Ajutoarele de 1 miliard euro: Patronii IMM care au propus modificările cer Guvernului să aplice varianta care va fi aprobată de Parlament
Claudiu Zamfir

Ajutoarele de 1 miliard euro: Patronii IMM care au propus modificările cer Guvernului să aplice varianta care va fi aprobată de Parlament

Thumbnail

Nu este clar ce reguli se vor aplica până la urmă la împărțirea ajutoarelor de stat de 1 miliard de euro pentru IMM, PFA, ONG și cabinete medicale. Acum patronii de firme mici și mijlocii grupați în Consiliul Național al IMM-urilor cer Guvernului să aplice varianta care va fi adoptată de Parlament pentru OUG 130/2020 și să nu mai facă alte modificări.

Puțină ordine cronologică, să știm unde ne găsim:

- Pe 31 iulie 2020, Guvernul a adoptat Ordonanța de urgență 130/2020, prin care se instituie ajutoarele de stat de până la 1 miliard de euro pentru întreprinderi mici și mijlocii, persoane fizice autorizate, organizații neguvernamentale și cabinete medicale individuale implicate în lupta anti-COVID-19. Sunt 3 măsuri de sprijin: microgranturi (2.000 euro fix), granturi de capital de lucru (2.000-150.000 euro), granturi de investiții (50.000-200.000 euro). În această OUG sunt cuprinse anexele cu domeniile de finanțare (coduri CAEN) și grila de punctaj pentru măsura 3 (investiții), care cuprinde, printre altele ca indicator RIR - rata internă de rentabilitate a proiectelor.

- Pe 6 august OUG 130 s-a publicat în Monitorul Oficial, aceasta fiind acum actul normativ în vigoare în privința acestor ajutoare. De precizat că ordonanțele de urgență intră în vigoare foarte ușor, după ce ajung în Parlament (fără să fie nevoie să fie și aprobate de Parlament) și sunt publicate în Monitorul Oficial.

- Între timp, OUG 130/2020 și-a urmat calea legislativă normală, în Parlament, unde este în lucru proiectul de lege de aprobare a ordonanței de urgență. Aici, Consiliul IMM-urilor a propus o serie de modificări la OUG 130, adăugând noi domenii de finanțare și modificând grila de punctaj la măsura 3, prin eliminarea RIR și introducerea ratei solvabiltății și a numărului de angajați drept criterii. Pe 2 septembrie, Senatul a adoptat proiectul de Lege de aprobare a OUG 130/2020, cu modificările respective cu tot și a trimis-o la Camera Deputaților, care este forul decizional. Comisia de buget din Cameră are termen luni, 21 septembrie pentru raport, pentru ca apoi plenul Camerei să poată da votul final.

- În tot acest timp, partea guvernamentală și-a continuat și ea procedurile de implementare a schemei de finanțare, pe baza ordonanței de urgență a Guvernului, aflată în vigoare, nicidecum pe baza modificărilor din Parlament, încă neadoptate în fază finală și deci neintrate încă în vigoare. Așa se face că pe 11 septembrie Ministerul Fondurilor Europene și Ministerul Economiei au publicat schema de ajutor de stat, care preia condițiile din OUG 130 (nici nu se putea altfel). De asemenea, separat, MFE a publicat în aceeași zi Ghidul solicitantului (solicitantul fiind Ministerul Economiei) și alte documente relevante.

- Pe 14 septembrie, Ministerul Economiei a publicat proiectele de proceduri pentru cele 3 măsuri, adresate aplicanților finali (IMM, PFA, ONG, CMI), și acestea în baza OUG 130/2020, cel mai puternic act normativ aflat în vigoare pentru această finanțare. Luni, 21 septembrie, se termină și consultarea publică pentru cele 3 proceduri.

- Pe 15 septembrie, Ministerul Economiei a lansat aplicația de înscriere la granturi. Până luni, 21 septembrie, 22.100 de potențiali aplicanți și-au făcut profiluri de utilizatori cu parole, pentru  a putea apoi să aplice la finanțări, când va fi lansată sesiunea propriu-zisă.  

- Pe 16 septembrie, Ministerul Fondurilor Europene mai emite un proiect de ordonanță de urgență de modificare a OUG 130/2020. Modificările propuse de MFE vizează răsturnarea punctajului RIR la măsura 3 și introducerea unor domenii de finanțare la măsura 2 și măsura 3, printre altele. Aceste modificări nu au nicio legătură cu propunerile de modificări din Parlament. Practic în acest moemnt avem 3 variante de legislație cu putere de lege pe masă, în privința fondurilor de 1 miliard de euro: OUG 130, proiectul de lege de modificare a OUG 130 (din Parlament) și proiectul de ordonanță de urgență de modificare a OUG 130 de la MFE.

Am ajuns în prezent: În acest moment, luni, 21 septembrie 2020, ne găsim în situația în care cel puțin 22.100 de potențiali aplicanți și-au făcut profiluri de utilizatori cu parolă, în faza de preînregistrare pe platforma online pentru a putea aplica la fondurile europene de 1 miliard de euro.

Oamenii nu știu clar care sunt condițiile după care vor aplica la finanțare, mai ales în cazul granturilor pentru investiții - măsura 3, în valoare totală de 550 de milioane de euro, pentru IMM-uri.

Antreprenorul este în poziția de a plăti niște bani unui consultant să-i pregătească planul de afaceri, orientativ numai, pentru că oricum nu există un model oficial de plan de afaceri, deocamdată. Dacă se „înhamă” la proiect, pe baza grilei de punctaj aflate acum în vigoare (prin OUG 130), se poate trezi, la aplicare, că grila de punctaj e modificată de Parlament și a dat banii consultantului să-i facă un proiect care nu se mai potrivește. Mai rău, poate nici nu mai este atractiv pentru el să aplice pe un alt punctaj și nu mai are rost să consume bani și timp pentru acest proces.

Dar poate se orientează și pe grila Parlamentului în paralel. Ce face, însă, dacă Guvernul aprobă noul proiect de OUG al Ministerului Fondurilor Europene de modificare a OUG 130/2020, care răstoarnă punctajul RIR din grila schemei 3? Antreprenrul și-a făcut calculul pentru o grilă care e de fapt cu susul în jos.

Toate aceste incertitudini din acest moment fac să se întârzie de fapt atragerea fondurilor europene și alimentarea firmelor cu oxigenul de care au nevoie pentru a depăși criza. Și asta în condițiile în care contractele de finanțare cu beneficiarii (circa 100.000, din câte estimează Ministerul Economiei) trebuie semnate până la finalul anului 2020, să nu se piardă banii europeni.

Cel mai confuz scenariu ar fi dacă aplicanții ar apuca să depună proiecte pe grila guvernamentală de punctaj și pe urmă să intre în vigoare grila decisă de Parlament, diferită. Dar nu am ajuns acolo.

Acum, patronii de firme mici și mijlocii grupați în Consiliul Național al IMM-urilor, care au propus modificările din Parlament, vin și cer Guvernului, Parlamentului și președintelui Iohannis să urgenteze implementarea OUG 130 cu modificările din Senat.

Eu fac apel la toți cei implicați, la Guvern, la Parlament, la Președintele României, care trebuie să promulge legea. Mâine se poate vota această lege. Dacă e promulgată de președintele României, în 2-3 zile, poate intra în vigoare. Altfel avem o nouă ordonanță de urgență care propune modificarea OUG 130, propusă de Guvern. Care va ajunge iarăși în Parlament și va fi modificată din nou. Deci apelul meu către decidenți este să acceptăm toți legea așa cum iese ea din Parlament, să nu mai punem nicio ordonanță de urgență de modificare a OUG 130 și să o impelementăm așa cum iese din Parlament”, a spus, luni, Florin Jianu, președintele Consiliului Național al IMM-urilor.

El a cerut Ministerului Fondurilor Europene să-și retragă proiectul de OUG de modificare a OUG 130.

„Dacă vom mai avea încă o ordonanță de urgență de modificare a OUG 130, eu nu văd cum vom putea să accesăm aceste fonduri până la finalul anului. Acest proiect de ordonanță de urgență este un lucru care în opinia noastră e ușor neserios, nu aveam nevoie de așa ceva. Se vede lipsa unui minister pentru IMM-uri. Guvernul nu a luat în seamnă propunerea noastră, a făcut un Minister-mamut al Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri și în acest moment IMM-urile nu sunt reprezentate”, a mai spus Jianu.

Reprezentantul patronilor IMM a criticat Ministerul Fondurilor Europene și pentru inconsecvență, referitor la faptul că MFE a conceput grila de punctaj pentru măsura 3, prin OUG 130/2020 și tot MFE cere răsturnarea aceleiași grile de punctaj. „Când ai avut dreptate, atunci sau acum?”.

În plus, Florin Jianu a mai apreciat că granturile de capital de lucru de până la 150.000 de euro ar fi trebuit să fie limitate la 35.000 de euro, pentru a ajunge la cât mai multe microîntreprinderi.

„Granturile de capital de lucru ar fi trebuit să aibă o valoare maximă de 30-35 de mii de euro. Săa ajuns la granturi de capital de lucru de 150.000 de euro, ceea ce este enorm. Marea majoritate a IMM-urilor românești sunt microîntreprinderi. Germania a dat granturi de până la 30.000 de euro, Franța, Italia, Spania, țări mult mai dezvoltate decât România, au dat granturi de capital de lucru de până în 30.000 de euro. Noi am ajuns să dăm granturi de capital de ucru de 150.000 de euro. Și acolo este strecurată drept cheltuială eligibilă, faptul că poți cumpăra echipamente și utilaje. De fapt este un ajutor de stat pentru investiții mascat. Capitalul de lucru înseamnă plata chetltuielilor curente, a salariilor, chiriilor, facturilor către furnizori”, a spus Florin Jianu, președintele Consiliului Național al IMM.

Parallax

Vizualizari
7863
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
De ce
nu merge?
Acest articol este foarte confuz, întâi este o pledoarie pentru simplificare și pentru necesitatea urgentării procedurilor necesare distribuirii banilor către companii, care se transformă în a doua parte într-o pledoarie pentru adoptarea unui mecanism foarte complicat de alocare a acestor resurse care este susținut în Parlament de câțiva lobbiști.
In acest moment eu aș fi vrut să văd o analiză comparativă a celor două proiecte din care să rezulte
1. Câte întreprinderi vor putea accesa granturile?
2. Cât de simplu se vor putea accesa granturile?
3. Cum se calculează și ce impact are fiecare dintre criteriile de evaluare asupra firmei mele?
Aș mai vrea să văd cine își asumă faptul că azi suntem la final de Septembrie, iar în Decembrie contractele trebuie să fie semnate, altfel se pierde finanțarea. Termenul este impus de către Comisia Europeană. Ce o să ne explice Guvernul sau Parlamentul dacă nu vom beneficia de aceste fonduri?
poza de profil
De ce
nu merge?
Sper să nu avem parte de planuri de afaceri. Deocamdată OUG 130/2020 vorbește despre un plan de investiții. Vă dați seama ce aiurea ar fi să facem analiza pieței în acest context cu totul atipic și incert. Câtă veridicitate vor avea acele planuri de afaceri?

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri