Claudiu Zamfir

VIDEO: Departamentul „Antreprenori Ratați” de la UiPath, firma IT românească de 3 miliarde de dolari

Thumbnail

Firma românească de IT UiPath, evaluată la 3 miliarde de dolari, are un „departamnet de antreprenori ratați”, a spus, miercuri, unul dintre managerii „unicornului” care a primit investiții de peste 400 de milioane de dolari în total. Alexandru Statie, Technical Pre-sales Global Lead al UiPath, a explicat astfel ce fel de angajați caută startupul de automatizări software și cât de greu îi este uneori să găsească oamenii potriviți, deși acum are bani să-i plătească. Dar cât de românesc este, de fapt, „unicornul” românesc?

Avem un <<departament de antreprenori ratați>>. Mai în glumă, mai în serios, când îl întrebi pe head of product de la noi ce fel de oameni caută pentru departamentul lui, chiar asta o să-ți zică: <<un antreprenor ratat, un antreprenor care a încercat, a fail-uit (a eșuat - n.r.) și a învățat din chestia asta>>. De ce în departamentul de product? Pentru că trebuie să știe de toate: și puțin marketing, și puțin development, trebuie să vorbească și business language, trebuie să înțeleagă și clientul, trebuie să acopere o gamă foarte largă. Și cred că ăsta e fix profilul de antreprenor, care știe de toate. După care, să înțeleagă nevoia de specialitate, să înțeleagă de ce avem nevoie de oameni specializați - cum treci de la antreprenori la oameni capabili să scaleze”, a spus Statie, la evenimentul Central European Startup Awards, organizat de Impact Hub Bucharest.

„Pentru noi cel mai important acum este echipa de customer success - niște oameni ce, odată clientul a cumpărat ceva de la noi, se duc la client și-i spun cum să scaleze, cum să ajungă la nivelul următor. Și poate în completare este și echipa de partner success, care îi învață pe partenerii noștri cum să vândă produsul, cum să-l marketeze mai departe, cum să-l ofere clienților”, a mai spus managerul din UiPath.

Indiferent de post, chiar dacă este pe marketing sau pe vânzări, candidatul este supus unui test de programare, la UiPath.

Majoritatea primesc 10 întrebări de logică destul de complicate și un mic test de programare. Chiar și oameni care poate nu ar fi atât de predispuși să facă programare, ca de exemplu marketingul sau alt departament. Primesc totuși testul ăsta pentru că vrem să se integreze în mediul nostru. Noi suntem o companie hi-tech, vrem să înțeleagă ce vorbim acolo și să fie la fel de entuziasmați ca noi de ceea ce facem. Acum, provocarea este că nimeni n-o să vină la un interviu și o să-și piardă 2 ore din viață să dea un test fără să știe cine ești și ce-i oferi. Asta este o provocare și deși poate pierdem anumiți oameni prin prisma testului, am ales să mergem mai departe cu testarea oamenilor”, a mai explicat Statie.

Media de vârstă a angajaților UiPath este undeva la 25-27 de ani. În SUA, de exemplu, unde UiPath nu e tocmai un brand cunoscut, nu este ușor pentru un startup să atragă angajați.

Potrivit lui Alexandru Statie, studenții și absolvenții tineri sunt principalii candidați la UiPath și „vin pentru 3 mari chestii:

  • pentru idee, pentru că ei chiar cred în ideea respectivă,
  • pentru libertate și
  • pentru simțul de ownership - <<băi, facem ceva să ne ducă la un alt nivel>>”

„Chestiile astea le poți oferi la început. Și cei ce acceptă asta sunt oamenii tineri, cei care sunt dispuși să riște. În România nu mai avem problema asta, pentru că avem un brand awareness foarte puternic, toată lumea știe cine e UiPath, toată lumea vrea să vină. Avem de unde alege. Avem și banii să-i plătim, într-adevăr. În State nu avem brand awareness foarte puternic și într-adevăr ne e greu să găsim candidați”, a mai explicat managerul din UiPath.  

Mai departe, pentru UiPath provocarea este să atragă experți pe mai multe domenii, care să execute profesionist ideea antreprenoială:

Ne este foarte greu să atragem experți, pentru că până acum am mers foarte ușor cu generaliști, cu oameni foarte deschiși, care știu să facă de toate. Acum, odată ce am crescut, trebuie să ne specializăm, să găsim oameni care să facă finance cu adevărat, să facă la modul profesionist marketing, product management. Adică dacă la început noi făceam totul din hobby, era un hobby să construim un produs nou, să ne marketăm un produs, să ne facem un video, acum lucrururile trebuie să fie făcute de profesioniști”.

Cât de românesc este „unicornul” românesc

Producătorul de software RPA (Robotic Process Automation) UiPath a „umflat” stima de sine multora dintre noi, românii, când luni a obținut o investiție de 225 de milioane de dolari, de la Capital G, fondul de investiții al Alphabet (Google) și alți investitori importanți în tehnologie. Asta după ce în martie reușise o rundă de investiții de 153 de milioane de dolari, condusă tot de  Capital G. În total, startupul românesc a ajuns la investiții de cel puțin 400 de milioane de dolari în doar 2 ani, o ascensiune uimitoare la capătul căreia UiPath a ajuns să fie evaluat la 3 miliarde de dolari.

UiPath a fost înființată în anul 2005 de doi IT-iști români care au muncit în SUA, Daniel Dines și Marius Tîrcă. Aveau un sediu în București, pe strada Delea Veche. Abia însă din 2014, când domeniul RPA a luat avânt, s-au extins în SUA, în căutare de investiții, iar acum au sediul principal la New York.

Așadar, cât de românesc este „unicornul” românesc UiPath? „Tehnologia este românească, dar firma nu este românească. Avem angajaţi din toată lumea. Ceea ce am făcut noi aici poate fi făcut de multe alte companii”, spunea, în martie, la București, Daniel Dines, fondatorul startupului.

În total, UiPath are 30 de birouri în 16 țări, inclusiv în Japonia, India, Coreea de Sud, Marea Britanie. Dar sediul din România pare să rămână sursa de cultură organizațională a companiei globale. Da, UiPath este un exportator de cultură românească, pe care a dus-o inclusiv în SUA și India, din câte spune acum Alexandru Statie, Technical Pre-sales Global Lead al firmei.

United States e o poveste interesantă. Ca și în România, am plecat cu oameni foarte tineri, atunci asta ne permiteam să recrutăm, UiPath nu era un brand cunoscut în United States, așa că am angajat mai mulți studenți și oameni abia ieșiți din facultate. Spre deosebire de celelalte zone, nu am considerat că ne trebuie și cineva din România, să aducă cultura noastră acolo, valorile noastre. Ei bine, angajând oameni foarte tineri, nu prea aveau de la cine să învețe. După care mi-am dat seama de chestia asta și am rezolvat-o, petrecând mai mult timp acolo și aducându-i pe ei în România. Și avem un program acum în care aducem toți juniorii în România, să vadă cine suntem și cum lucrăm”, a spus Statie.

„În India, am avut un core (nucleu - n.r.) de oameni din India, i-am adus în România să vadă cultura, să vadă cum suntem noi, cine suntem noi să să ducă mai departe chestia asta. Dar mi se pare foarte greu într-o țară ca India să faci recrutare fără să ai un locanic cu tine. Am auzit povești în India în care te duci ca european să faci recrutare și vine ăla și-ți bagă CV-uri pe sub ușă la camera de hotel, pentru că vor să fie angajați, află că e o oportunitate nouă. Pe de altă parte, după ce-i angajezi, a doua zi nu mai vin la muncă. Și trebuie să te adaptezi, e o chestie culturală”, a mai povestit managerul din UiPath.

Ar vrea UiPath să măgulească publicul românesc cu texte de PR și marketing despre excepționalismul românilor, care să prindă repede la public? Nu ar prea avea de ce. „Noi am început global, pentru că nu aveam alternativă, adică în România în momentul de față nu prea există piață de RPA, sunt câțiva clienți. A trebuit să ne extindem, altfel în România muream, în România nu există piață”, a explicat Alexandru Statie.

Ce înseamnă robotica software

„Absolut toate corporațiile au foarte multe procese de business care presupun muncă umană repetitivă. Sau cum spunem noi, folosesc oamenii nu pentru creierul lor, ci pentru ochi și pentru mâini. Noi dezvoltam un software care știe, vede, alte aplicatii software și poate să fie instruit, în același mod ca și un om, să folosească aplicațiile de pe computer. Există echipe de oameni care antrenează acești roboți pentru diverse procese de business - a explicat Daniel Dines, într-un interviu pentru HotNews.ro, în 2016.

Roboții software UiPath sunt programați să preia munca de tipul copy-paste a angajaților, eliberându-i de sarcinile tranzacțional repetitive care îi solicită inutil.

Parallax

Vizualizari
10401
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri