Claudiu Zamfir
Firma brăileană Flip Technologies SRL, care operează platforma Flip.ro, de vânzare-cumpărare de telefoane second-hand recondiționate, a raportat pierderi de 18,17 milioane de lei (circa 3,6 milioane EUR) pe anul 2023, conform bilanțului de la Ministerul Finanțelor.
SRL-ul, controlat de gigantul comerțului online românesc eMag, a obținut venituri totale de 255.973.592 lei în anul 2023, în creștere cu 48% față de 2022. Flip Technologies SRL a avut însă cheltuieli mai mari și a ieșit pe pierderi cu 18.177.338 lei în anul 2023. Și-a diminuat totuși pierderea cu 6% față de anul 2022.
De asemenea, firma din România a raportat un număr mediu de 170 de angajați proprii în anul 2023, în creștere cu 58 de oameni (51%) față de anul precedent.
Din punct de vedere financiar, compania susține că acum „se concentrează pe o creștere profitabilă”, adusă de noile categorii de produse și de prezența pe cele trei piețe din regiune, potrivit unui comunicat transmis publicației StartupCafe.ro.
Pe lângă piața de acasă, marketplace-ul Flip mai operează în Bulgaria, Ungaria și Grecia și spune că a ajuns, în prezent, la peste 200 de angajați.
În comunicat, „tânăra companie românească ce încurajează economia circulară prin recondiționarea dispozitivelor electronice, pe care le reintroduc pe piață ca noi” a anunțat „vânzări de 56,4 milioane de euro în anul fiscal 2023”, în creștere cu de 46% comparativ cu anul fiscal anterior.
Anul 2023 a venit și cu o creștere a capacităților companiei, care au ajuns astăzi la peste 400.000 de clienți care au cumpărat sau vândut electronice pe Flip, de la lansare. În plus, de la lansare, peste 14.000 de companii au apelat la soluțiile circulare oferite de Flip Business.
Lansată anul trecut pe site, noua categorie de produse - tabletele, a generat până în prezent vânzări de peste 1 milion de euro.
„Pentru a acomoda cât mai bine creșterea business-ului, ne-am extins anul trecut sediul din București, care are acum 2060 metri pătrați, dintre care 1360 dedicați service-ului intern (în 2022, sediul companiei avea 1000 metri pătrați). Extinderea a însemnat și creșterea echipei Flip, care numără azi peste 240 de angajați, dintre care peste 150 doar în service. În plus, avem nevoie de mai mult spațiu și de mai mulți specialiști pentru a include, pe viitor, noi categorii de produse”, a spus George Moroianu, cofondator și CEO Flip.
În anul 2022, Flip a intrat pe piețele din Bulgaria și Ungaria, iar anul 2023 a însemnat și extinderea pe piața din Grecia. Aproximativ 35% din totalul vânzărilor au venit din cele trei piețe pe parcursul anului 2023, potrivit comunicatului firmei.
În 2024, Flip se pregătește de introducerea a două noi categorii de produse pe platformă: laptopuri și ceasuri smart.
„În cazul ambelor categorii, vom vinde în primă fază doar produse Apple, urmând să diversificăm brandurile disponibile din portofoliu ulterior. Plănuim să lansăm cele două noi categorii la finalul acestei veri. Ne dorim ca în cadrul campaniei de Back to School utilizatorii Flip să poată achiziționa și Macbook-uri și Apple Watches pe lângă categoriile actuale - telefoane și tablete”, adaugă George Moroianu.
Flip.ro este un marketplace lansat la finalul anului 2019, de către 3 tineri antreprenori: Alin Luca, Alex Burghelia și George Moroianu.
Din 2021, compania face parte din grupul eMAG de la care a primit și finanțare de 8 milioane de euro. De la preluarea sa de către eMag, Flip a cunoscut o creștere bruscă pe partea de venituri, însă a trecut pe pierdere.
Astfel, în primul său an de activitate, Flip.ro a făcut venituri de 175.893 lei și a avut pierderi de 150.224 lei, un singur salariat propriu.
În 2020, startup-ul de e-commerce și sustenabilitate a trecut pe profit 67.653 de lei, având atunci venituri totale de 12.099.713 lei, cu 5 salariați.
Din 2021, de când a intrat în portofoliul investitorului eMag, marketplace-ul de telefoane SH și-a crescut echipa la 33 de oameni. În acel an, veniturile firmei au crescut la 65.540.121 de lei (de 5 ori mai mari decât în anul precedent), însă a ieșit pe pierderi cu 4.300.769 lei.