corporation: Trei lucruri esentiale ca sa gasesti investitii pentru startup

Imagine principala
Michal Dzoga, Intel Corporation: Trei lucruri esentiale ca sa gasesti investitii pentru startup
Antreprenorilor romani  le e mai usor sa gaseasca investitii in tarile Europei de Vest dar se pot folosi de fondurile europene ca sa-si finanteze startup-urile, spune unul dintre vicepresedintii Intel, Michal Dzoga. Sef al Corporate Affairs EMEA si fondator al uneia dintre cele mai mari competitii europene dedicate startup-urilor, "Challenge Up!", Dzoga a vorbit pentru StartupcCafe.ro despre industria startup-urilor din tarile vecine Romaniei, in comparatie cu cea din statele vest europene si despre principalele provocari pe care companiile aflate la inceput de drum trebuie sa le depaseasca.

"Daca in urma cu cinci ani cei mai multi participanti la astfel de competitii erau din Europa de Vest, lucrurile s-au schimbat; acum sunt foarte multe startup-uri participante din tarile central si est europene", constata Christian Morales, vicepresedinte si general manager EMEA, Intel Corporation.

Exista un decalaj intre cele doua regiuni dar acesta devine din ce in ce mai mic, mai ales pentru ca CEE are cateva puncte forte, precum numarul mare de specialisti in programare si solutii software, mai arata reprezentantii companiei.

"Este adevarat ca in marile orase din Europa de Vest ecosistemul startup-urilor este mai dezvoltat - ne referim aici la posibilitatile de a gasi finantare, la mentorii disponibili, potentiali clienti. Spre exemplu, daca ai un startup in domeniul automotiv este evident ca iti va fi mult mai usor sa gasesti toate aceste elemente in Germania, decat in Romania sau Polonia. Dar distanta dintre pietele europene se diminueaza pentru ca poti sa calatoresti sa sa iti deschizi o afacere oriunde. Practic, Europa devine o tara mai mare", spune Michal Dzoga, Intel Corporate Affairs EMEA si fondator al Challenge Up! 

Declaratia lui este confirmata si de startup-ul romanesc, finalist in aceasta competitie, DeviceHub.net, care este creat de romani, la care lucreaza o echipa 100% romanesca, dar firma este inregistrata in Polonia. Mai mult, potrivit lui Ionut Cotoi, fondatorul startup-ului, s-ar putea ca firma sa se mute curand la Londra unde exista mult mai multe oportunitati de a gasi investitori.


Citeste povestea  DeviceHub.net - startup-ul romanesc, finalist la Challenge Up!

"E adevarat ca in Romania si in alte tari din jur nu este foarte usor sa gasesti finantare pentru firmele mici pentru ca sunt mult mai putini business angels decat in alte tari europene, mai putine fonduri de investitii private, dar pe de alta parte exista avantajul fondurilor de la Uniunea Europeana", mai adauga Michal Dzoga.



Michal Dzoga: Sunt trei lucruri esentiale de care trebuie sa tii cont ca sa gasesti investitii pentru startup

1. Validarea produsului: 
Trebuie sa poti sa dovedesti utilitatea produsului tau - indiferent de cat de buna este tehnologia pe care o construiesti, daca nu exista o nevoie in piata pentru solutia respectiva, daca nu ai clienti care sa iti valideze utilitatea produsului nu vei gasi nici investitori.

2. Trebuie sa convingi investitorul ca echipa ta nu este capabila doar sa livreze tehnologia ci si sa construiasca o firma de succes. Nimeni nu va investi intr-o mana de oameni care cred ca au idei bune, trebuie sa demonstrezi ca poti sa conduci un business.

3. Trebuie sa stii exact care este valoarea produsului tau. Urmareste competitia din piata si fii cababil sa convingi ca produsul tau este diferit fata de ce au altii. Ca este unic.


VP-ul Intel despre principalele provocari ale unui startup:

  • Sa se faca remarcat: Ecosistemul startup-urilor este in plina expansiune, asa ca cea mai mare provocare a unui startup este acum aceea de a reusi sa se faca vizibil pentru potentialii parteneri de afaceri, investitori si clienti, arata reprezentantul Intel.
  • Sa aduca ceva nou in piata: Se intampla ca startup-urile sa faca greseala de a nu scana suficient piata inainte de lansa un produs si dupa multa munca si investitii se trezesc ca de fapt solutia respectiva este de mult pe piata.
  • Sa aiba in echipa abilitati cat mai diverse: Echipele tinere trebuie sa stie ca au nevoie de membri din domenii diverse. De cele mai multe ori un stratup este format dintr-un grup de prieteni programatori care vin cu o idee de business. Dar pentru ca firma sa functioneze ei trebuie sa stie ca vor avea nevoie si de oameni care sa stie marketing, sa aiba cunostinte despre ce inseamana sa conduci o afacere. Altfel ei vor continua sa dezvolte tehnologii foarte bune dar nu vor putea ajunge niciodata sa puna pe picioare o companie.
  • Sa stabileasca un model de business corect: "Cine este clientul tau?",  "Ce vrei sa faci? Sa faci productie sau vrei sa externalizezi aceasta parte si sa te ocupi doar de partea de marketing si vanzare? Sau te ocupi strict de productie si folosesti canalele de vanzare si distributie existente deja in piata?" - multe idei foarte bune se pierd cand este nevoie sa isi puna la punct aceste aspecte, mai spune Michal Dzoga.

Intel a fost printre organizatorii acceleratorului de afaceri organizat la nivel european, "Challenge Up!" printre ai carui finalisti, 12 la numar, a fost si un startup din Romania, DeviceHub.net. Programul s-a desfasurat pe o perioada sase luni, perioada in care finalistii au participat la sedinte de mentorat, de pregatire pentru a-si putea creste afacerile si au avut acces la parteneri si clienti ai Intel, Cisco si Deutsche Telekom, companiile organizatoare ale competitiei. 

Au fost selectate in program firme care au venit cu produse IoT (internetul lucrurilor, al dispozitivelor interconectate) din arii diferite, inclusiv solutii inteligente, Big Data si conectivitate. 

Vizualizari
14
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu