Ce a stat în spatele concedierilor UiPath. Şef de strategie al “unicornului” românesc: Vrem să ajungem pe profit mai devreme
Raluca Abrihan

Ce a stat în spatele concedierilor UiPath. Şef de strategie al “unicornului” românesc: Vrem să ajungem pe profit mai devreme

Thumbnail

Decizia "unicornului" românesc UiPath de a renunţa la circa 400 de angajaţi vine în mare parte din dorinţa companiei de a deveni profitabilă mai repede decât îşi propusese iniţial. “Investitorii nu au pus presiuni pentru a face concedierile. A fost o decizie strict a managementului UiPath, dar probabil am anticipat ce ar fi urmat să se întâmple”, a declarat pentru StartupCafe, şeful de strategie al companiei. Ce spune el despre tehnologiile care ameninţă să distrugă joburi şi despre o posibilă listare la bursă a UiPath.

Acest val de concedieri a venit în mare parte din dorinţa companiei de a-şi schimba strategia pentru umrmătorii ani, iar din această nouă strategie face parte şi obiectivul de a trece pe profit în următorul an, dar şi o pregătire pentru o posibilă listare la bursă.

Cum vede Vargha Moayed, Chief Strategy Officer UiPath, robotizarea şi automatizarea, tehnologii dezvoltate de UiPath şi de care mulţi angajaţi se tem că îi vor lasa fără joburi, în interviul pentru StartupCafe, acordat în cadrul How to Web 2019:

Am construit o companie pentru a ajunge la vânzări de 1 miliard de dolari în următorii doi ani şi să devină profitabilă. În urmă cu trei ani eram în urmă în comparaţie cu principalul nostru competitor Blue Prism şi a fost important pentru noi să devenim lider şi am reuşit asta în 2019.

Am decis că vrem să ajungem pe profit cu un an mai devreme decât am planificat iniţial şi să nu ne trezim în ipostaza în care să fim obligaţi să ne listăm în următorii ani chiar dacă nu avem condiţiile de piaţă potrivite. Vrem ca acest lucru să fie o opţiune pentru noi, nu o obligaţie. Aceasta a fost principala strategie. Pe lângă asta, joburile la care am renunţat din funcţii de corporate şi suport, adică ceea ce tehnologia noastră automatizează, aşa că a trebuit să începem prin a o aplica noi întâi.

Nu este nimic greşit în această decizie (de a concedia o parte din angajaţi n.red), este doar o corectare a traiectoriei prin care vrem să devenim profitabili mai devreme.

Este jusitificată frica angajaţilor că robotizarea şi automatizarea le fură joburile?

În cazul nostru automatizarea a afectat anumite joburi din motive specifice. Nu există niciun dubiu că şi în alte industrii încă de la începuturile IT-ului şi a tuturor timpurilor, de fiecare dată când automatizăm, şi nu mă refer aici neapărat la tehnologia dezvoltată de noi, economisim timp. Iar atunci când economiseşti timp ai doar două opţiuni, fie oamenii fac altceva în acest timp, sau pur şi simplu nu mai fac nimic.

Niciodată în istorie, tehnologia nu a distrus joburi, ci a schimbat joburi. Dacă luam ca exemplu anii '50, când au fost introduse bancomatele, toată lumea în Statele Unite era convisă că funcţionarii din bănci îşi vor pierde serviciul. Ce s-a întâmplat de fapt este că majoritatea casierilor au devenit manageri pe zona de relaţii clienţi, iar clienţii foloseau bancomatele, pentru că voiau să aibă acces la banii lor în orice moment, în orice zi şi din orice locaţie şi de asemenea să aibă şi manageri pentru relaţiile cu clienţii. Drept urmare vorbim de o tehnologie care a extins serviciile în funcţie de aşteptările clienţilor. Drept urmare în acest caz, nu au fost distruse joburi.

Există totuşi cazuri, dacă ne uităm la Amazon, care clar a distrus anumite joburi ale celor care vindeau în magazine, dar pe de altă parte a creat alte joburi ca să poată să-şi livreze serviciile. Are loc o schimbare constantă în materie se joburi.

Să spunem că niciun loc de muncă nu va fi distrus de automatizare este o ipocrizie. Dar să spunem că numărul efectiv al joburilor nu va scădea este o realitate. În anumie cazuri, când companiile automatizează de cele mai multe ori relochează angajaţii pentru a face munci mai inteligente, cum a fost exemplul funcţinoarilor din bănci de mai devreme, în alte cazuri îi pregătesc pe angajaţi pentru a putea face altceva, în alte cazuri renunţa la angajaţi, dar angajează alţi oameni în alte funcţii. Aceasta este dinamica constanta a capitalismului şi a inovaţiei.

Dacă ne vom dubla vânzările în următorul an, aşa cum ne-am propus, s-ar putea să ne creştem şi noi echipa, în special în zona de cercetare şi dezvoltare pentru că ne pregătim să lansăm noi produse.

Urmează o listare la bursă?

Următorul pas logic pentru o companie ca UiPath, care este lider de piaţă, ar fi listarea la bursă. Dar nu vreau garantez o anumită dată pentru că depinde de mai mulţi factori, trebuie să fim pregătiţi economic, dar şi piaţa să fie favorabilă unui astfel de eveniment.

Am făcut ce am făcut pentru că nu am vrut să fim obligaţi să căutăm o nouă rundă de investiţii, dar vrem să avem această opţiune în cazul în care ar fi să facem o achiziţie importantă.

Investitorii UiPath nu au pus presiuni pentru a face concedierile, a fost o decizie strict a managementului companiei, dar probabil am anticipat ce ar fi urmat să se întâmple aşa că am hotărât să luăm aceste măsuri.

De asemenea, nu vrem să ne trezim în situaţia celor de la WeWork, în care trebuie să te listezi dar în condiţiile în care anumite aspecte fundamentale nu sunt sănătoase. Vrem să fim într-o poziţie în care alegem să ne listăm şi toate aspectele fundamentale să fie sănătoase, într-o ipsotază în care nu o facem pentru că avem nevoie de bani, ci pentru motivele potrivite, nu că am fi disperaţi.

Se compară situaţia UiPath cu cea a WeWork?

Situaţia noastră nu are mai nimic în comun cu WeWork, în primul rând că noi suntem o companie de tehnologie, ei sunt o companie de imobiliare, iar din păcate pentru ei costurile şi veniturile erau paralele, chiar mai rău, pentru că ei cumpără imobiliare, plătesc înainte şi apoi vând (abonamente în spaţiile de co-working create n.red). Noi funcţionăm fix invesrs, întâi suntem plătiţi şi apoi roboţii îşi fac treaba. Companiile de tehnologie au alt tip de evaluări, au costuri mai mici de producţie în comparaţie cu ce venituri se pot obţine prin acele produse. Spre exemplu, în cazul nostru clienţii îşi reînnoiesc anual abonamentele şi, mai mult, cumpără noi soluţii de automatizare.

În acest sens nu ne temem deloc că vom ajunge în situaţia celor de la WeWork, dar ne temem ca ceea ce s-a întâmplat cu WeWork, adică acea trecerea prin schimbarea de stare, care se poate întampla unei companii, să nu ni se întâmple şi nouă.

Mai urmează şi alte concedieri în următorul an?

În afaceri nimic nu este sigur, dar în prezent nu avem în plan un alt val de restructurări pentru următorul an, 2020.

Dar suntem constant în căutarea de noi tehnologii care să vină în completarea alor noatre, aşa că este posibil să mai facem noi achiziţii în următoarea perioadă.

 
Vizualizari
3767
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Modrea
Mihai
Explicații frumoase se găsesc pentru orice. De ce au angajat ca chiorii dacă nu aveau profitul la orizont ? Management prost!

- Ultimele știri -

Cookie Settings