Raluca Abrihan

UiPath, primul “unicorn” românesc, după o investiţie de 153 milioane dolari: Unul dintre investitori este Google. Cum a ajuns firma să valoreze 1 miliard dolari

Thumbnail

Startup-ul românesc de tehnologie UiPath a obţinut o investiţie de 153 milioane dolari, sumă peste cea anunţată îniţial de presa internaţională. Unul dintre principalii investitori este Capital G, fondul de investiţii al Google. Firma a fost evaluată în urma acestei investiţii la 1 miliard de dolari şi devine primul “unicorn” românesc, potrivit anunţului oficial făcut de companie. În doi ani ar umra şi o listare la bursă. “Noi suntem aici din noroc, nu suntem genii (...) Tehnologia este românească, dar firma nu este românească. Avem angajaţi din toată lumea. Ceea ce am făcut noi aici poate fi făcut de multe alte companii”, spune Daniel Dineş, fondatorul startup-ului.

Investitorii care au oferit runda de 153 de milioane dolari sunt: Accel Growth Found din Statele Unite, Kleiner Perkins Caufield & Byers şi Capital G (fondul de investiţii al Google).

Am fost într-un moment foarte fericit în care am putut să alegem dintre investitori şi am ales Google pentru că ei se axează mult pe zona de AI - mai spune Dineş.

Acestor investitori principali li s-au alăturat şi primii investitori ai Uipath: Earlybird, Credo Ventures și Seedcamp.

În urma acestei investiţii, noi, fondatorii controlăm în continuarea firma UiPath - a mai adăugat CEO-ul firmei.

Investitorii au făcut o evaluare a UiPath de 1,1 miliarde dolari, astfel startup-ul capătă şi titlul de "unicorn".

Ne vom lista în circa 2-3 ani pe Nasdaq - a mai spus oficialul startup-ului.

În luna aprilie a anului trecut UiPath a mai obţinut o investiţie de 30 de milioane de dolari din partea fondului american de investiţii Accel Partners (din Marea Britanie). În urma investiţiei respectie startup-ul s-a extins în circa 14 ţări şi a ajuns la o echipă de 590 de angajați. “Nu suntem o companie românească. UiPath este făcută cu foarte multi angajaţi străini, americani, japoniezi etc. O companie globală trebuie să atragă cei mai buni angajaţi din toată lumea”

Astăzi, UiPath deține platforma de Enterprise Robotic Process Automation (RPA) cu cea mai largă adoptare globală.

Ma întreabă multă lume care a fost secretul acestei firme. Secretul a fost echipa. Noi nu avem o super tehnologie, bineînteles avem AI, machine learning etc, dar secretul a fost construcţia companiei. Ne-am uitat în Silicon Valley să înveţăm ce fac ei acolo.

În 2013, noi ne gândeam să tragem cortina. Dar a apărut primul client. O companie de BPO din India şi aşa au evoluat lucrurile.

Finanţările obţinute vor fi investite mai departe în extinderea firmei, UiPath a anunţat deschiderea unui nou sediu în Bucureşti şi creşterea numărului de angajaţi pe plan local. Însă, reprezentanţii firmei spun că, în prezent, este foarte greu să găsească specialiştii pe care şi-i doresc.

Povestea UiPath

"Povestea UiPath a început la sfarşitul anului 2005 când mi-am lăsat locul de muncp de la centrul Microsoft. Tot timpul mi-am dorit să mă întorc în România să pornesc o companie. Şi atunci a fost momentul potrivit pentru mine. Totul s-a petrecut la sfârşitul unui ciclu de viaţă al unui produs Microsoft, şi de aici mi-a venit ideea de a lucra in automatizari in procese de business", povestea Daniel Dines, intr-un interviu HotNews.

În 2005 a revenit în Romania, a inceput prin a oferi consultanta software la diverse companii pentru a putea sa finanteze dezvoltarea de produse proprii. "Era foarte greu atunci, practic nu avem nicio idee despre cum se face un produs, ce inseamna sa-l comercializezi. Pur si simplu am sarit in Ocean. Bineinteles ca am fact toate greselile posibile din lume. Pe vremea aceea nu avem nicio idee despre ce inseamna un startup, care sunt mecanismele, cum trebuie inceput", povesteste fondatorul UiPath.

Dines a vazut atunci in viitor - automatizarea avea sa marcheze definitiv modul in care oamenii isi desfasoara munca la interfata cu sistemele digitale.

Pentru a finanta proiectul, Dines a pornit prin a oferi consultanta software si a dezvoltat, alaturi de Marius Tirca, actualul director de tehnologie al UiPath, un produs initial din care o componenta a avut succes si a fost cumparata si integrata de catre companii mari precum IBM si Microsoft in produsele proprii. O aventura pivotanta, pe care Dines si o mana de programatori prieteni au inceput-o intr-un apartament din Delea Veche si purtat-o pana in 2012, cand lucrurile s-au copt cu adevarat pentru RPA.

2013 a fost anul in care UiPath a capatat tractiune, iesind pe piata cu un produs matur, o platforma de automatizare "enterprise", care este folosit astazi in corporatii din intreaga lume.

Timp de trei ani, pana in 2015, compania s-a hranit din fonduri proprii, sprijinita de un flux de numerar pozitiv. Tot atunci business-ul s-a extins cu birouri in SUA. Pentru a sustine ritmul de crestere, in August 2015 UiPath a accesat o prima runda de investitii de tip "seed" de la Earlybird Venture Capital, Credo Ventures si Seedcamp.

Ce înseamna robotica software

Absolut toate corporatiile au foarte multe procese de business care presupune munca umana repetitiva. Sau cum spunem noi, folosesc oamenii nu pentru creierul lor, ci pentru ochi si pentru maini. Noi dezvoltam un software care stie, vede, alte aplicatii software si poate sa fie instruit in acelasi mod ca si un om sa foloseasca aplicatiile de pe computer. Exista echipe de oameni care antreneaza acesti roboti pentru diverse procese de business - explica Dines, in interviul pentru HotNews.ro.

UiPath este o companie romaneasca cu sediul in Statele Unite si birouri in sase tari, specializata in dezvoltarea si vanzarea tehnologiei de automatizare software a proceselor de lucru din mediul office (i.e. Robotic Process Automation / RPA). Robotii software UiPath sunt programati sa preia munca de tipul copy-paste a angajatilor, eliberandu-i de sarcinile tranzactional repetitive care ii solicita inutil.

Citeste si:

Robotii software vor schimba industria de outsourcing: Un startup romanesc vrea sa revolutioneze aceasta piata

 

Parerea ta despre articol
Vizualizari
7214
Conţinut
Adauga comentariu

Atrage clienți noi

Google AdWords Express

Primești 200 de lei bonus pentru promovare online.