Claudiu Zamfir

Nu mai sar miliardele de dolari: Decacornul Klarna, devalorizat de 3 ori, în căutare de finanțări

Thumbnail

Miliarde peste miliarde de dolari s-au tot vânturat la evaluarea startup-urilor de tehnologie, când luau investiții și nu de puține ori s-au găsit investitori care să cumpere poveștile frumoase ale antreprenorilor tech. Fintech-ul suedez Klarna a ajuns cel mai mare decacorn european anul trecut, dar acum caută disperat finanțare și investitorii îl presează să-și scadă evaluarea la o treime față nivelul la care a luat investiții în 2021.

În iunie 2021, Klarna anunța că valoarea sa estimată era de 45,6 miliarde de dolari, devenind cel mai mare decacorn european. La acest nivel a fost evaluat fintech-ul după ce a convins investitorii să-i acorde o rundă de finanțare de 639 de milioane de dolari în schimbul unor acțiuni. SoftBank Adit Ventures, Honeycomb Asset Management și WestCap Group i-au acordat atunci finanțarea.  

După 1 an, decacornul suedez are iarăși nevoie de bani, dar investitorii nu cred că valoarea întregii afaceri este de 45,6 miliarde de dolari, ci de 15 miliarde de dolari. Aceasta este evaluarea pe care este presat acum Klarna să o accepte, potrivit unor surse citate de Wall Street Journal.

Klarna ar fi vrut să mai atragă 1 miliard de dolari de la investitori, valoarea totală a companiei fiind estimată șa 30 de miliarde de dolari, însă la această evaluare decacornul nu poate obține momentan decât vreo 500 de milioane de dolari, investiție, conform surselor publicației americane.

Compania suedeză Klarna este un exponent al curentului BNPL - buy now, pay later (cumperi acum, plătești mai târziu).

În cei 17 ani de existență, startup-ul suedez a obținut investiții de cel puțin 3 miliarde de dolari. Compania fusese evaluată la circa 10,6 miliarde de dolari în septembrie 2020, devenind atunci „decacorn”, adică un startup cu valoare de cel puțin 10 mliarde de dolari înainte de listarea la bursă. În mai puțin de 1 an, în iunie 2021, valoarea estimată a companiei a crescut de 4 ori.

Klarna a fost fondată, în anul 2005, la Stockholm, de 3 tineri antreprenori: Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth și Victor Jacobsson.

În principiu, Klarna activează ca bancă digitală, care oferă mici împrumuturi pentru consum, în parteneriat cu rețelele de magazine, atât online, cât și in-store. Decacornul spune că are deja peste 250.000 de magazine partenere, inlusiv H&M, IKEA, Samsung, Nike, Sephora, Vans, The North Face, Timberland, Ralph Lauren și AliExpress.

Aproximativ 90 de milioane de consumatori au folosit serviciile fintech-ului suedez.

Cumpărătorul folosește site-ul web sau aplicația Klarna și cumpără de la magazinele listate, beneficiind de plata în rate sau amânare la plată (după livrare). Aplicația are peste 12 milioane de utilizatori activi, lunar și este descărcată de 55.000 de ori pe zi - susține Klarna. De asemenea, la nivel global, platforma are în total 90 de milioane de clienți (cumpărători).

În prezent, serviciile financiare ale Klarna sunt disponibile în 17 țări, printre care Italia, Spania, Germania, Marea Britanie, Austria, Olanda, Suedia, SUA, Australia.

Serviciul NU este disponibil și pentru cumpărătorii aflați în România, ba chiar țara noastră a fost dată drept exemplu de către unul dintre șefii startup-ului ca fiind o piață greu de  abordat pentru ei, din cauza factorilor de risc de neplată. „Daca vrei sa cumperi câteva iPad-uri la ora 3 noaptea de pe un cont de Hotmail din Romania, atunci am putea spune ca nu poți plăti după livrare”, spunea cofondatorul Klarna Niklas Adalberth, în Financial Times, în urmă cu 6 ani.

Parallax

Vizualizari
3964
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri