Claudiu Zamfir

Fonduri UE de 358 milioane Euro pentru patroni: Noul proiect de ghid în consultare 10 zile, din 22 martie 2022, la Acțiunea 4.1.1-POC („noua Măsură 3”)

Thumbnail

Firmele care și-au modificat acționariatul în integralitate începând cu data de 10 septembrie 2021 vor fi excluse de la fondurile europene de câte 50.000-1 milion euro pe proiect din cadrul Acțiunii 4.1.1-POC (noua Măsură 3), conform proiectului de ghid al solicitantului scos ân consultare publică pe data de 22 martie 2022 de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE).

Noua variantă de proiect de ghid al solicitantului, de marți, 22 martie 2022, se adaugă unui lung șir de documente similare supuse consultărilor și avizărilor, dar care nu au mai ajus nici până acum să fie definitivate și aplicate, așa cum am mai arătat pe StartupCafe.ro. Modificările au fost operate față de un proiect al MIPE din 16 martie, în urma intervenției premierului Nicolae Ciucă din 17 martie. 

Acum, proiectul de ghid de marți, va mai rămâne în consultare 10 zile. Propunerile și recomandările pot fi transmise la adresa de email: secretariat.poc@mfe.gov.ro . „Vom reveni cu detalii odată ce vom primi decizia Comisiei Europene pentru noua schemă de ajutor de stat” - a anunțat MIPE marți seara, în jurul orei 22.00.

Una dintre modificările operate în noul proiect de ghid urmărește să excludă de la finanțare antreprenorii care și-au cumpărat firme cu scădere mare a cifrei de afaceri pentru a aplica la Acțunea 4.1.1-POC - granturi de investiții.

Astfel, una din condițiile de eligibilitate propuse acum pentru aplicanți este: „Nu și-a modificat acționariatul în integralitate începând cu data de 10.09.2021”.

În continuare, înscrierile se vor face pe cele două platforme ale statului: mai întâi pe IMM Recover (platforma de granturi IMM) și apoi pe sistemul electronic MySMIS2014, de fonduri europene.

Cei care vor dori să aplice vor avea la dispoziție și o aplicație de scriere de  proiecte, POC Sketch, realizată de startup-ul românesc SMIS.ro. De precizat, însă, că apelul de proiecte 4.1.1-POC este unul dificil, iar aplicația aceasta se adresează mai degrabă consultanților sau antreprenorilor experimentați în implementarea de proiecte pe fonduri nerambursabile. 

Bugetul apelului va fi de 358 milioane euro, la care se va aplica o limită de supracontractare de 120%, ceea ce înseamnă că valoarea cumulată a proiectelor finanțate va putea ajunge la 430 milioane euro.

Departajarea la punctaje egale - criteriile modificate

În noul proiect de ghid al solicitantului s-a renunțat la scăderea cifrei de afaceri drept crieriu de departajare a proiectelor la punctaje egale. Dar scăderea cifrei de afaceri a rămas în grila de punctaj.

În etapa de evaluare tehnică și financiară a propunerii de proiect. Atenție!!! Proiectele ce au parcurs fluxul automat vor fi transmise spre evaluare în funcție de ierarhizarea realizată de către platforma IMMRECOVER prin aplicarea criteriilor de la punctele a, c, e din grila de evaluare precum și ulterior aplicării criteriilor de departajare suplimentare pentru proiectele cu punctaje egale, respectiv:

1. Productivitatea muncii în anul 2019 - cifra de afaceri împărțită la numărul mediu de angajați (productivitate mai mare);
2. Procentul de utilaje tehnologice din valoarea totală a grantului (procent mai mare);
3. Locuri de muncă nou create în anul 3 de sustenabilitate (număr mai mare al locurilor de muncă):
4. Data și ora depunerii proiectului.

În ceea ce privește încadrarea cheltuielilor conform punctului 2.3 din prezentul ghid, respectiv valoarea asumată aferentă investiției verzi ce urmează a fi realizată în cadrul proiectelor, acestea vor trebui să cuprindă la momentul implementării, respectiv în derularea achizițiilor, îndeplinirea de către serviciile, bunurile sau lucrările în cauză a unor criterii care să ateste caracterul verde.

La momentul depunerii cererii de finanțare, se vor expune la fiecare cheltuială previziontă aferentă investiției verzi, îndeplinirea de către aceasta a unuia sau mai multor criterii de achiziții verzi. În mod orientativ, pentru stabilirea acestora, se vor avea în vedere informațiile publicate pe pagina oficială a Comisie Europene accesibilă la următoarea adresă: https://ec.europa.eu/environment/gpp/eu_gpp_criteria_en.htm

În vederea demonstrării contribuției respectivei investiții la obiectivele de mediu, solicitantul va depune o analiză/ studiu/ document constatator (documentul poate fi întocmit de solicitant sau furnizor sau expert de mediu etc.) în conformitate cu domeniul prezentat în Anexa I al Regulamentului delegat (de ex. specificatii tehnice, corelarea acestora cu prevederile regasite în Anexa 1);     

Pentru proiectele care vor finanța investiții pentru care nu se regăsesc codurile CAEN în anexa nr 1 se vor avea în vedere următoarele:

- solicitantul va prezenta o analiză/ un studiu/ document constatator (documentul poate fi întocmit de solicitant sau furnizor sau expert de mediu etc.) a ofertelor transmise de furnizor/ importator/ producător prin care se va demonstra contribuția la obiectivele de mediu, respectiv:

  • Criteriile generice aferente principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative” pentru adaptarea la schimbările climatice (apendicele A);
  •  Criteriile generice aferente principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative” pentru utilizarea durabilă și protecția resurselor de apă și a celor marine (apendicele B);
  •   Criteriile generice aferente principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative” pentru prevenirea și controlul poluării în ceea ce privește utilizarea și prezența substanțelor chimice (apendicele C);
  • Criteriile generice aferente principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative” pentru protecția și refacerea biodiversității și a ecosistemelor (apendicele D);
  •  Specificațiile tehnice pentru aparatele consumatoare de apă (apendicile E).

Etapa de selecție a proiectelor. Proiectele vor fi evaluate și ierarhizate automat în funcție de declarațiile pe care le dă solicitantul și a informațiilor financiare pe care platforma IMM RECOVER le extrage automat din sistemul informatic al ANAF, până la un punctaj de maximum 55 puncte ce nu include punctajul aferent criteriilor b) și d) din grila de evaluare, precum și ulterior aplicării criteriilor de departajare suplimentare pentru proiectele cu punctaje egale până la atingerea limitei maxime de 358 milioane de euro, cu posibilitatea utilizării mecanismului de supracontractare. Alocarea stabilitã pentru apelul de proiecte.

Criteriile de departajare sunt prezentate mai jos:

1. productivitatea muncii în anul 2019 - cifra de afaceri împărțită la numărul mediu de angajați;
2. procentul de utilaje tehnologice din valoarea grantului,
3. Locuri de muncă nou create în anul 3 de sustenabilitate,
4. data și ora depunerii proiectului.

În a doua etapă, în ordinea punctajului obținut, dosarele vor fi evaluate în funcție de criteriul verde (40% din punctaj) și caracterul inovativ (5% din punctaj) până la atingerea limitei maxime de 358 milioane de euro, cu posibilitatea utilizării mecanismului de supracontractare. Alocarea stabilitã pentru apelul de proiecte. Numărul minim de puncte pe care un proiect trebuie să îl obțină ca să fie eligibil pentru finanțare este de 70.

ATENȚIE!
-    În situația în care, în urma etapei ETF se constată că un număr de proiecte au punctaje egale,  departajarea se va face în funcție de productivitatea muncii în anul 2019 - cifra de afaceri împărțită la numărul mediu de angajați. Dacă şi în urma aplicării acestui criteriu, punctajele sunt egale, se vor aplica, pe rând, criteriile procentul de utilaje tehnologice din valoarea grantului, locuri de muncă nou create în anul 3 de sustenabilitate, data și ora depunerii proiectului

Descarcă de AICI noul proiect de ghid de la Acțiunea 4.1.1-POC, din data de 22 martie 2022.

Parallax

Vizualizari
14911
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Oana
NR
Nu trebuie reperata greseala Start-up Nation
Locurile de munca au fost punctate si au fost proiecte care au declarat zeci de locuri de munca pentru un proiect de 60.000 Eur.
poza de profil
Filip
One
La ce mai faci a treia oara consultare publica? Cine a avut ceva de spus, a spus la primele doua consultari. Apoi a facut dl. JIANU intalnire cu trei zile inainte de lansare si consultarea cu dansul a schimbat orice a primit ministerul in urma primelor doua consultari publice. Adica a fost mai importatnta consultarea privata decat cea publica.
Si acum mai mimam o a treia consultare, ca sa mai treaca timpul si sa faca si firmele nou incluse proiectele.
Proiectul asta e ca autostrada la romani: se fac studii de prefezabilitate, apoi de fezabilitate, apoi se rateaza licitatia, apoi o luam de la capat ca, stiti, intre timp avem alt ministru si alte firme trebuie sa manance si ele.
Cred ca astia de la UE stau cu zeama de lamaie in pahar cand se intalnesc cu ai nostri, sa nu moara de greata cand ii vad.
poza de profil
Roman
S
Excluderea firmelor cu actionariatul schimbat este abuz.
poza de profil
Filip
One
Excluderea acestor firme este doar focul de artificii sub care se ascund restul schimbarilor, cu adevarat importante pentru firmele de casa.
poza de profil
Filip
One
Deci, in totata discordanta cu ce a grait domnul Jianu, departajarea nu se face in urma unei medii intre productivitate, ponderea utilajelor si a celorlalte criterii, ci doar aplicand in prima faza criteriul productivitatii. Adica, sa zicem, daca am o firma abonata la contracte cu statul, cu zero angajati, si care livreaza diverse containere de masti prin spitale, sa zicem... Aia are productivitatea cea mai mare, nu, domnule Prim-Ministru? Ma intreb de unde vine aceasta schimbare? 🤣🤣🤣

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri