Denisa Crăciun

Facebook și Instagram, vizate de o nouă investigație în UE

facebook-instagram-dreamstime

Facebook și Instagram, aplicațiile deținute de compania lui Mark Zuckerberg, Meta, sunt vizate de o anchetă a Comisiei Europene care vrea să verifice dacă cele două rețele sociale ar fi încălcat regulamentul privind serviciile digitale (DSA).

Comisia Europeană a anunțat marți, 30 aprilie, că a inițiat „proceduri oficiale pentru a evalua dacă este posibil ca Meta, furnizorul Facebook și Instagram”, să fi încălcat regulamentul DSA.

„Încălcările suspectate se referă la politicile și practicile Meta referitoare la publicitatea înșelătoare și la conținutul politic din serviciile sale. Acestea se referă, de asemenea, la indisponibilitatea unui instrument eficient de monitorizare a alegerilor și a discursului civic al terților în timp real înainte de alegerile pentru Parlamentul European, pe fondul deprecierii de către Meta a instrumentului său de informații publice în timp real, CrowdTangle, fără un instrument adecvat care să îl înlocuiască”, potrivit unui comunicat al Reprezentanței Comisiei Europene în România.

Printre altele, Comisia suspectează că mecanismul de semnalare a conținutului ilegal din cadrul serviciilor („notificare și acțiune”), precum și căile de atac ale utilizatorilor și mecanismele interne de soluționare a plângerilor nu respectă cerințele regulamentului DSA.

De asemenea, ar exista deficiențe în ceea ce privește furnizarea de către Meta a accesului cercetătorilor la datele aflate la dispoziția publicului.

„Deschiderea procedurii se bazează pe o analiză preliminară a raportului de evaluare a riscurilor trimis de Meta în septembrie 2023, pe răspunsurile Meta la solicitările oficiale de informații ale Comisiei (privind conținutul ilegal și dezinformarea, accesul la date, abonarea la politica privind interzicerea publicității și IA generativă), pe rapoartele disponibile public și pe analiza proprie a Comisiei”, se arată în comunicat.

Potrivit Comisiei Europeane, procedurile care vizează Meta se vor axa pe:

  • Reclame înșelătoare și dezinformare. Comisia suspectează că Meta nu respectă obligațiile prevăzute în Actul legislativ privind serviciile digitale în ceea ce privește abordarea diseminării de reclame înșelătoare, a campaniilor de dezinformare și a comportamentelor neautentice coordonate în UE.
  • Vizibilitatea conținutului politic. Comisia suspectează că politica Meta legată de „abordarea conținutului politic”, care demolează conținutul politic în sistemele de recomandare ale Instagram și Facebook, inclusiv fluxurile acestora, nu respectă obligațiile prevăzute în Actul legislativ privind serviciile digitale. 
  • Indisponibilitatea unui discurs civic în timp real și a unui instrument eficace de monitorizare a alegerilor de către terți înainte de viitoarele alegeri pentru Parlamentul European și de alte alegeri din diferite state membre.  Meta se află în proces de defăimare a „CrowdTangle”, un instrument de informare publică care permite monitorizarea în timp real a alegerilor de către cercetători, jurnaliști și societatea civilă, inclusiv prin tablouri de bord vizuale în direct, fără o înlocuire adecvată. Cu toate acestea, astfel cum se reflectă în Orientările recente ale Comisiei pentru furnizorii de platforme online foarte mari privind riscurile sistemice pentru procesele electorale, în perioada alegerilor, accesul la astfel de instrumente ar trebui extins. Prin urmare, Comisia suspectează că, ținând seama de deprecația Meta și de întreruperea planificată a CrowdTangle, Meta nu a evaluat cu diligență și nu a atenuat în mod adecvat riscurile legate de efectele Facebook și Instagram asupra discursului civic și a proceselor electorale, precum și alte riscuri sistemice. 
  • Mecanismul de semnalare a conținutului ilegal. Comisia suspectează că mecanismul de notificare și de acțiune al Meta, care le permite utilizatorilor să notifice prezența conținutului ilegal în serviciile sale, nu respectă obligațiile prevăzute în Actul legislativ privind serviciile digitale. Aceasta include suspiciunea că nu sunt îndeplinite cerințele prin care acest mecanism trebuie să fie ușor de accesat și ușor de utilizat. În același timp, Comisia suspectează că Meta nu a instituit un sistem intern eficace de soluționare a plângerilor pentru a depune plângeri împotriva deciziilor de moderare a conținutului luate.

Amintim că Facebook și Instagram au fost desemnate platforme online foarte mari (VLOP) pe 25 aprilie 2023 în temeiul Actului legislativ al UE privind serviciile digitale, întrucât ambele au peste 45 de milioane de utilizatori activi lunar în UE, conform Comisiei.

În calitate de VLOP, la patru luni de la desemnarea lor, și anume la sfârșitul lunii august 2023, Facebook și Instagram au trebuit să înceapă să respecte o serie de obligații prevăzute în Regulamentul DSA.  Începând cu 17 februarie, acesta se aplică tuturor intermediarilor online din UE.

Și TikTok este vizată de o anchetă în UE. Comisia Europeană a deschis o investigație împotriva TikTok, compania chineză de social media fiind suspectată că și-ar fi lansat aplicația TikTok Lite în două state membre UE „fără o evaluare diligentă prealabilă a riscurilor pe care le implică, în special a celor legate de efectul de dependență al platformelor, și fără a lua măsuri eficace de atenuare a riscurilor”, fapt „deosebit de îngrijorător pentru copii”.

Parallax

Vizualizari
70
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri