Claudiu Zamfir

UPDATE Revolut 2020 - contul unei firme franceze blocat, angajați neplătiți. Reacția Revolut

Thumbnail

O firmă franceză de reabilitare termică a locuințelor, care folosea Revolut, se plânge că s-a ales cu contul blocat degeaba de către fintech-ul britanic, după cum a relatat, duminică, Sunday Times. UPDATE: Reacția Revolut.

Priorite Energie este un SRL (societate cu răspundere limitată) din Bobigny, un oraș de 50.000 de locuitori, lângă Paris. Firma, cu un capital social de 900.000 de euro, izolează termic locuințe pentru clienți cu venituri mici, în vederea obținerii de certificate de economie energetică.

Șeful firmei franceze a spus, pentru Sunday Times, că Revolut i-a blocat contul timp de o lună și jumătate, fără explicații. Franck Boubli s-a mai plâns că astfel i-au fost blocați 300.000 de euro și nu și-a mai putut plăti angajații.

Eroarea a apărut în împrejuări, de altfel, destul de obișuite în afaceri. Firma franceză avea un furnizor de materiale din Cehia. Francezii au plătit cehilor bani pentru o comandă, însă cehii nu au putut onora comanda și au trimis înapoi banii către firma franceză.

Asta a determinat Revolut să le blocheze conturile. Pe urmă, Revolut a returnat banii către furnizorul ceh, nu către firma franceză, care trimisese de la bun început banii în Cehia, mai scriu cei de la Sunday Times, citați de riskscreen.com.

 

Reacția Revolut: „Un număr foarte mic de utilizatori Revolut din întreaga lume poate avea contul suspendat temporar”

În urma cazului firmei franceze, cei de la Revolut au transmis StartupCafe.ro o explicație, printr-un reprezentant al fintech-ului.

"În orice moment, un număr foarte mic dintre cei 10 milioane de utilizatori Revolut din întreaga lume poate avea contul suspendat temporar. Acest lucru este cauzat fie de nerespectarea termenilor și condițiilor Revolut, fie de verificările noastre de securitate care monitorizează permanent conturile pentru siguranța banilor clienților. Acestea sunt cerințe de reglementare. Suntem conștienți de faptul că o astfel de situație poate fi frustrantă pentru utilizatorii noștri și vom face mereu tot posibilul pentru a redeschide conturile cât se poate de repede, atunci când este cazul. Cu toate acestea, decizia de a oferi din nou acces la cont nu este mereu la latitudinea noastră.

Strict în acest caz, în urma verificărilor, am ajuns la concluzia că a fost vorba despre o eroare administrativă ce a avut loc în timpul procesului de închidere definitivă a contului utilizatorului și l-am contactat pe acesta pentru a ne cere scuze. Aceasta nu a fost o problemă legată de conformitate sau de sistemele noastre de monitorizare.

Politica noastră prevede returnarea tuturor fondurilor către sursa lor originală pentru a proteja victimele fraudei și pentru a preveni situația în care infractorii pot transfera fondurile ilicite către unul dintre conturile lor. Din 2018, Revolut continuă să investească masiv în serviciul de relații cu clienții și în îmbunătățirea sistemelor sale pentru a-și proteja cât mai bine utilizatorii", a declarat un reprezentant Revolut.

 

Românii și conturile blocate

Și în România, unde Revolut are peste 1 milion de utilizatori, unii dintre aceștia s-au plâns că fintech-ul britanic le-a închis conturile.

În noiembrie 2019, după ce mai mulţi cititori StartupCafe.ro ne-au sesizat în legătură cu blocarea conturilor de Revolut, am întrebat startup-ul care sunt cauzele blocării acestor conturi şi dacă au primit solicitări de la ANAF sau alte instituţii de poprire a conturilor.

„Nu am primit nicio solicitare de la ANAF sau de la alte instituții abilitate de blocare a anumitor conturi”, au răspuns reprezentanţii Revolut pentru StartupCafe.

Revolut România ne-a mai explicat că în anumite situaţii sistemele companiei pot recurge la suspendări temporare ale conturilor unor utilizatori atunci când sunt sunt semnalate activităţi suspecte.

 „Sistemele noastre de securitate monitorizează în permanență toate conturile utilizatorilor pentru a ne asigura că acestea sunt protejate de fraudă, iar atunci când semnalează activități suspecte, acest lucru poate duce la o suspendare temporară a contului.

Această măsură este o cerință a reglementărilor în vigoare pentru a proteja conturile. Ca orice alt furnizor de servicii financiare, ne supunem unor reglementări care ne interzic să comentăm cu privire la specificul acestor investigații - acest lucru ar fi ilegal și categoric în defavoarea clienților care ar putea deveni victime ale fraudei.

Suntem pe deplin conștienți de impactul pe care acest lucru îl poate avea asupra utilizatorilor noștri, iar colegii noștri lucrează pentru a redeschide conturile cât se poate de repede, atunci când e cazul”, spun reprezentanţii Revolut.

În 15 februarie 2020, ziarul britanic The Telegraph a scris că, în ultimele 18 luni, 3100 de utilizatori sau depus în sistemul online de mediere Resolver plângeri pentru blocarea conturilor de către fintech-uri. Cele mai multe cazuri sesizate erau legate de Revolut, dar au fost și referiri la Monzo.

În ianuarie 2019, un manager important a demisionat din Revolut, iar fondatorul afacerii, Nikolay Storonsky, a trebuit să iasă cu explicații publice privind o serie de acuzații lansate în presa britanică.

Directorul financiar al Revolut (CFO), Peter O'Higgins, a demisionat din funcție, părăsind firma. Ziarul The Telegraph a scris că demisia directorului financiar al startup-ului bancar a survenit în contextul unor controverse.

Ziarul britanic a scris atunci că,  în perioada iulie-septembrie 2018, Revolut și-ar fi oprit sistemul de prevenire a spălării banilor, „care era creat pentru a bloca tranzacțiile dubioase” prin cardurile startupului. „Drept urmare, mii de tranzacții ilegale ar fi putut trece prin sistemul bancar digital al startupului londonez” timp de 3 luni, susținea The Telegraph. Ziarul mai spunea că se baza pe  documente ale Autorității de supraveghere funanciară britanice (Financial Conduct Authority - FCA), pe care jurnaliștii le-ar fi văzut.

În replică, fondatorul Revolut Nikolay Storonsky a ieșit cu o serie de precizări în urma acestor acuzații.

Storonsky a scris, pe blogul său, că demisia lui Peter O'Higgins nu avea legătură cu cele relatate de ziariștii britanici și că statup-ul lucra la îmbunătățirea sistemului de prevenire a spălării banilor. Astfel, pentru că noua versiune a sistemului nu era calibrată corespunzător, nu a făcut altceva decât să revină la procedurile anterioare până la realizarea reglajelor.

„Nicio clipă, în acest interval, nu am fost în situația de a nu respecta cerințele legale sau de reglementare. Am efectuat o analiză amănunțită a tuturor tranzacțiilor care au fost procesate în această perioadă, ceea ce a confirmat că nu au existat abateri” - a precizat Storonsky, pe blogul său.

Startup-ul fintech Revolut a fost înființat în anul 2015, la Londra, de Nikolay Storonsky și Vlad Yatsenko.

Directorul general (CEO) și cofondatorul Revolut Nikolay Storonsky (35 de ani) s-a născut în Rusia, iar tatăl său, Nikolay Mironovich Storonsky, era manager în Gazprom, compania energetică deținută de statul rus. Tânărul Nikolay Storonsky a studiat fizica și economia la Moscova și a lucrat pentru bănci occidentale ca Lehman Brothers  și Credit Suisse. CEO-ul Revolut are o avere estimată la circa 500 de milioane de dolari.

Celălalt cofondator al startupului fintech, Vlad Yatsenko, a lucrat ca programator la Credit Suisse și  Deutsche Bank, iar la Revolut ocupă poziția de director tehnic (CTO).

Până acum, Revolut a atras investiții de 336 de milioane de dolari și a ajuns să fie evaluată la 1,7 miliarde de dolari, în mod oficial.
Valoarea firmei este însă cu sigutanță mult mai mare, având în vedere ritmul cu care atrage clienți noi. Revolut avea peste 8 milioane utilizatori în Europa, conform datelor furnizate de companie în noiembrie 2019. Cu peste 1 milion de utilizatori în România, țara noastră este a doua piață a fintech-ului, după UK.

Pe 14 ianuarie 2020, presa britanică dădea ca aproape sigură o nouă evaluare a Revolut, la 5 miliarde de dolari, înainte de o super-rundă de investiții care urma să fie condusă de Technology Crossover Ventures. Tranzacția era așteptată să se încheie la sfârșitul lui ianuarie, însă părțile nu au mai anunțat nimic până la publicarea acestui articol.

Dacă investiția se va confirma, Revolut va deveni cel mai valors brand fintech din Europa, peste rivalul german, N26, evaluat la 3,5 miliarde de dolari, sau startup-ul de transfer de bani anglo-estonian TransferWise, estimat tot la 3,5 miliarde de dolari, în urma celor mai recente investiții obținute. 

Parallax

Vizualizari
28168
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri