Claudiu Zamfir

Start-Up Nation: Acte normative care permit firmelor să suspende implementarea proiectelor, ca urmare a situației coronavirus COVID-19

Thumbnail

În Monitorul Oficial s-au publicat 2 reglementări care permit firmelor beneficiare ale programului Start-Up Nation să suspende implementarea proiectelor și a obligațiilor aferente, pe perioada stării de urgență ca urmare a pandemiei coronavirus COVID-19.

Aceste măsuri au fost anunțate vinerea trecută de ministrul Economiei, Virgil Popescu, într-o declarație acordată StartupCafe.ro.

Luni seara, 30 martie, s-a publicat în Monitorul Oficial ordonanța de urgență 33/2020, unde este prevăzută la final definirea certificatelor de situație de urgență (CSU), astfel încât pentru acordarea lor să fie luate în calcul fie scăderile de venituri , fie scăderile de încasări din luna martie:

„Prin certificatul pentru situații de urgență (...) se constată, în baza declarațiilor pe propria răspundere, diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020, sau întreruperea parțială sau totală a activității ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență decretate.

 

Thumbnail

Anterior, vineri seara, pe 27 martie, s-a publicat în Monitorul Oficial și Ordinul ministrului Economiei 83/2020, privind stabilirea unor măsuri aplicabile beneficiarilor programelor naționale gestionate de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

Acesta prevede termenii în care se va implementarea planurilor de afaceri Start-Up Nation, dar și din celelalte programe de finanțare IMM ale ministerului, precum Microindustrializare și Comerț.

Prin acest ordin se constată că firmele beneficiare pot să apeleze la măsurile din OUG 29/2020 - prin care se poate suspenda plata chiriilor și a utilităților, de exemplu. De asemenea, firmele pot apela la măsurile din OUG 30/2020, care reglementează, printre altele, șomajul tehnic subvenționat de stat pe perioada stării de urgență.

Starea de urgență a fost instituită din 16 martie, pentru 30 de zile, cu posibilitate de prelungre, prin decret prezidențial.

Astfel,Ordinul 803/2020 prevede că:

  • În aceste proiecte, termenele de decădere instituite contractual nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă, pe toată durata stării de urgență.
  • Situațiile determinate individual  nu pot constitui motiv de reziliere a contractului/acordului de finanțare și de recuperare a finanțării nerambursabile acordate, nici ulterior, în cazul în care condițiile privind locurile de muncă, obiectele/bunurile mobile/imobile și altele ce au stat la baza încheierii contractului/acordului de finanțare sunt respectate începând cu data încetării stării de urgență.
  • Aceste dispoziții nu pot conduce, însă, la exonerarea de răspundere a beneficiarilor care nu și-au îndeplinit obligațiile până la data decretării stării de urgență.
  • În perioada stării de urgență, administratorul programului de finanțare nu întreprinde niciun demers pentru recuperarea ajutorului de minimis acordat.
  • Contractul/Acordul de finanțare se poate modifica, în condițiile dispozițiilor cuprinse în acesta și în limitele legii și prezentului ordin, prin act adițional semnat de ambele părți, cu semnătură electronică.

 

Thumbnail

 

Conform Ministerului Economiei, pentru a beneficia de aceste măsuri societățile aflate în perioada de implementare/monitorizare a contractelor de finanțare trebuie să parcurgă următorii pași:

  • Să notifice prin e-mail Agenția pentru IMM, Atragere Investiții, Promovare Export (AIMMAIPE) cu care a încheiat acordul de finanțare cu privire la solicitarea de a suspenda clauzele contractuale, pe perioada stării de urgență.
  • Să solicite online pe site-ul www.prevenire.gov.ro , în perioada imediat următoare, unul dintre tipurile de Certificat de Situație de Urgență -Tip 1 (albastru) sau Tip 2 (galben), emise de către MEEMA.

ATENȚIE: Certificatul de Situație de Urgență NU ESTE NECESAR pentru solicitarea șomajului tehnic la ANOFM!

Aceste facilități au fost emise pentru solucitanții din:

• Programul pentru stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii “Start-up Nation - România, edițiile 2017 și 2018

• Programul de dezvoltare a activităților de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţa, edițiile 2017 și 2018

• Programul naţional multianual de microindustrializare, edițiile 2017 și 2018.

„În perioada următoare, Ministerul Economiei va proteja aplicanții aflați în implementare sau monitorizare, precum și partenerii bancari, prin suspendarea vizitelor de certificare și monitorizare pe perioada stării de urgență.  Totodată, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri va avea în vedere solicitările beneficiarilor, care se află în stadiul de implementare, de a prelungi perioada de depunere a dosarelor de decont”, a informat instituția.

“Lucrăm în continuare pentru a găsi cele mai eficiente măsuri pentru mediul de afaceri românesc, gândindu-ne permanent și la ce va urma după această criză. Este necesară o relaxare fiscală pentru companii în această perioadă, de aceea, am propus aceste măsuri economice concrete pentru beneficiarii programelor noastre care sunt afectați de criza generată de noul coronavirus. Economia va trebui restartată, resetată și adaptată noilor cerințe. Suntem în dialog permanent cu reprezentanți ai mediului de afaceri pentru a minimiza efectele negative cauzate de criza pandemică”, a promis Virgil-Daniel Popescu, ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

Reamintim că aproape 10.000 de firme (mai exact 9.855) au semnat acorduri de finanțare pentru a primi fonduri nerambursabile de laximum 200.000 de lei fiecare în ediția a doua a programului guvernamental Start-Up Nation.

În prima ediție a programului Start-Up Nation (2017), un număr de 7.176 de firme au implementat planurile de afaceri și au depus la timp cererile de decont, primind banii de la stat.

Fondurile nerambursabile acordate de stat sunt de maximum 200.000 de lei pentru fiecare beneficiar,. în anumite condiții, printre care și angajarea cu normă întreagă a unui număr de persoane asumat în planul de afaceri și menținerea joburilor și pe perioada monitorizării (3 ani de la implementare).

----

Citește și:

Parallax

Vizualizari
6206
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri