Adi Iacob
Aplicația de servicii de livrare rapidă Glovo, prezentă și în România, vrea să ajute restaurantele să se extindă în țară prin intermediul unor Cook Rooms – un fel de bucătării industriale pe care restaurantele să le poată folosi ca huburi de gătit pentru comenzile startup-ului. "În Cook Room, pur și simplu îți iei rețetele, bucătarii, îi pui în bucătărie la noi și noi ne ocupăm de promovare, livrare și tot ce ține de partea operațională", a explicat Victor Răcariu, General Manager Glovo România, pentru StartupCafe .
Startup-ul de origine spaniolă și-a extins business-ul în primul an de activitate în România în 5 orașe: București, Cluj Napoca, Timișoara, Iași si cel mai nou punct pe harta țării,Brașov - de la mijlocul lunii mai.
"Aceste Cook Room-uri sunt niște bucătării pe care noi le punem la dispoziția partenerilor, iar pentru un comision de aproximativ 40% din valoarea comenzii, noi le punem la dispoziție spațiul în care ei să poată găti produsele respective.
Practic, eliminăm costul de chirie din cadrul unui restaurant. Aceste Cook Room-uri sunt folosite în principiu pentru delivery - nu sunt deschise pentru dining, nu poate veni un client să mănânce acolo. Sunt pentru a veni curierii să ridice comenzile și să le livreze mai departe către client.
Ele vin cu o eficiență foarte mare pentru că de multe ori într-un restaurant ai anumite ore în care poate nu vine nimeni, dar tu totuși ai chelneri pe care trebuie să-i plătești, curent electric, etc. În cazul unui Cook Room, noi știm exact când sunt orele de vârf și când oamenii comandă mâncare și trebuie să acoperim orele respective.
Scădem costurile restaurantelor. De asta și comisionul este puțin mai mare față de cât percepem în mod normal pentru livrarea clasică. Dar, multe costuri sunt salvate - mai rămâne costul cu mâncarea și cu personal care produce mâncarea respectivă. E ca și cum ai avea doar bucătăria într-un restaurant.
Nu percepem un comision pentru a intra în acel Cook Room. O să stăm cei care și-ar dori acest lucru, să vedem dacă este eficient și din punctul lor de vedere și din punctul nostru de vedere. Acele spații o să fie închiriate de noi si subcontractate către parteneri. Din punctul nostru de vedere, ca să fie rentabil, acei parteneri trebuie să aibă un potențial de a livra un anumit număr de comenzi pe lună din acea adresă, astfel încât din acel comision să ne putem acoperi costurile.
Există și varianta în care să plătească o taxă fixă ca să acopere costul chiriei, dar în general nu mergem pe varianta asta. Ne interesează mai mult comisionul pentru că și noi și partenerul o să încercăm să creștem numărul comenzilor pentru locația respectivă, astfel încât să fie profitabil pentru ambele părți. Dacă e o taxă fixă, atunci nu o să ne concentrăm la fel de mult să creștem brandul respectiv.
O să începem în București cu primul, pentru a acoperi zone în care un restaurant sau un brand nu are încă acoperire. De exemplu, dacă este un restaurant care are 3 puncte de ridicare a comenzilor - unul în nord, unul în est și unul în sud - noi o să deschidem un Cook Room în vest, astfel încât să poată restaurantul să acopere și zona respectivă de oraș.
O să mergem și în orașele mai mici din provincie, în care branduri din București o să poată să se deschidă și acolo. În momentul acesta, dacă vrei să-ți deschizi o locație, ai nevoie de un mic studiu - să știi în ce zonă trebuie să fie, ai nevoie de oameni pe care trebuie să-i angajezi, brandul trebuie să înceapă să fie cunoscut acolo. În Cook Room, pur și simplu îți iei rețetele, bucătarii, îi pui în bucătărie la noi și noi ne ocupăm de promovare, livrare și tot ce ține de partea operațională", explică Victor Răcariu.
Și alte startup-uri de livrări au abordat acest concept. De exemplu, Deliveroo a construit bucătării industriale în Londra pentru ca restaurantele să le poată folosi ca huburi de gătit pentru comenzile startup-ului.
Până în acest moment, Glovo a livrat în orașele din țară peste 1,8 milioane de produse. Pentru a le livra, curierii au străbătut peste 3,5 milioane de kilometri cu bicicleta, scooter-ul sau mașina.
Preferințele culinare ale românilor sunt foarte diverse. În timp ce bucureștenii preferă cheeseburger-ul, clujenii au optat cel mai des pentru pui crocant, iar pizza a fost mâncarea cel mai des comandată de către timișoreni. Când vorbim despre micul dejun, românii comandă cafea, sandvișuri și produse de patiserie, iar la prânz lipia cu pui, burgerul și salata sunt alimentele preferate. Peste 85% din comenzile de mâncare reprezintă 510.000 de shaorme, 380.000 de burgeri și 330.000 de porții de cartofi.
Totuși, în acest an există niște schimbări în trendurile culinare, bucătăriile vietnameze și thailandeze câștigând teren, astfel 30% dintre clienții Glovo comandând noodles în ultimele 3 luni.
Pe lângă comenzi de mâncare și cumpărături de la supermarket, startup-ul oferă și opțiunea “Orice” . Categoria a fost folosită de peste 130.000 de ori pentru comandarea unei varietăți mari de produse: de la obiecte vestimentare și accesorii până la obiecte decorative, gadget-uri și produse sportive.
Clienții Glovo au o vârstă medie de 32 de ani, 60 % fiind femei, iar 40 % bărbați.
Aplicația s-a lansat pe piața din România în luna mai 2018. La nivel global, aplicația are peste 2,5 milioane de utilizatori și 10.0000 de parteneri. Glovo operează în toate marile capitale din Europa și EMEA, precum Roma, Madrid, Paris, Kiev, Nairobi și Casablanca dar și 9 țări din America de Sud precum Peru, Argentina, Ecuador și Panama. Glovo este astfel prezent în 79 de orașe din 21 de țări și urmează să se mai extindă în 2019.