Claudiu Zamfir
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a lansat un nou proiect de ordonanță de urgență, pentru a preveni rezilierea unui număr de circa 1600 de contracte de finanțare de câte 50.000-500.000 EUR pentru proiectele antreprenorilor IMM depuse la acțiunile 4.1.1 și 4.1.1Bis, care au un progres financiar sub 5%. Cumulat, impactul financiar pe Programul Operațional Competitivitate, pe 3 axe, inclusiv proiectele pentru IMM, ar fi însemnat peste 500 de milioane de euro, bani pierduți din start prin rezilierea contractelor.
Au tot continuat să apară probleme pentru antreprenorii IMM care voiau să facă investiții cu fonduri europene prin măsurile 4.1.1 și 4.1.1Bis din cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020. E vorba de apelurile de proiecte pe care statul le-a pornit, cu mari întârzieri și încurcături, începând din august 2022, ca măsuri de sprijin pentru redresarea firmelor din criza COVID-19. Marcel Boloș (PNL) a lansat apelurile de proiecte, ca ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene, și i-a îndemnat atunci pe oameni să depună proiecte, ceea ce pentru un antreprenor înseamnă bani cheltuiți cu consultanții, timp și efort consumate.
Cea mai recentă problemă majoră a acestor antreprenori a fost generată tot de statul român. În 17 mai 2023, Guvernul, la inițiativa ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene de atunci, tot Marcel Boloș (PNL), a dat Ordonanța de Urgență 36/2023. Potrivit art. 42 al acestei OUG, beneficiarii care derulau proiecte europene, pe o serie întreagă de programe și axe, se puteau trezi cu contractele de finanțare reziliate dacă, până la data de 30 septembrie 2023, nu reușiseră să realizeze minimum 5% progres financiar.
„Cu excepția proiectelor/operațiunilor finanțate în cadrul Programului operațional Infrastructură mare 2014-2020 și a celor finanțate în cadrul Programului operațional Capital uman 2014-2020, contractele/deciziile/ordinele de finanțare aferente proiectelor/ operațiunilor care la data de 30 septembrie 2023 nu au realizat minimum 5% progres financiar se reziliază. Autoritățile de management ale programelor operaționale 2014-2020 pot decide, prin instrucțiuni emise în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ajustarea în sensul majorării acestui prag, astfel încât să fie asigurate condițiile implementării programelor operaționale în condiții de performanță” - prevede art. 42 din OUG 36/2023.
Ideea în sine, inspirată de îndrumările Comisiei Europene, era ca proiectele care au stagnat foarte mult să nu mai înghită bani publici, pentru că oricum nu aveau șanse să se finalizeze până la 31 decembrie 2023, când se închide perioada de programare 2014-2020. Ca principiu, părea normal să fie anulate acele proiecte care oricum nu mai primeau bani de la UE de la 1 ianuarie 2024 și care nu puteau fi fazate (transferate pe următoarea perioadă de programare, 2021-2027). Dar asta nu și în cazul antreprenorilor IMM pe care statul român i-a ținut pe loc, cu banii blocați, din 2020, de când le-a promis prima oară ajutoarele pentru investiții, în timpul pandemiei COVID. Oamenii au muncit, s-au apucat de treabă, dar statul i-a ținut pe loc.
Mai mult, pentru că tot MIPE a terminat procesul de semnare a contractelor cu beneficiarii granturilor IMM de câte 50.000-500.000 EUR abia în septembrie 2023. Deci oamenii nicicum nu puteau să sară pragul de 5%, progres financiar, impus de același MIPE, prin OUG 36/2023.
Situația aberantă a fost semnalată de fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene Cristian Ghinea (USR). Pe 30 octombrie 2023, Ghinea a postat pe Facebook un fragment dintr-o adresă de la MIPE, în care se arată:
„Având în vedere că procesul de evaluare/contractare pentru Axa 4 acțiunea 4.1.1 și 4.1.1 Bis s-a încheiat în luna septembrie 2023, din 1928 proiecte aflate în implementare, doar 259 proiecte au un progres financiar mai mare de 5%, ca urmare 1669 de proiecte ar trebui reziliate, având un progres financiar mai mic de 5%”.
„Cum să pui în lege progres financiar de peste 5% dacă tu nici nu ai semnat contractele?! E de noaptea minții. Asta înseamnă că 1669 de contracte de finanțare (din 1928) ar trebui reziliate conform legii, deși teoretic mai pot fi implementate până la sfârșitul anului. Suma totală a acestor contracte este 2,42 miliarde de lei, aproximativ 500 de milioane de euro. Și vorbim doar despre un singur program operațional. Iar catastrofa asta umană gestionează acum toate finanțele țării. Ăsta e sabotaj economic! Și-mi asum cât se poate de clar aceste acuzații!” - a comentat Ghinea.
În fine, acum, MIPE încearcă să drege busuiocul.
Pe data de 3 noiembrie 2023, ministerul condus acum de Adrian Câciu (PSD) a pus în dezbatere publică noul proiect de ordonanță de urgență, „privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fondurilor europene nerambursabile”. Printre altele, se modifică și absurdul articol 42 din OUG 36/2023.
„Art. IV – Dispozițiile art. 42 alin. (1) din Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 442 din 22 mai 2023, nu se aplică contractelor de finanțare din cadrul axelor prioritare 1, 2 si 4 aferente Programului Operațional Competitivitate 2014-2020, contractelor/deciziilor de finanțare din cadrul Programului Operațional Asistență Tehnică semnate/emise după data de 1 septembrie 2023 și contractelor de finanțare aferente Programului Operațional Regional 2014-2020 pentru care beneficiarii solicită finalizarea acestora ca proiecte nefinalizate și/sau nefuncționale” - prevede noul proiect de OUG.
Proiectele POC 4.1.1/4.1.1Bis sunt pe axa 4 a programului, deci practic acel prag de 5% urmează să fie anulat pentru antreprenorii IMM are au aplicat aici.
Tot MIPE arată că impactul negativ al OUG 36/2023, dacă nu se modifică ordonanța, depășește 500 de milioane de euro, pe 3 axe ale Programului Operațional Competitivitate (POC) 2024-2020.
„Impactul financiar cumulat pe cele 3 axe (1,2 și 4 - n.r.) al aplicării art. 42 alin. (1) este de peste 500 de milioane de euro. Ca urmare, este necesară eliminarea 42 alin. (1) din OUG nr. 36/2023, pentru a nu rezilia proiectele contractate” - spune MIPE acum, în nota de fundamentare la noul său proiect de ordonanță de urgență.
Ministerul dă și situația contractelor din cadrul programului POC, iar numai la acțiunile IMM 4.1.1 și 4.1.1 Bis impactul este de 2,4 miliarde de lei, deci aproape 500 de milioane de euro.
„Programul Operațional Competitivitate a semnat contracte de finanțare, astfel încât există proiecte care nu au avut posibilitatea practică de a realiza minim 5% progres financiar.
Mai trebuie ca și Guvernul Ciolacu să aprobe noua ordonanță de urgență, pentru ca antreprenorii afectați de vechea OUG 36/2023 să scape de încă o piedică pusă tot de statul român în accesarea fondurilor europene.
De menționat că MIPE a pus în dezbatere noul proiect de ordonanță de urgență la 4 zile după ce Ghinea a semnalat cazul și a anunțat că USR va încerca să repare OUG 36 printr-o lege inițiată în Parlament. O inițiativă legislativă are însă de parcurs drum lung și anevoios, mai ales când e depusă de opoziție. Așa că tot MIPE și Guvernul, prin noua ordonanță, trebuie să repare rapid ajutoarele IMM.
Desigur, nici așa nu se rezolvă problemele antreprenorilor din construcții, industria alimentară și celelalte domenii eligibile, care au aplicat la fondurile europene POC 4.1.1 și 4.1.1Bis. Pentru că statul a tot tergiversat apelurile de proiecte, ani în șir, sunt puțini beneficiarii care au șanse de a-și finaliza proiectele până la finalul anului 2023.
O situație ceva mai nouă, transmisă de MIPE, vineri, 4 noiembrie 2023, publicației StartupCafe.ro, arată stadiul foarte redus al realizării investițiilor:
Reamintim că la cele două măsuri de sprijin, POC 4.1.1 și 4.1.1Bis s-au depus 4423 de cereri de finanțare, în total, anul trecut.
Pe lângă întârzierile cauzate de statul român, antreprenorii care derulează proiectele europene POC 4.1.1 și 4.1.1Bis se confruntă și cu întârzieri la achizițiile de echipamente pe care trebuie să le facă în proiecte, ca urmare a termenelor lungi de livrare pe care le dau furnizorii.
Ca urmare a tuturor acestor întârzieri, MIPE (Autoritatea de Management a POC) a dat instrucțiunea 67/2023, care permite antreprenorilor IMM să pună în funcțiune echipamentele din proiecte până la finalul lunii mai 2024. „În cele mai multe situații, întârzierile sunt generate de cauze externe, precum semnarea cu întârziere a procedurilor de achiziție, livrări întârziate din cauza crizei economice, crizei semiconductorilor etc.”, susținea MIPE.
În continuare, toți beneficiarii trebuie să-și depună cererile de plată până, cel târziu, la data de 20 noiembrie 2023, conform acestei instrucțiuni.
Oamenii au cerut prelungirea termenului de finalizare a proiectelor și în anul 2024, dar la Bruxelles a fost respinsă o astfel de prorogare peste perioada de programare 2014-2020 (care se finalizează la 31 decembrie 2023).
Între timp, consultanții și beneficiarii stau cu frică să nu primească notificare de reziliere a contractelor din cauza OUG 36/2023.
„Beneficiarii POC 4.1.1 care nu au facut 5% pănă la 30 sept 2023, mergeți mai departe cu achizițiile, demarați plăți? Mentionez ca nu s-au primit notificări de reziliere” - a scris cineva pe un grup de Facebook al aplicanților la acțiunile POC 4.1.1/4.1.1Bis.
Confuzia generată de guvernanți persistă. „Și cum se cuantifică progresul? Dacă achizitiile sunt realizate și am realizat plăți în avans de peste 5%, dar nu am depus încă nicio cerere de rambursare?” - mai spune un aplicant.
„Cam zarvă pentru nimic... MIPE are în consultare din data de 03.11.23 un proiect de OUG care modifica inclusiv articolul cu pricina din OUG 36, în sensul ca nu se aplică, între altele, și la POC axa prioritara 4” - calmează spiritele alt participant al grupului, care face trimitere la noul proiect de ordonanță de reparare a OUG 36.
Aceasta este doar un episod al lungului șir de piedici de care antreprenorii IMM care voiau să facă investiții cu fonduri europene s-au lovit, începând de la anularea vechii Măsuri 3 (deschise în 2020), de ajutoare COVID, care a stat la baza granturilor POC 4.1.1 și 4.1.1 Bis.