Denisa Crăciun
Doi antreprenori români au lansat o platformă online de închirieri de mașini după modelul Booking.com sau Airbnb, cu o investiție proprie care a ajuns la 122.000 EUR. Serviciul disponibil din 2022 este deja utilizat în 10 orașe mari din România și ajută firmele de rent-a-car să găsească mai ușor clienți.
Radu Albăstroiu (CEO - foto stânga) și Gabriel Frangu (CMO - foto dreapta) sunt tinerii antreprenori din spatele startup-ului românesc Mașini la Cheie. Când au lansat platforma de închirieri auto în aprilie 2022, au pornit cu un singur furnizor și 4 mașini. Acum, spune CEO-ul într-un interviu acordat StartupCafe.ro, au ajuns la peste 40 de furnizori și peste 200 de mașini în București, Brașov, Constanța, Oradea, Timișoara, Craiova, Ploiești, Cluj-Napoca, Iași și Târgu Mureș.
Radu Albăstroiu, directorul general al startup-ului, este software developer cu peste 5 ani de experiență și fost proprietar de firmă de închirieri auto. De cealaltă parte, Gabriel Frangu este student în anul 4 la The Entrepreneurship Academy, unde a fondat și alte business-uri.
„Am început afacerea prin a închiria mașini și prin intermediul acestei experiențe am realizat care sunt provocările celor care dețin flote de mașini și am vrut să venim cu o platformă integrată pentru a întâmpină neajunsurile. În același timp, am realizat că firmele ce au ca domeniu de activitate închirierea de mașini, e posibil să nu aibă cunoștintele și resursele necesare dezvoltării unui produs propriu. Am observat că principala metodă de promovare a unor astfel de servicii erau website-urile de vânzări online, care nu oferă neapărat funcționalități specializate către acest segment. De multe ori aceste website-uri nu prezentau oferta actualizată și nu ofereau opțiunea de rezervare online”, spune Radu Albăstroiu.
După ce a identificat aceste „neajunsuri ale pieței de rent a car”, după cum susține el, s-a înscris, în octombrie 2021, la acceleratorul de afaceri Commons Accel din București, unde și-a prezentat ideea de afacere și a ajuns până în finală.
Urmărește pitch-ul lui Radu Albăstroiu.
„M-am înscris la acceleratorul de business Commons Accel din București cu ideea de a construi un Airbnb al închirierilor auto pentru a centraliza ofertele disponibile în piață și a oferi posibilitatea de rezervare online în mod transparent în ceea ce privește prețurile și termenii de închiriere”, povestește Radu Albăstroiu.
Platforma de tip marketplace conectează furnizorii de mașini cu clienții, oferindu-le „posibilitatea de a compara prețurile și valoarea depozitelor, și de a face rezervări online fără intermedierea unui agent, indiferent de oră”, susține CEO-ul.
„Noi luăm comision pentru închirierile care sunt făcute. Prezentăm oferta furnizorului, respectivul trebuie să completeze niște câmpuri, cât este depozitul, care sunt taxele pe care le presupune etc., și noi după aceea afișăm oferta corectă. Pe baza prețului pe care și-l stabilește furnizorul, noi luăm un comision din acesta. Negociem cu toți furnizorii astfel încât comisionul să nu fie peste prețul lor de închiriere, ci de fapt noi avem o reducere din prețul lor de închiriere”, explică CEO-ul startup-ului românesc.
Modelul de business al startup-ului a fost inspirat de la o platformă internațională de închirieri auto peer-to-peer, dar, pe parcursul dezvoltării Mașini la Cheie, echipa a făcut „modificări pentru a se adapta mai bine la nevoile și preferințele pieței din România, inclusiv flexibilitate pentru furnizori și posibilitatea de plată a unui avans de 20% sau închirierea cash pentru închirierile făcute în aceeași zi cu rezervarea”, susține co-fondatorul Radu Albăstroiu.
Prețul unei mașini de închiriat pornește de la 15 euro/zi și poate ajunge la 150 euro/zi.
În România mai există idei similare de afaceri. Spre exemplu startup-ul Perpetoo, care susținea într-un interviu pe care ni l-a acordat în 2019 că vrea să ajute șoferii care nu își folosesc mașina zi de zi să o închirieze altor persoane.
Startup-ul, care are în plan să-și schimbe denumirea pe viitor, a întâmpinat și provocări de când a lansat platforma de închirieri auto.
„Una dintre cele mai mari provocări a fost să-i convingem pe utlizatori să treacă la procesul complet online de rezervare fără asistență umană. În timp ce mulți utilizatori sunt încă obișnuiți să facă rezervări prin intermediul telefonului, am reușit să le arătăm avantajele platformei: prețuri competitive și transparente, selecție largă de mașini disponibile și posibilitatea de a face rezervări în orice moment, 24/7” – Radu Albăstroiu.
CEO-ul spune că de când s-a lansat platforma, „investiția de resurse și timp în dezvoltare, procese de vânzare și marketing a ajuns la 122.000 EUR”, dar pe viitor startup-ul are în plan atragerea unei investiții de 200.000 EUR, „cu scopul de a dezvolta funcționalități noi, de a implementa algoritmi pentru a optimiza experiența clienților și partenerilor și pentru promovare în vederea creșterii cotei de piață din România spre 3%”.
Fondatorii vor ca serviciul să devină disponibil și în Sibiu, Bacău, Suceava, Pitești și Baia Mare, să atingă peste 1.200 de rezervări până la finalul anului, iar pe viitor își propun să intre și pe piețele internaționale (Emiratele Arabe Unite, Grecia).