Claudiu Zamfir

„Cel mai valoros unicorn fintech european”, Klarna, s-a devalorizat de 6,8 ori într-un an

Thumbnail

Startup-ul suedez Klarna, care ajunsese anul trecut să fie considerat „cel mai valoros unicorn fintech european”, a suferit acum o scădere de 6,8 ori a valorii sale, în estimările acceptate de investitori, la cea mai nouă rundă de finanțare pe care a reușit să o obțină, pierzându-și și titlul de „decacorn”.

Klarna este considerat unul dintre liderii mondiali ai curentului BNPL (buy now, pay later), în care consumatorii pot cumpăra online produse de la tot felul de branduri, pentru care plătesc în rate, mai târziu, printr-un sistem de creditare asistat tehnologic, avantajos pentru cumpărători.

În ultima perioadă, compania suedeză căuta, cu disperare, noi fonduri pe la investitori, pentru a-și putea susține dezvoltarea. Luni, 11 iulie 2022, Klarna a anunțat, în sfârșit, că a reușit să atragă o nouă rundă de capital de risc, de 800 de milioane de dolari. Capitalul a venit însă la costuri mari, fondatorii fintech-ului fiind nevoiți să cedeze mai multe acțiuni în schimbul finanțării.

Fondul american de investiții Sequoia, un investitor vechi în Klarna, a condus noua rundă de finanțare. Investitorii au estimat compania la 6,7miliarde de dolari, după infuzia de capital.

Noua evaluare obținută de Klarna este de peste 6,8 ori mai mică față de valoarea la care fusese estimată firma în iunie 2021, la precedenta rundă de investiții obținută. Atunci primise o finanțare de 639 de milioane de dolari de la investitori, la o evaluare a companiei de 45,6 miliarde de dolari.

Firma scandinavă și-a pierdut astfel și titlul neoficial de „decacorn”, adică un startup care ajunge la o valoare estimată de cel puțin 10 miliarde de dolari. Încă din septembrie 2020 Klarna fusese evaluat la 10,6 miliarde de dolari, în urma unei investiții de 650 de milioane de dolari.  

Evaluarea acceptată acum de Klarna este mai pesimistă și decât se vehiculase în presă, în ultima perioadă. Jurnaliștii de la Wall Street Journal au dezvăluit, în urmă cu o lună, că startup-ul suedez era gata să accepte o evaluare de 15 miliarde de dolari pentru o investiție de 1 miliard de dolari.

Klarna susține că scăderea valorii sale estimate, cu 85% într-un an, se înscrie, de fapt, în tendințele pieței companiilor fintech, startup-ul precizând că alte companii din aceeași industrie au scăzut, la rândul lor, cu 80-90%.

„Este o dovadă a forței afacerii Klarna faptul că, în timpul celei mai abrupte scăderi a burselor globale din ultimii 50 de ani, investitorii au recunoscut poziția noastră puternică și au continuat progresul în revoluționarea industriei bancare pentru consumatori. Acum, mai mult decât oricând, business-ul are nevoie de o bază puternică de consumatori, un produs superior și un model de afaceri durabil” - a declarat Sebastian Siemiatkowski, CEO și cofondator al Klarna.

Klarna a ocolit România

În cei 17 ani de existență, startup-ul suedez a obținut investiții de cel puțin 3,8 miliarde de dolari. Klarna a fost fondată, în anul 2005, la Stockholm, de 3 tineri antreprenori: Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth și Victor Jacobsson.

În principiu, Klarna activează ca bancă digitală, care oferă mici împrumuturi pentru consum, în parteneriat cu rețelele de magazine, atât online, cât și in-store. Decacornul spune că are deja peste 250.000 de magazine partenere, inlusiv H&M, IKEA, Samsung, Nike, Sephora, Vans, The North Face, Timberland, Ralph Lauren și AliExpress.

Aproximativ 90 de milioane de consumatori au folosit serviciile fintech-ului suedez.

Cumpărătorul folosește site-ul web sau aplicația Klarna și cumpără de la magazinele listate, beneficiind de plata în rate sau amânare la plată (după livrare). Aplicația are peste 12 milioane de utilizatori activi, lunar și este descărcată de 55.000 de ori pe zi - susține Klarna. De asemenea, la nivel global, platforma are în total 90 de milioane de clienți (cumpărători).

În prezent, serviciile financiare ale Klarna sunt disponibile în 17 țări, printre care Italia, Spania, Germania, Marea Britanie, Austria, Olanda, Suedia, SUA, Australia.

Serviciul NU este disponibil și pentru cumpărătorii aflați în România, ba chiar țara noastră a fost dată drept exemplu de către unul dintre șefii startup-ului ca fiind o piață greu de  abordat pentru ei, din cauza factorilor de risc de neplată. „Daca vrei sa cumperi câteva iPad-uri la ora 3 noaptea de pe un cont de Hotmail din Romania, atunci am putea spune ca nu poți plăti după livrare”, spunea cofondatorul Klarna Niklas Adalberth, în Financial Times, în urmă cu 6 ani.

Parallax

Vizualizari
2260
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri