Claudiu Zamfir

Măsura 2 AGRI-FOOD 2022: Solicitanți contractați, respinși pentru Revisal, granturi retrase. Stadiul plăților către beneficiari

Thumbnail

Plățile de granturi de câte 5.000-120.000 de euro către beneficiarii Măsurii 2 din cadrul schemei de ajutoare de stat IMM Agri-Food 2022 continuă în această perioadă, dar între timp unii aplicanți care aveau contracte de finanțare semnate au fost surprinși să afle că sunt respinși de la finanțare sau chiar să primească fondurile nerambursabile și imediat statul să le ceară banii înapoi.

Așa cum am anunțat pe StartupCafe.ro, din 28 octombrie 2022 s-au autorizat la plată granturile pentru primii 1557 de beneficiari ai Măsurii 2 Agri-Food IMM, în baza OUG 61/2022 - fermieri și firme de industrie alimentară.

Băncile primiseră banii de la agențiile IMM ale Ministerului Antreprenoriatului și Turismului (MAT) imediat după prima rectificare bugetară care s-a efectuat în august. De la începutul lui noiembrie, în baza autorizărilor la plată pentru primii beneficiari, au început plățile.

Din cei 3.474 de solicitanți cu contracte de finanțare semnate, a început mai întâi plata pentru primii 1557, dar apoi funcționarii MAT au continuat autorizările la plată, care au ajuns până miercuri, 16 noiembrie 2022, la 2694 de beneficiari, conform surselor StartupCafe.ro de la nivel ministerial. Procesul de autorizare și plată continuă.

Încă o informație interesantă, pe care fermierii și antreprenorii IMM ne-au cerut-o: de ce sunt beneficiari aflați mai la coada listei de contracte semnate dar au primit granturile înaintea altora care au numere de ordine mai sus în listă? Sursele ministeriale au explicat pentru StartupCafe.ro că, în faza verificărilor post-contractare, agențiile au autorizat la plată mai repede pe beneficiarii cu situație clară în proiecte, iar în cazul altora, chiar dacă erau mai sus în lista contractelor semnate, s-au cerut clarificări suplimentare și pentru aceștia autorizarea la plată s-a efectuat ceva mai târziu. De precizat că cei din MAT au mers pe strategia aceasta de a-i plăti cât mai repede pe beneficiarii cu situația clară ținând cont de faptul că tot bugetul necesar plăților este disponibil și virat băncilor partenere. Altfel, ar fi făcut plățile strict în ordinea înscrierii în program, pe principiul primul venit-primul servit, conform surselor chestionate de StartupCafe.ro.

De zilele trecute, însă, agențiile IMM din subordinea MAT au început, însă, să dea și notificări de respingere de la plată pentru solicitanți care aveau contracte de finanțare semnate.

Din informațiile StartupCafe.ro, numărul solicitanților respinși în faza post-contractare este de ordinul zecilor, în toată țara. Oamenii fuseseră admiși de principiu în urma verificărilor automate din sistemul electronic și contractați rapid, cu o clauză suspensivă, pentru a nu ieși din cadrul temporar COVID-19 (termen de contractare 30 iunie 2022), fapt care ar fi însemnat să nu se mai poată accesa fondurile europene.

După contractare, ei au fost verificați de funcționari în privința încadrării lor în plafoanele maxime permise pentru ajutoarele de stat cumulate, al încadrării ca IMM, precum și din punctul de vedere al unor documente pe care le-au depus în program, la înscrieri.

Unul dintre aceste documente este extrasul Revisal privind salariații. Oamenii s-au plâns redacției StartupCafe.ro că au fost respinși de la finanțare post-contractare pe motiv că nu au încărcat extrasul Revisal solicitat. Sunt și cazuri - 9 despre care StartupCafe a aflat - în care solicitanții au primit banii de la CEC și pe urmă s-au trezit că statul li-i cere înapoi, pentru că erau respinși.

Am întrebat sursele noastre din minister în legătură cu aceste situații și iată ce am aflat...

  • Cei care au fost respinși din cauza documentului Revisal încărcaseră în sistemul de granturi IMM un document de evidență a salariaților scos din diverse programe de contabilitate, cum este Saga, foarte utilizat în toată România. Acest document, privind evidența salariaților, este aproape identic cu cel extras din sistemul de Revisal de la Inspecția Muncii, pentru că  programele de contabilitate preiau de acolo datele.
  • Într-unul dintre cazurile care au ajuns la StartupCafe, documentului de evidență a salariaților încărcat de solicitantul contractat îi lipsea doar o mențiune de formă, respectiv „ReviSal- versiunea 6”. Practic, problema nu este că datele privind evidența salariaților ar fi eronate, doar că documentul încărcat nu este efectiv cel descărcat din ReviSal în mod direct.
  • Cât despre cei care au apucat să primească granturile, sursele noastre din MAT ne-au explicat că ar fi fost vorba de o eroare făcută de cei de la bancă. Solicitanții respectivi - 9 cazuri constatate până acum - fuseseră de fapt respinși la verificările post-contractare și nu ar fi primit de fapt autorizare de plată de la agențiile ministerului. Cu toate astea, banca a greșit, plătindu-le eronat granturile, conform surselor ministeriale contactate de StartupCafe.ro. În aceste cazuri, acești solicitanți s-au trezit cu decizii de recuperare a ajutorului de stat, deși unii dintre ei apucaseră deja să efectueze din cheltuielile din proiecte.
  • Unii dintre aplicanții aflați în aceste situații au făcut urgent contestație, în termenul prevăzut în procedură (2 zile calendaristice de la data transmiterii actului administrativ pentru neîndeplinirea condiţiilor de eligibilitate). Oamenii se plâng de faptul că funcționarii din agențiile MAT au fost prea stricți la verificări, „căutând nod în papură”. De asemenea, oamenii se plâng că nici nu li s-au cerut clarificări, pentru a li se da o șansă să explice că datele de evidență a salariaților sunt corecte.
  • Contestațiile se soluționează de către o Comisie de contestație din cadrul Agenției IMM, formată din membri care nu au participat la procesul de verificare al documentației pentru care s-a depus contestație. Termenul de soluționare a contestației este de 3 zile lucrătoare de la data primirii contestației. Soluția se comunică prin e-mail sau front office (în platforma de granturi IMM).
  • Dacă li se resping și contestațiile, oamenii mai au la dispoziție instanța de judecată.
  • „În conformitate cu dispozițiile Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, în situaţia în care solicitantul se consideră vătămat într-un drept al său sau într-un interes legitim, acesta are dreptul de a urma procedura prevăzută în aceste situaţii. Înainte de a se adresa instanței de judecată, solicitantul trebuie sa urmeze procedura plângerii prealabile” - prevede procedura Măsurii 2 Agri-Food.
Parallax

Vizualizari
4925
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri